هیئت مدیره ی انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش با ترکیبی جدید انتخاب شد

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

روز جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 15 الی 18  ، هفتمین دوره ی انتخابات هیئت مدیره و بازرس انجمن دوستداران میراث فرهنگی در سالن امور تربیتی این شهرستان برگزار شد .

 

در حالی که در دوره ی قبل علی درویشی ریاست انجمن دوستداران میراث فرهنگی را بر عهده داشت اما در این دوره حتی نامی از ایشان در لیست 18 نفره ی داوطلبین به چشم نمی خورد و علاوه بر آن به جز یکی دو نفر ، همه ی داوطلبین جدید بودند .

 پس از سخنرانی سعید دیناروند رئیس اداره ی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و علی درویشی رئیس سابق انجمن که عملکرد دوره ی ششم را تشریح نمود ؛ انتخابات هفتمین دوره آغاز شد و در نهایت نتایج انتخابات به شرح زیر حاصل گردید .


 

اعضای اصلی هیئت مدیره :

 

منصوره فروغی راد با ۶۴رای ـ علی چنانی با  ۴۹رای ـ مهدی حیدری زاده با ۴۸ رای ـ عفت انعام با ۴۲ رای ـ سیروس درویشی با ۴۰رای ـ عظیم الکثیر با ۳۹رای

 

اعضای علل بدل:

 

احمد دیناروندبا ۳۷رای ـ سهراب سگوندی با ۳۷رای ـ  مهدی شوهانی با ۳۷رای

 

بازرسی:

 

محسن دیناروند ۵۶ رای

 

علل بدل:

 

حسین علیدادی ۱۴رای


اعضای هیئت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش                مشخص شدند

اعضای هیئت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش                مشخص شدند

شناسهٔ خبر: 3032005 - یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
شوش ـ در هفتمین دوره از انتخابات هیئت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش، هیئت مدیره جدید به مدت دو سال تعیین شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین مجمع عمومی انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش با حضور اعضای انجمن، نمایندگان اداره میراث فرهنگی، جمعی ازمسئولان و نمایندگانی از ادارات دولتی و تشکل های مردمی و فرهنگی در سالن اجتماعات آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مجمع عمومی پس از انتخاب هیئت رئیسه موقت مجمع و ارائه گزارش از سوی اعضای هیئت مدیره فعلی، نامزدهای دوره هفتم هیئت مدیره و بازرسی انجمن به معرفی خود و برنامه‌های پیشنهادی خویش پرداختند.

پس از اخذ رای و شمارش آرا منصوره فروغی راد، علی چنانی، مهدی حیدری، عفت انعام، سیروس درویشی و عظیم کثیر به عنوان اعضای اصلی هيئت مدیره انتخاب شدند.

همچنین احمد دیناروند، سهراب سکوندی و مهدی شوهانی به عنوان اعضای علی‌البدل و محسن دیناروند به عنوان بازرس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش برای مدت دو سال به ترتیب با اکثریت آرا انتخاب شدند.

این انجمن با هدف پاسداشت و اعتلای ارزش آثار فرهنگی، تاریخی و کمک به شناساندن و گسترش نگرش به این آثار و پژوهش و مطالعه در زمینه‌های گوناگون میراث فرهنگی ایران زمین به ویژه کهن شهر «شوش» فعالیت های خود را به صورت رسمی از سال ۱۳۷۹ آغاز كرده است.

این انجمن مردم نهاد (N.G.O) غیرانتفاعی، غیرتجاری و غیرسیاسی است.

فهرست نامزدهای انتابات هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش       

 

تحصیلات

سکونت

نام و نام  خانوادگی

ردیف

کارشناس تاریخ

شوش

عظیم آل کثیر

1

کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

شوش

عفت انعام

2

مهندسی کشاورزی

شوش

داوود پورحیدری

3

کارشناسی جامعه شناسی

شوش

ندا جوادی

4

 کارشناسی باستان شناسی

شوش

حبیب جعفری

5

کارشناس مدیریت گردشگری

شوش

علی چنانی

6

کارشناس مترجمی زبان انگلیسی

شوش

مریم چنانی

7

فوق لیسانس باستانشناسی

شوش

فرهاد چگنی

8

دانشجوی تاریخ

شوش

مهدی حیدری زاده

9

کارشناس باستانشناسی

شوش

سیروس درویشی

10

دیپلم 

شوش

احمد دیناروند

11

کارشناس مهندسی معماری

شوش

محسن دیناروند

12

دانشجوی کارشناسی ارشد

اهواز

امین زاده درویش

13

باستا شناسی

شوش

سهراب سکوندی

14

دیپلم

شوش

مهدی شوهانی

15

کارشناس تاریخ

شوش

حکیم فلاطون

15

فوق لیسانس علوم سیاسی

شوش

منصوره فروغی راد

16

کارشناس تاریخ

صفی آباد

طاهره موسوی

17

کارشناس ارشد مدیریت

شوش

محمود مرادی

18

فوق لیسانس

شوش

حمید هژبری

19

کارشناسی باستانشناسی

کرج

مهدی همتی پور

20

دکترای باستان شناسی

دزفول

حسین علیدادی

            21

زمان برگزاری انتخابات و مجمع عمومی انجمن

 جمعه دوم بهمن ماه 1394  - ساعت - مکان برگزاری: سالن امورتربیتی

خواهشمند به دوستان و دیگر اعضاء انجمن اطلاع رسانی شود.

هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش اخبارمرتبط:

فراخوان برگزاری هفتمین مجمع عمومی انجمن

فراخوان برگزاری هفتمین مجمع عمومی انجمن

 

بدینوسیله به اطلاع اعضای ارجمند انجمن میرساند مجمع عمومی انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوش در مهرماه جاری برگزار میشود.

اعضایی که تمایل دارند به عنوان کاندیدای عضویت در هیات مدیره و بازرس انجمن در مجمع شرکت نمایند.

می توانند اعلام آمادگی خود را به مدیریت محترم انجمن و یا یکی از اعضای هیات مدیره اعلام نماید. 

موضوع مجمع عمومی :

بررسی عملکرد انجمن و راهکارها و برنامه های پیش رو - انتخاب اعضای هئیت مدیره و بازرس انجمن برای دو سال توسط آراء مستقیم اعضاء انجمن .آشنایی اعضاء جدیدو قدیم انجمن.

