جمعه, 09ام خرداد

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت فروزش فروزش 3

فروزش 3

بخش ایران‌گردی - فروزش شماره سوم - تابستان 1388

يکی از دغدغه‌های کسانی که در زمینه‌ي صنعت گردش‌گری فعالیت می‌کنند، شناساندن ایران به عنوان کشوري پذیرنده‌ي گردش‌گر است. امروزه روش‌های متفاوت و متنوعی برای تبلیغات در اين زمینه وجود دارد، اما با توجه به آمار گردش‌گران ایرانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، شاید بد نباشد در این فکر باشیم که از هم‌ميهنان‌مان بخواهیم علاوه بر تفریح و بازدید از کشورهای خارجی، مردمان آن کشورها را با ایران، تاريخ و فرهنگِ آن و جاذبه‌های گردشگری‌‌اش آشنا كنند.

بخش جهانِ ایرانی - فروزش شماره سوم - تابستان 1388

جهان ایرانی، این گستره‌ی رو به مهر، از کرانه‌ی سند تا مدیترانه و شاخ افریقا، هر روز فروزنده‌تر از دیروز است. خوشا به حال ایرانیان، ایرانی‌زبانان و ایران فرهنگی که همواره در صدر روی‌دادهای جهانی قرار دارند. در کشمیر و اتفاق‌های اخیر که رو به سوی صلح پایدار است، سین‌کیان و مسلمانان چینی با زبان دینی پارسی و پارسی‌گویان آن خطه که تنها برای نگاه‌داشتِ حقوق انسانی و فرهنگ ایرانی خویش می‌کوشند. اوسِت‌های جنوب روسیه و دیگر ایرانی‌زبانان شمال قفقاز که به دنبال استقلال و آزادی بیشتر هستند.

شش کتیبه‌ی فارسی در دربند داغستان

قفقاز سرزمینی کوهستانی، افسانهای و زیباست که در محدودهای به وسعت 400 هزار کیلومتر مربع از شرق، کرانههای غربی دریای مازندران و از غرب به کرانههای شرقی دریای سیاه محدود میشود. از جنوب با شمال غربی ایران و شرق ترکیه همسایه است و از شمال به چاله‌ی کوما مانیچ در دشتهای جنوب روسیه محدود است.

زبان فارسی، عامل بنیادین وحدت و پویایی حوزه‌ی فرهنگ ایران

دست‌کم در طول 1200 سال، به شهادت آثار بر جای مانده، همه‌ی باشندگان این سرزمین از هرجا که بوده‌اند، خودخواسته، عمده‌ی آثار فرهنگی و علمی خود را، به جز در زمینه‌های فلکلوریک، به زبان فارسی که زبان مشترک همگان و هم‌ریشه با دیگر زبان‌های ایرانی موجود در فلات ایران بوده است نوشته و ضبط کرده‌اند.

گُلِ رنج‌های کهن

شاهنامه، سند هویتِ ملی ایرانیان است و هیچ خوش‌آیند نبود که این شناس‌نامه‌ی هویت ملی ما به مانند دیگر کارهای بزرگان زبان و ادب پارسی به دست بیگانگان ویرایش شود، چرا که تنها ایرانی‌ای که از پیچ و خم‌های تاریخ کهنش گذشته و می‌تواند به ژرفا و جان‌مایه‌ی سخن شاهنامه پی ببرد، از پسِ این کار برمی‌آید.

چکامه - فروزش شماره سوم - تابستان 1388

آثاری از: استاد ادیب‌ برومند، ماندانا مهدوی‌‌فر، سیاوش یوسفی، ناهید زندی، مرضیه طلیعه گللو، هادی هزاره‌مقدم، حسن نیک‌بخت، مانا قره‌خانی، مه‌زاد رازی، محمدتقی ابراهیمی‌خوجین و امیر صادقی

نزاریان ایران

«نهضت نزاری» یا «دعوت جدید» پس از جدایی از فاطمیان مصر و مستقر شدن حسن صباح در الموت در سال 483 ه. ق. تا سقوط الموت در سال 654 ه. ق. به دست هلاکوخان مغول، پنج دوره را گذراند؛ دوره‌ی اول: دوره‌ی داعیان؛ این دوره شامل رهبری حسن صباح، کیابزرگ امید و محمد فرزند کیابزرگ است.

 

الیماییان؛ دنباله‌ای بر ایلامیان و تمدن ایلامی

الیماییان از ساکنان بومی خوزستان بوده که از دیرباز در این سرزمین، صاحب فرهنگ و تمدنی غنی بوده‌اند. آنان بی‌شک بازماندگان همان ایلامیان قدرت‌مند هزاره‌ی سوم پیش از میلاد در خوزستان هستند که پس از شکست از آشور بانی‌پال سال‌ها در انزوای سیاسی به سر برده، لیکن در اولین فرصتِ پیش‌آمده توانستند از لاک خویش بیرون آمده و بار دیگر خود را در تاریخ مطرح و با همان قدرت، جسارت و روش پیشین، تحولاتی در جامعه‌ی آن روز (دوران اشکانی) ایجاد کنند.

در همین زمینه