زمان: جمعه دوم بهمن ماه 1394  - ساعت - مکان برگزاری: سالن امورتربیتی

خواهشمند به دوستان و دیگر اعضاء انجمن اطلاع رسانی شود. هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش اخبارمرتبط:

هیات مدیره ششم http://khouzestan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=41793

هیات مدیره پنجم http://www.chtn.ir/WebForms/Fa/Print/Print.aspx?Kind=1&ID=58221

هیات مدیره چهارم http://www.chtn.ir/WebForms/Fa/News/NewsInfo.aspx?ID=17938

هیات مدیره سوم  http://susango.blogfa.com/post-1.aspx

پیام تبریک و تشکر انجمن میراث فرهنگی در پی جهانی شدن شوش

انجمن میراث شوش

به گزارش شوش ۲۴ ، شوش سرزمین من، هویتم، تمدن دیرینه ام، مهد تاریخ و فرهنگ و بهشت باستان شناسی، گذشته ای که بشریت به تو افتخار می کرد و فردایی که آمال و آرزوی همگان هستی بر خود می بالم برای اینکه به تو تعلق دارم و زاده شده ام در دامن تو، تو ای شوش قهرمان، شهر شهدای گمنام تو افتخار هر مرد و زن ایرانی هستی.
امروز ملت بزرگ ایران و مردم فرهنگ دوست شوش دانیال(ع) با گذراندن سال ها چشم انتظاری شاهد به بار نشستن صبوری بر ناملایمات فرهنگی بوده که با تلاش و همت شبانه روزی کارشناسان و مسولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران اسلامی، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان، مسولان میراث فرهنگی شهرستان شوش (اداره میراث فرهنگی، پایگاه پژوهشی و پرسنل زحمت کش یگان حفاظت) ،فرمانداری شوش، شهرداری شوش،  نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در تهیه و ارائه پرونده شوش و اماده سازی محوطه برای به ثبت رسیدن این محوطه ی ملی و تمدنی ارزشمند که رویداد مبارک و خجسته ای را برای ملت و فرهنگ دوست ایران بزرگ رقم زدند تقدیر و تشکر نموده که جز با مدد برنامه ریزی، تلاش، همدلی و نیز همراهی تمام مسولین میسر نبود.
علی درویشی
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش

محوطه تاریخی «شوش» ثبت جهانی شد

13940413000540_PhotoL

به گزارش شوش ۲۴ ، محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

سی ‌و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر بن آلمان که از ۲۸ ژوئن تا ۸ جولای در حال برگزاری است ۳۷ پرونده شامل ۳۱ اثر فرهنگی‌، ۵ اثر طبیعی و یک اثر ترکیبی (فرهنگی – طبیعی) را برای پیوستن به فهرست میراث جهانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این دوره از اجلاس یونسکو،  ایران پرونده «شوش»در خوزستان را توسط محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور ارائه کرد که پس از دفاع وی، با اکثریت آرای اعضا، محوطه تاریخی شوش به ثبت جهانی رسید.

در پرونده شوش، تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه کمیته میراث جهانی در خصوص حفظ اصالت، یکپارچگی، مدیریت و حفاظت محوطه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

استخوان لای زخم "ایوان کرخه" تا کی؟

استخوان لای زخم "ایوان کرخه" تا کی؟

این نخستین بار نیست که از ایوان کرخه خبر و گزارش می‌دهیم.

 ایسنای خوزستان از گذشته پیگیر منازعه‌ای که بر سر این محوطه باستانی وجود دارد بوده است؛ منازعه‌ای که بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول و میراث فرهنگی در جریان است. تو گویی این موضوع به استخوان لای زخم مانند شده که نتیجه‌اش جز وقوع اتفاقات دردناک نیست.

 آن چه در ادامه می‌خوانید تازه‌ترین اتفاق‌هایی است که در زمینه محوطه باستانی ایوان کرخه رخ داده و همه گفت‌وگوهای این گزارش متعلق به یک طرف قضیه یعنی میراث فرهنگی است. ایسنای خوزستان این حق را برای مدیران و مسؤولان دانشگاه آزاد دزفول قایل است تا برای روشن شدن بیش‌تر موضوع توضیحاتی را ارایه کنند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، بخش‌های وسیعی از محوطه باستانی ایوان کرخه (نزدیک به بیش از 100 هکتار آن) از سال 1371 تاکنون تحت عنوان مزرعه آموزشی دانشگاه آزاد واحد دزفول تسطیح شده و به زیر کشت ‌رفته است.

 تخریب و حفاری در محوطه ایوان کرخه به قدری گسترده و زیاد است که می‌توان گفت اگر از سوی اداره میراث فرهنگی به این اثر تاریخی توجهی نشود دیری نمی‌پاید که هیچ اثری از این محوطه تاریخی بر جای نخواهد ماند.

ایوان کرخه آثار شهری از دوره ساسانیان است که در زمان شاپور دوم ساسانی (۳۷۹-۳۰۹) ساخته شده‌ است. این بنا در ۲۰ کیلومتری شمال‌ غربی ویرانه‌های شوش و ۲۰ کیلومتری جنوب غربی دزفول، در سمت راست رود کرخه در جاده دهلران قرار دارد و کامل‌ترین و بزرگ‌ترین شهر مدفون شده ساسانی است.

 این شهر باستانی در دوران جنگ تحمیلی به واسطه موقعیت جغرافیایی، آسیب‌های جدی و فروانی از سوی نیروهای متجاوز عراقی دید. از جمله آسیب‌های وارده در زمان جنگ هشت ساله بر این محوطه تاریخی استفاده از حصارهای آن به عنوان سنگر و تخریب سازه‌های منصوب به کاخ در بخش جنوبی این شهر مهم به وسیله گلوله‌های خمپاره ‌است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر این شهر وارد کرد.

 

هم‌چنین ساخت باسکول ۶۰ تنی در بخش شمالی درون محوطه ایوان کرخه که بخشی از آن را تحت مالکیت شخصی قرار داده چهره این شهر ساسانی را مخدوش و آسیب جبران‌ناپذیر دیگری را بر پیکره شهر وارد کرده ‌است.

عبور جاده آسفالت، دیواره شرقی ایوان کرخه را بریده و پس از پیمودن مسافتی از درون محوطه جبهه شمالی را قطع و به سوی سه راهی فرودگاه ادامه پیدا می‌کند. حفاران غیرمجاز با هدف یافتن اشیای باستانی و آسوده خاطر از عدم پوشش مستمر و حفاظت دقیق چاله‌های عمیقی در سطح محوطه باستانی حفر کرده‌اند.

 همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول قسمتی از فضای این شهر باستانی را برای انجام عملیات کشاورزی در اختیار گرفته ‌است. حال آن که محوطه و شهر باستانی ایوان کرخه در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 مسؤول امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، در این باره ​اظهار کرد: ایوان کرخه مربوط به دوره ساسانی است که حدود 400 هکتار است. دانشگاه آزاد واحد دزفول در سال 1372 با مجوزی که از سوی استانداری خوزستان دریافت کرد اقدام به تأسیس مزرعه تحقیقات کشاورزی در آن می‌کند. در آن زمان ما از این موضوع اطلاعی نداشتیم.

 کار غیرفرهنگی در نهادی فرهنگی!

 سعید محمدپور گفت: اوایل سال 82 دانشگاه برای گرفتن سند استعلام می​کند و با توجه به اینکه دفترخانه از باستانی بودن این محوطه خبر داشت از میراث فرهنگی استعلام می​کند. وقتی میراث فرهنگی از این موضوع با خبر می‌شود مجوز گرفتن سند را به دانشگاه نمی​دهد.

 این دوستدار میراث فرهنگی تصریح کرد: بعد از این موضوع وقتی میراث فرهنگی به محل می​رود متوجه می​شود که دانشگاه اقداماتی همچون حفر چاه عمیق، نصب تابلو و ساخت و ساز را در محل محوطه تاریخی انجام داده است و همان موقع موضوع را پیگیری کرد.

 

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد در ابتدای پیگیری ما برخورد مناسبی با موضوع نداشت اما وقتی متوجه جدی بودن موضوع شد چندین بار برای گرفتن سند نامه​نگاری کرد اما میراث زیر بار این موضوع نرفت. در حال حاضر نیز دانشگاه سند مالکیتی از ایوان کرخه ندارد.

 

محمدپور با اشاره به اینکه یک بار از دانشگاه نیز شکایت شده است، گفت: کل تعرضات آنها صورت جلسه شد ولی هنوز ما نتوانستیم دانشگاه آزاد را از این محوطه باستانی بیرون کنیم. متأسفانه یک نهاد فرهنگی که خود مدعی فعالیت​های فرهنگی است در حال انجام کار غیرفرهنگی است.

 مسؤول امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دزفول دقیقا از این عملی که انجام می‌دهد مطلع است و می‌داند که این محل تاریخی و باستانی است اما از این کارش دست نمی​کشد.

 او با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت ایوان کرخه در دستور کار امسال اداره میراث فرهنگی استان قرار دارد، اظهار کرد: من از ایوان کرخه دیدن کردم و متوجه شدم در آن جا حتی درختکاری نیز شده است. میراث فرهنگی در حال حاضر تلاش می​کند اما متاسفانه در گذشته هیچ کاری انجام نشده است.

 این فعال میراث فرهنگی با اشاره به تعرضات وسیع صورت گرفته اضافه کرد: میزان تخریب بسیار بالا است. 100 هکتار تسطیح شده و چاه عمیق در محوطه حفر شده است. همچنین جاده​کشی در آن جا انجام شده و یک باسکول چند تنی نیز در آن محوطه دایر است.

 لج‌بازی با تاریخ، با شوش!؟

 همچنین علی درویشی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش، اظهار کرد: ایوان کرخه اصلا وضعیت خوبی ندارد. در محوطه این اثر تاریخی کشاورزی صورت گرفته و محوطه شخم زده شده است.

 وی بیان کرد: بارها از طرف میراث فرهنگی و انجمن دوستداران در این باره تذکر داده شده اما هنوز که هنوز است ترتیب اثر نداده‌اند. میزان خسارتی که به محوطه وارد شده بسیار زیاد است و بعضی قسمت‌ها به طور کلی نابود شده و بعضی از دیواره‌ها تخریب شده‌اند.

 دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش تصریح کرد: تخریب هنوز از سوی دانشگاه آزاد دزفول صورت می‌گیرد و چند وقت پیش باز دانشگاه اقدام به شخم زدن کرده است.

 او ادامه داد: میراث فرهنگی نیز تاکنون بی‌توجهی‌های زیادی به این محوطه باستانی کرده است. البته یگان حفاظت شوش بارها به دانشگاه آزاد دزفول تذکر داده ولی دانشگاه آزاد هنوز کار موثری انجام نداده و هر بار که شکایت شده همکاری شده است.

 درویشی عنوان کرد: دانشگاه خودش مکانی فرهنگی است و از تاریخی بودن محوطه خبر دارد اما معلوم نیست چرا هنوز به این تخریب‌ها ادامه می‌دهد و این ابهامی است که برای ما وجود دارد. دانشگاه آزاد دزفول با شوش لج می‌کند یا با تاریخ ما!؟

 درویشی با بیان اینکه دانشگاه باید از این منطقه بیرون برود تاکید کرد: اداره میراث فرهنگی هر چه زودتر باید جلوی این تخریب‌ها را بگیرد و اهدافی را برای آن مشخص کند.

پیگرد قضایی متخلفان چغامیش

پیگرد قضایی متخلفان چغامیش
 
مرجان حاجی‌رحیمی

پس از انتشار اخباری مبنی‌بر تخریب تپه‌های اقماری در بخش چغامیش، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان از پیگیری حقوقی این اداره کل خبر داد.
افشین حیدری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان با بیان این مطلب می‌گوید: «چغامیش در بخش شهرستان دزفول است که در تخریب‌های صورت گرفته، تپه اصلی چغامیش آسیبی ندیده و سالم است اما تپه‌ای که در حد فاصل تپه فضیلی و چغامیش است، آسیب دیده است.»
بنا بر شواهدات عینی کارشناسان، تپه‌ای که تخریب شده تپه فضیلی چهار است.
 بُنه فضیلی - در دو کیلومتری شمال‌غربی چغامیش- نه یک تپه ماهور فاقد ارزش، بلکه یک استقرار مهم مربوط به فازهای آرکاییک (6200-6000 پیش از میلاد)، شوشان میانه متأخر (5200-4700 پیش از میلاد)، شوشان جدید ۲ (4300-4000 پیش از میلاد)، آغاز نگارش (3500-3100 پیش از میلاد) و پارت- ساسانی است که توسط خانم کنتور کاوش و دو گزارش کوتاه و مقدماتی از آن منتشر شده است.
حیدری در این‌باره توضیح می‌دهد: «بنا به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، هیاتی از نمایندگان بازرسی، حراست، معاونت میراث و پژوهشگاه میراث فرهنگی به خوزستان سفر می‌کنند تا وضعیت تخریب تپه‌ها را بررسی کنند.»



  تعیین قدمت
منوط به نظر کارشناسی

بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان، تعیین قدمت و اهمیت تپه‌ای که تخریب شده منوط به نظر کارشناسانی است که از تهران می‌آیند و هرگونه اظهارنظر در این باره پس از بررسی‌های کارشناسی برای روشن‌سازی افکار عمومی اعلام می‌شود.
این در حالی است که پیش از این عباس علیزاده، باستان‌شناس موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به اهمیت تپه باستانی چغامیش و تپه‌های اقماری اطراف آن در تاریخ ایران باستان تاکید کرده و گفته بود هیچ تپه‌ای در بخش چغامیش دزفول بی‌اهمیت نیست.

  دادگاه
در انتظار متخلفان

علی‌محمد برج‌پور، مالک زمین چغاپهن در بخش چغامیش که چهار هکتار از اراضی اطراف تپه باستانی چغاپهن را تسطیح کرده در گفت‌وگو با مهر مدعی شده که دو ماه پیش یکی از کارشناسان میراث فرهنگی دزفول و برخی دیگر از مسئولان آمدند و با دریافت مبلغی پول مجوز شفاهی تسطیح این زمین را به او دادند و او نیز کار را شروع کرد.
حیدری در این‌باره به فرهیختگان می‌گوید: «از هرکسی که باعث دخل و تصرف در میراث ملی کشور شود، شکایت می‌کنیم؛ چه از کشاورزی که به این تپه‌ها تعرض کرده و با دیدن خرده‌سفال‌ها کار خود را متوقف نکرده و موضوع را به اطلاع کارشناسان میراث فرهنگی نرسانده است، چه کارشناسانی که تخلف کرده و مجوزی دال بر تسطح یا تخریب تپه داده‌اند. اما این موضوع در حال بررسی است و اگر قطعی شود به‌طور حتم با این کارشناسان برخورد خواهد شد و نتیجه بررسی‌ها برای روشن‌سازی افکار عمومی و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم ارائه می‌شود.»
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان در مجوزهای کتبی که به کشاورزان اجازه فعالیت می‌دهد واژه «بلامانع مشروط» قید شده است؛ یعنی اگر کشاورز حین کار به اموال فرهنگی از جمله خرده سفال برخورد کرد کار را متوقف کند و موضوع را به کارشناسان میراث فرهنگی خبر دهد. اما در این مورد کشاورزان به کار خود ادامه داده‌اند. این در حالی است که این کشاورزان هیچ یک مجوز کتبی برای کار خود نداشته و تنها اجازه و توافق شفاهی گرفته بودند.
حیدری می‌گوید: «حتی اگر این تسطیح با راهنمایی یا نظر شخصی کسی صورت گرفته باشد نیز قابل پذیرش نیست و باید پیگیری شود و چیزی از تخلف کارشناس و شخص مشاوره‌دهنده کم نمی‌کند.»
  

شناسایی ضاربان
دوستداران میراث

جمعه 25 اردیبهشت 1394 هنگامی که علی درویشی، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش و لقمان احمدزاده‌شوهانی، باستان‌شناس به صورت داوطلبانه قصد بازدید از تپه مورد تعرض قرار گرفته فضیلی را داشتند مورد ضرب و شتم مردم محلی قرار گرفتند و مجروح شدند. درویشی در این باره از شکایت خود به فرمانداری دزفول، یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خوزستان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان خبر داد. آنها در پی شکایت به قوه قضائیه نیز هستند. حیدری نیز در این‌باره با بیان اینکه انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی سرمایه اصلی سازمان میراث فرهنگی و در حقیقت بازوهای پرتوان این سازمان هستند، می‌گوید: «از آنجا که به احتمال زیاد ضاربان بومی و از کشاورزان منطقه هستند باید پرونده از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.» او معتقد است که میراث فرهنگی و آثار تاریخی با مردم حفظ می‌شود نه نگهبان و باید این سرمایه‌های اجتماعی حفظ شوند.

  100 هکتار زمین معوض
برای جندی شاپور

حبیب‌الله آصفی، فرماندار دزفول در گفت‌وگو با مهر بیان کرده بود که آمادگی دارند، 100 هکتار زمین معوض برای کشاورزان منطقه چغامیش آماده شده بود تا با خروج آنها از منطقه چغامیش این محوطه تاریخی برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی آماده شود. اما آنطور که گفته شده سازمان میراث فرهنگی با این طرح موافق نیست. حیدری با تشکر از همکاری فرمانداری دزفول توضیح می‌دهد: «این زمین‌ها قرار است برای محوطه باستانی جندی‌شاپور داده شود تا کشاورزان جابه‌جا شوند و به‌زودی این اتفاق رخ می‌دهد.»

 تشکر از  رسانه‌ها
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان از زحمات اصحاب رسانه در امر اطلاع‌رسانی تشکر می‌کند و می‌گوید: «حفظ میراث فرهنگی و رشد و شکوفایی گردشگری در گرو اطلاع‌رسانی رسانه‌هاست. میراث فرهنگی، میراث ملی است که به همه مردم تعلق دارد و حفاظت از آن وظیفه همه مردم است و امیدواریم دیگر شاهد چنین تخریب‌هایی نباشیم.»

آنچه بر آثار تاریخی شوش گذشت

 

آنچه برآثار تاریخی شوش گذشت

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: در سال‌های گذشته مدیریت ضعیف و سیاست‌های غلط اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی شوش منجر به خرابی خیلی از آثار و کند شدن روند جهانی شدن شوش شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)  علی درویشی خاطرنشان کرد: نحوه حفاظت آثار در انبارها، موزه و بقایای آثار موجود در محوطه 400 هکتاری نه تنها مناسب نبود بلکه صدمات زیادی به این آثار تاریخی وارد شد. برای مثال می‌توان به تخریب ستون‌های دروازه خروجی کاخ آپادانا، آتش گرفتن کاخ آپادانا و حفاری‌های غیرمجاز در محوطه 400 هکتاری اشاره کرد، اما با عوض شدن پلان مدیریتی استان و با استفاده از کارشناسان مجرب، عملیات نجات‌بخشی به سرعت، شروع و خسارت و صدمات گذشته تا اندازه زیادی جبران شد، البته همچنان تمام تلاش‌ها این است که وضعیت حفاظت از آثار، محوطه‌های باستانی و وضعیت رفاه مسافران و گردشگران بهتر و کامل‌تر شود.

وی با اشاره به باغ موزه شوش گفت: باغ موزه که خاطره تلخ و دلخراش قطع درختانش را در ذهن داشت دوباره ساماندهی و زیبا شد و در قسمت غربی باغ موزه گلخانه‌ای تدارک دیده شد که از این طریق گل‌های فصلی در باغ موزه کاشته شود و نورپردازی آن که به مانند فانوس‌هایی کم‌سو بر گور بودند به شکل صحیح و منظمی نصب شدند. این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: آثار تاریخی موزه قبلا وضعیت نابسامانی داشت ولی امروزه با نظم خاص ساماندهی شده‌اند و آثار در حفاظ‌های استاندارد نگه‌داری می‌شوند. همچنین در سالن جانبی موزه، اتاق معرفی و اطلاع‌رسانی به منظور ارایه اطلاعات و فیلم‌های تاریخی در نظر گرفته شد.

او با بیان اینکه در طول یک سال اخیر، اقدامات اثربخش و درخور توجه زیادی در بخش‌های مختلف محوطه باستانی شوش صورت گرفته‌ است، توضیح داد: در سال‌های گذشته سیل گردشگران داخلی و خارجی بدون هدف و برنامه به بازدید می‌پرداختند اما با برنامه‌های کارشناسی تعیین شده هم‌اکنون از باغ موزه، موزه، اتاق معرفی، کاخ آپادانا، قلعه و شهر پانزدهم هم دیدن می‌کنند.

درویشی با اشاره به ساخت آزمایشگاهی مجهز به بهترین دستگاه‌ها ادامه داد: کتیبه‌های موجود در انبار که پیشتر به وضع اسفناکی دچار بودند با کمک دکتر ارفعی بازخوانی شد و اکنون در مکانی استاندارد نگه‌داری می‌شوند. همچنین سفال، مهر و... که وضعیت نگه‌داری آنها در گذشته نابسامان بود توسط دکتر "علی‌زاده" ساماندهی شدند. دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش یادآور شد: کاخ آپادانا که در حال نابودی بود و حتی یک بار هم در اثر سهل‌انگاری آتش گرفته بود توسط کارشناسان خبره پایگاه میراث فرهنگی شوش ساماندهی شد و از آن جایی که کاخ در مجاورت آب و هوا و شرایط بد جوی قرار دارد انتظار می‌رود اقدامات بیشتری برای حفظ بهتر آنها صورت گیرد.

احتمال ادامه ريزش در حرم دانیال نبی وجود دارد

دیوار مقبره نبی دانیال با وجود ریزش دیوار حرم دانیال نبی در شوش به علت گودبرداری غیر اصولی، ولی احتمال ادامه ریز ش ها در این بنا همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) با هدف توسعه صحن‌ های حرم با مشارکت اداره اوقاف و اداره میراث‌ فرهنگی خوزستان از دو سال گذشته آغاز شد و این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان و متخصصان سازه درخصوص اجرای این طرح به متولیان امر نقدهایی را داشتند.

متاسفانه روز گذشته دیوار ضلع غربی مقبره دانیال نبی‌ به دلیل گودبرداری های اطراف این حرم فرو ریخت، کارشناسان عامل اصلی ریزش دیوار را گودبرداری برای احداث مسجد و پارکینگ اعلام کردند.

آینه کاری های داخلی حرم دانیال (ع) ترک دارد به گفته کارشناسان میراث فرهنگی دیواری که روز گذشته در ساعت 3 شب فرو ریخت یادگاری از دوره قاجار است، این دیوار عمری بالغ بر 80 سال داشته و جزو الحاقات به بنای اصلی به شمار می رود. در سالیان گذشته الحاقاتی به بنای اصلی اضافه شده که برخی از آنها خود یک اثر تاریخی هستند و نباید بدون در نظر گرفتن بسیاری از جوانب به راحتی دستور به تخریبشان داد چرا که استحکام بقعه به واسطه همین الحاقات بوده است و در صورتی که متولیان تصمیم به حذف این دیوارها و الحاقات می گيرند باید استحکام بنا را فراموش نکنند.

طبق مشاهدات عینی خبرنگار مهر، در بسیاری از نقاشی ها و رنگ آمیزی هایي که در سالهای اخیر در حرم دانیال نبی (ع) انجام شده است ترک های عمیقی مشاهده می شود، همچنین در آینه کاری های داخلی نیز ترک هايی به چشم می خورد که حکایت از زنده بودن ترک ها دارد.

در مناره ای که در نزدیکی دیوار فرو ریخته وجود دارد کاشی کاری های دوره قاجار به چشم می خورد و بر روی مناره تاریخ 1302 هجری ديده مي شود.

در بنای اصلی رطوبت زیادی مشاهده می شود، که اگر رانشی در زمین اتفاق افتد حتما جان بسیاری از زائران را به خطر خواهد انداخت. اگر دیوار در روز اربعین فرو می ریخت چه فاجعه ای اتفاق می افتاد؟ در اینجا به مسئولان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی باید گفت: اگر چنین اتفاقی ( فرو ریختن دیوار در ساعت 3 شب) در روز اتفاق می افتاد جان چند زائر به خطر می افتاد؟ و يا اگر این رُخ داد در روز اربعین اتفاق می افتاد چند نفر زیر آور جان می دادند؟

در این خصوص خبرنگار مهر با رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شوش گفتگو کرده است، حسن ابولمشهدی می گوید: طرح گسترش و توسعه آرامگاه دانیال نبی (ع) به تصویب شورای میراث فرهنگی رسیده بود.

ابوالمشهدی در ادامه تصريح می کند: سازمان بهسازی و نوسازی مدارس خوزستان به عنوان مجری طرح و اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان به عنوان متولی و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ناظر طرح هستند. وی در جواب خبرنگار مهر مبنی بر اینکه این بقعه ثبت آثار ملی است، چگونه چنین اتفاقی افتاده است؟ اظهار می كند: باید حفاظت های اصولی توسط اداره میراث فرهنگی انجام می شد که نشده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شوش ادامه مي دهد: چرا برای بقاعی که در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه هستند مشکلی پیش نمی آید؟ چرا همیشه بقاعی که تحت اختیار اداره کل میراث فرهنگی هستند، تخریب می شوند؟

متولیان بايد پاسخگوی مردم باشند چرا که آرامگاه دانیال نبی از گوشه گوشه دنیا زائر دارد. راهکار اساسی برای جلوگیری از رانش و ترک های زیر گنبد ارئه شود ترک هایی که در بنا ایجاد شده است برای زائرانی که در این مکان حضور دارند می تواند خطرناک باشد، ابوالمشهدی در این خصوص می گوید: این ترک ها برای سالیان دور است شاید عمر این ترک ها به اندازه پدربزرگهای ما باشد، متولیان امر نیز قدمت این ترک ها را می دانند! این مسئول در پایان می گوید: اداره کل اوقاف و امور خیریه هیچ مشکلی با ادارات دیگر ندارد و وظایف خود را انجام می دهد. در ادامه برای اطلاع از وضعیت کنونی آرامگاه، به سراغ رییس انجمن دوستدارن میراث فرهنگی شوش می رویم.

علی درویشی رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در گفتگو با خبرنگار مهر، آرامگاه دانیال نبی (ع) را جزو ارزشمندترین بناهای آرامگاهی کشور از لحاظ تاریخی و مذهبی می داند و اظهار می كند: این آرامگاه مورد احترام بسیاری از ادیان الهی است ولی متاسفانه بر اثر عدم نظارت صحیح و اصولی طی عملیات طرح گسترش، ضلع شمالی متصل به بقعه تخریب و فرو ریخته است.

درویشی در ادامه تاکید می کند: با توجه به عدم رعایت اصول حفاظتی و اقدامات پیشگیرانه از سوی مسئولان شاهد آسیب هایی جدی به بقعه و فضای اصلی هستیم و چنانچه در کوتاه مدت راهکارهای اساسی برای جلوگیری از رانش و ترک هایی که در زیر گنبد و فضاهای اطراف آن ایجاد شده است، ارائه نشود امکان دارد شاهد یک فاجعه تاریخی و تخریب اصل بنا باشیم.

وی می گوید: طبق اظهار نظر مسئولان از جمله مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه متوجه شدیم تذکرات مکرر و گزارشات در خصوص نحوه رسیدگی به وضعیت بنای تاریخی دانیال نبی (ع) به سمع و نظر مشاور و مجری طرح گسترش حرم دانیال و ناظر پروژه که اداره میراث فرهنگی است رسیده است.

اجرای عملیات بازسازی و مرمت آثار تاریخی زیر گرد و غبار بی اعتباری پنهان مانده است رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش این سوال را مطرح می کند كه « چرا هنگام تخریب بخش های مور نظر اصول و ضوابط ایمنی رعایت نشده است و کارشناس میراث فرهنگی حضور مستمری در این بنای تاریخی نداشته است؟ ».

وی همچنين ادامه مي دهد: طبق قوانین ساخت و ساز که برای احداث ساختمان های عادی موجود است حضور ناظر در کلیه مراحل اجرایی الزامی است. درویشی ادامه می دهد: نظارت دقیق بر عملیات ساماندهی و گسترش یکی از با اهمیت ترین آرامگاهای مذهبی و تاریخی کشور چگونه رخ داده است؟ مسئولان پاسخگو باشند.

این مسئول در پایان می گوید: بر اثر این تخریب غیر اصولی آسیب های جدی به زیر فضای گنبد و بخش های از مناره ها و سرداب وارد شده است.

طبق گفته کارشناسان مطالعات آسیب شناسی بنای آرامگاه دانیال نبی (ع) انجام شده است، ولی داستان همیشگی اجرای عملیات بازسازی و مرمت آثار تاریخی زیر گرد و غبار بی اعتباری پنهان مانده است و در این میان کم توجهی متولیان در اداره کل و به تبع سازمان میراث فرهنگی دردی دیگر است که درمانش گویا در اعتبارات و بودجه خلاصه می شود.

در پایان با تفاسیر ارائه شده باید گفت حضور کارشناسان حوزه معماری و مرمت آثار تاریخی در این مکان ضروری به نظر می رسد چرا که این اثر ثبت ملی است و حفاظت از این اثر که دارای احترام زیادی در میان بسیاری از ادیان الهی است وظیفه ذاتی میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه است، در سال های گذشته حفاظت از این اثر ارزشمند مذهبی با کم توجهی متولیان امر مواجه شده است و اگر هم حفاظتی صورت گرفته آنقدر کم بوده است که منجر به چنین اتفاقی شده است، به طوری که حفاظت از اصل بنا به دست فراموشی سپرده شده است.

تودیع و معارفه مدیر پایگاه سازه های آبی تاریخی شوشتر برگزار شد

جناب آقای بیژن حیدری

انتضاب جنابعالی را به سمت مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر تبریک عرض می نماییم.

امید است در سایه ایزد یکتا در راه خدمت به فرهنگ ایران زمین همواره کوشا باشید.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش

 

 

قلعه فرانسوی شوش در معرض نابودی

ترکهایی که با کاهگل پر شد

شناسهٔ خبر: 2442730 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
شوش - قلعه فرانسوی شوش بر اثر زلزله های اخیر آسیب جدیدي دیده و متاسفانه تاکنون اقدامي براي رفع این آسیبها صورت نگرفته این درحالیست که برخی از این ترکها با کاهگل و گج پر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قلعه شوش که به قلعه اکروپل یا قلعه فرانسوی ‌ها نیز شهرت دارد به دست هیئت باستان شناسی فرانسوی در سال ۱۸۹۷ میلادی روی بلندترین نقطه شهر شوش بنا شده است. این قلعه شباهت بسیار زیادی به زندان باستیل فرانسه دارد که با استفاده از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است.

این قلعه بسیار زیبا یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی و دیدنی ایران و استان خوزستان است که روی تپه باستانی شوش و در کنار کاخ آکروپل ساخته شده است. پلان قلعه ذوزنقه شکل است که قاعده کوچک آن در سمت شمال واقع شده و دور تا دور آن را راهرویی احاطه کرده و ردیف اتاق‌ هایی به سمت حیاط، برگرد آن قرار گرفته‌اند. تقسیم بندی کلی قلعه با دو حیاط و فضاهای پیرامون این حیاط شکل می‌گیرد. قلعه دارای سه ورودی است که یکی از آنها در حال حاضر مسدود است.

نخستین حرکت‌ های باستان ‌شناسی در محوطه تاریخی شوش در سال 1851 به وسیله کنت لفتوس انگلیسی آغاز شد. این حرکت چندی بعد توسط ژان و مارسل دیولافوای فرانسوی ادامه پیدا کرد. به واسطه گسترش کاووش و کشف آثار ارزشمند و همچنین ناامنی، هیئت فرانسوی تصمیم به ساخت مکانی در این محوطه تاریخی گرفت و بالاخره در سال 1897 توسط ژان ژاک دومورگان قلعه شوش را بنا کرد. مصالح این قلعه نیز از آثار و ابنیه‌ای که در حفاری‌ ها کشف شده بود، تهیه شد.

قلعه شوش

قلعه شوش همانند قلاع قرون وسطی اروپا از دو حیاط تشکیل شده که حیاط دوم مرتفع‌تر از حیاط اول است. در زیر حیاط دوم، دو تالار (زیرزمین) تعبیه شده است.

این قلعه کلا دو اشکوبه و بافت اصلی دیوارها از خشت با روکشی از آجر است كه آجرها مربوط به ادوار مختلف تاریخی هستند. فرانسوی‌ها کاملا وقیحانه از آجرهای بناهای تاریخی مکشوفه، در ساخت این قلعه استفاده کردند. عناصر تشکیل دهنده معماری شامل طاق‌ های رومی، درگاه ‌های قوسی و تزئینات آجری است که تماما از معماری ایرانی مایه گرفته و کل بنا توسط دو معمار دزفولی ایجاد شده ‌اند. از سال 1371 از این محل به عنوان پایگاه باستان‌ شناسی و انبار نگهداری اشیای تاریخی استفاده می‌شود.

از دیگر قسمت ‌های قلعه شوش می‌توان به اتاقک شیشه‌ای موسوم به کلاه فرنگی و برج استوانه‌ای که در ضلع غربی قرار دارد و به عنوان کبوترخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و همچنین برجی دیگر که در وسط حیاط اول قرار دارد، اشاره کرد. از دیگر تزئینات این قلعه نیز، نعل درگاه‌های قوسی و ایجاد نماهای تزئینی با آجر و همچنین نقاشی ‌هایی به سبک تلفیقی اروپایی و شرقی و آجرهای کتیبه‌ دار چشمگیرتر هستند.

به دلیل وجود انواع آجر به ویژه آجرهای کتیبه‌ دار با ابعاد مختلف و منقوش مینایی، می‌توان این قلعه را موزه آجر نامید. قلعه تاریخی شوش در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 3983 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باز هم بیل مکانیکی و تخریب آثار تاریخی

قاسم منصور آل کثیر از فعالان میراث فرهنگی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چند هفته گذشته یک دستگاه بیل مکانیکی برای ایجاد یک زیرزمین درحالی به گودبرداری و حفاری در خیابان چهارراه خوزستان و نبش خیابان پاسداران شهر شوش پرداخت که این عملیات گودبرداری بخشی از آثار تاریخی این شهر باستانی را دچار آسیب کرد.

وي افزود: این درحالی است که همزمان با این حادثه هیات‌ های پژوهشی بسیاری در شوش مستقر بودند و به تحقیق و آموزش کارشناسان و پژوهشگران می‌پرداختند.

زمین لرزه ها باعث ترک برداشتن بنای منحصر به فرد آجری قلعه فرانسوی های شوش در بخش های پشت بام تراس غربی و برخي ديگر از قسمت هاي اين بنا شده است

این دوستدار میراث فرهنگی یادآور شد: متاسفانه پیش از این نیز بر اثر زمین لرزه هایي که در ایلام پیش آمد بخشی از قلعه شوش آسیب دید. قلعه شوش در سال 96-1894توسط دمورگان برای اسکان هیات های فرانسوی که برای کاوش به شهر باستانی شوش می آمدند، تاسیس شد.

علی درویش، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در این باره به خبرنگار مهر گفت: چند وقتی است که منطقه مورموری در ایلام و حسینیه خوزستان دایما دچار زمین لرزه های پی در پی می شود که دامنه این لرزه ها به منطقه شوش و حتی شهرهای اطراف مانند اندیمشک و دزفول نیز می رسد.

وي افزود: متاسفانه این زمین لرزه ها باعث ترک برداشتن بنای منحصر به فرد آجری قلعه فرانسوی های شوش در بخش های پشت بام تراس غربی و برخي ديگر از قسمت هاي اين بنا شده است.

قلعه شوش

زلزله ایلام بلای جان قلعه فرانسوی ها

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش توضیح داد: ترک های به وجود آمده بر اثر زمین لرزه در قسمت پشت بام اینک توسط پایگاه میراث فرهنگی شوش با خاک و سپس کاهگل و در بخش های داخلی نیز توسط کارگران این پایگاه با ملات گچ و سفید کاری بر روی آنها، پوشانده شده تا از دید مخفی بماند.

درويش تاکید کرد: آجر نگاشته هایی که در این بنا نیز به کار رفته به شدت در اثر فرسایش باد و باران مضطرب شده اند.

ترکهای به وجود آمده بر اثر زمین لرزه در قسمت پشت بام با خاک و سپس کاهگل و در بخش های داخلی با ملات گچ و سفید کاری شده است

وي گفت: هم اکنون این بنا به عنوان اداره و خوابگاه پرسنل شاغل پایگاه پژوهشی استفاده می شود. حال چند پرسش بسیار مهم که در ذهن هر دلسوز میراث فرهنگی مطرح می شود این است که آیا در مرمت این بنای مهم کارشناسان مرمت گر اجماع نظر دارند؟ آیا پر کردن ترک های یک بنای با این اندازه و حجم توسط خاک توجیه علمی دارد؟

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش همچنین افزود: چرا به جای مرمت و تعمیر اصولی این بنا باید بروی ترک های به وجود آمده را با گچ کاری پوشاند و به فکر حفظ جان افراد و بنای تاریخی نبود.

درویش یادآور شد: شوش و ثبت جهانی آن در فهرست آثار جهانی حتی به قیمت تخریب آثار این کهن سرزمین به هر قیمتی و وارد آوردن لطمات جبران ناپذیر بر آن می تواند نقطه سیاهی برای آثار تاریخی کشورمان باشد.

وی عنوان كرد: در خصوص عرصه و حریم شوش متاسفانه نیز پیش از این خبرهای تلخی به گوش رسید و مسولان وجود شواهد مسلم تاریخی در شوش را نادیده گرفته و کوچکترین اهمیتی به آن نمي دهند و اینک بنایي با این تاریخ و اهمیت در مرز فرو ریختن و تبدیل شدن به تلی از خاک و آجر است.

حفاظت از عرصه بیرون ۳۹۰ هکتار در شوش با کیسه نایلون!

نوشدارو پس از مرگ سهراب؛

 درحالی باستان‌شناسان بارها و بارها بر عرصه بیش از ۳۹۰ هکتار تأکید داشتند که چندی پیش حفاری خارج از این محدوده با نابودی آثار تاریخی همراه بوده و مسئولان هم تنها با ملزم کردن عامل تخریب به پوشاندن دیواره‌های تاریخی با پلاستیک به تلاش برای ثبت جهانی شوش ادامه می‌دهند!  به گزارش هنرنیوز، درست در‌‌ همان روزی که ارزیابان سازمان یونسکو از محوطه شوش و عرصه و حریم آن بازدید می‌کردند، در مرکز شهر (در محدوده چهارراه خوزستان و نبش خیابان پاسداران شوش) یک بیل مکانیکی مشغول حفر زمین بود که به بخشی از آثار تاریخی و لایه‌های باستانی موجود برخورده و باعث نابودی آن‌ها می‌شود. این در حالی است که مسؤول پرونده ثبت جهانی شوش، این بخش‌ها را در تعیین عرصه و حریمی که خود در پرونده تدوین کرده، از عرصه شوش خارج کرده است.


به همین دلیل، سازمان میراث فرهنگی چون آثار تخریب شده در عرصه آن واقع نبوده‌اند نتوانسته یا نخواسته در صیانت از این آثار بکوشد و برخورد لازم را با عامل این تخریب صورت دهد و پس از چند ساعت بازداشت تنها از او خواسته شده که دیواره‌ها را با پلاستیک بپوشاند تا آثار موجود در دیواره‌ها پنهان باشد و برای ثبت جهانی مشکل‌ساز نشوند. لایه‌هایی که گویا حاوی آثاری از دوره هخامنشی و اشکانی بوده است. اکنون عکس‌هایی از مقطع و برش یکی از دیوارهای گودبرداری شده وجود نهشت و بقایای باستان‌شناختی (شامل سفال، استخوان و لایه خاکس‌تر) به خوبی در دیواره نمایان است. 

چند دهه قبل، در نزدیکی اینجا و در فاصله بسیار نزدیک با این حادثه، در خیابان «رجایی» شهر شوش، یک پلکان معظم سنگی به دست آمد که به دوره هخامنشی منسوب شده است و اکنون در موزه شوش نگهدای می‌شود. اکنون این نگرانی در میان دوستداران میراث فرهنگی شوش وجود دارد که با توجه به پایتخت بودن شهر شوش در دوره‌های عیلامی و هخامنشی، بقایای حساسی مثل گل‌نبشته‌ها و اسناد و مدارک مکتوب که بسیار آسیب‌پذیر هستند، در چنین وضعیتی یکسره نابود شوند و کسی هم از آن مطلع نشود.


حال این پرسش مطرح است که با توجه به قرار داشتن این محل در بیرون از محدودة عرصه ۳۹۰ هکتاری پرونده ثبت جهانی، آیا عرصه ثبت جهانی حافظ میراث شوش خواهد شد یا موجب تخریب آن؟!
پیشتر زمانی که که شوش تعیین عرصه مجدد شده بود به گفته ی دکتر کامیار عبدی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان خوزستان - صادق محمدی - از امضا سر باز زده و گفته بود :« من این تعیین عرصه را که از ۴۰۰ هکتار به ۱۲۰۰ هکتار رسیده قبول ندارم. اینجا آثار نیست. شما بی‌جهت عرصه و حریم را گسترش دادید.» هنوز حرف از دهانش خارج نشده، خبر می‌رسد همانجایی که او وجود آثار در دل زمینش را قبول ندارد، شهرداری در حال خاك‌برداری برای نصب تانكر گازوييل، چند قبر تاریخی دوره هخامنشی پیدا می‌کند و کار متوقف می‌شود!  
به گزارش هنرنیوز؛ و حال در سال 93 خبر برخورد یک بیل مکانیکی و تخریب اثر در حالی دوم آذر رسانه‌ای شد که در تاریخ ۹ آذر افشین حیدری – مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان- در گفت‌و‌گویی رسانه‌ای اعلام کرد: «از این پس هیچ مجوزی که میراث‌فرهنگی آن را بررسی نکرده باشد، صادر نمی‌شود و جلوی مجوزهای گودبرداری و ساخت و سازهایی که در گذشته صادر شده بود گرفته می‌شود.»
حال این پرسش مطرح است که اگر این موضوع رسانه‌ای نمی‌شد باز هم مسئولان میراث فرهنگی چنین خبری را اعلام می‌کردند؟ چند اثر تاریخی دیگر در بیرون محدوده عرصه ۳۹۰ هکتاری در معرض تخریب کامل قرار دارند؟

در آستانه ثبت جهاني/

آثار باستاني در شوش دوباره طع تلخ تخريب را چشيد

آثار باستاني در شوش دوباره طع تلخ تخريب را چشيد قلعه شوش اهواز - خبرگزاری مهر: در آستانه ثبت جهانی شوش در ميراث جهانی يونسكو، بر اثر فعاليت يك دستگاه بيل ميكانيكی در اين شهرستان، بخشی از آثار مدفون شدن در دل خاك تخريب شد. قاسم منصور آل کثیر از فعالان میراث فرهنگی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اخیراً يك دستگاه بیل میکانیکی در حال گودبرداری و حفاری به منظور ایجاد زیر زمین واقع در خیابان چهاراه خوزستان و نبش خیابان پاسداران شهر شوش بود که باعث تخريب بخشي از آثار تاريخي اين شهر باستاني شد.

آل کثیر افزود: درپی این حادثه و ازدحام مردم کنجکاو که برای تماشا اين واقعه آمده بودند و بعد از مراجعه کارشناسان به محل، مشخص شد که این آثار متعلق به دوره پارتی است. وی اظهار کرد: به عقیده کارشناسان این حادثه خسارت های جبران ناپذیری به این آثار وارد کرده است این درحالی است که این مسئله بار دیگر این سئوال را مطرح می سازد که در آستانه ثبت جهانی شوش در فهرست جهاني يونسكو، تعیین عرصه و حریم این محوطه با چه رویکرد علمی و منطقی تهیه شده است؟ آل کثیر گفت: وقوع چنین حوادثی این هراس را میان دوستداران میراث فرهنگی خوزستان ایجاد می کند که مبادا حفاری های دیگری همچون گذشته بخشی از لایه های باستانی عظیمی که در شوش وجود دارد را مجدد منهدم کند. رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: در پرونده ثبت جهانی شوش، عرصه محوطه باستانی شوش 400 هکتار در نظر گرفته شده است که منحصر به تپه ها شده و در بافت شهری با وجود شواهد مسلم و حوادثی از این دست و همچنین به گمانه زنی هایی که توسط کارشناسان در سالهای پیش انجام گرفته بود هیچگونه اهمیتی داده نشده است.

علی درویشی در خصوص حادثه تخريب بخشي از آثار مدفون در دل خاك در شوش توسط بي ميكانيكي اظهار کرد: در خیابان رجایی شهر شوش در فاصله بسیار نزدیک با این حادثه، سالها پیش پلکانی سنگی که احتمال می رود به دوره هخامنشی متعلق باشد کشف شده بود.

این پلکان اینک در باغ موزه شوش برای برای بازدید قرار دارد. درویشی یادآور شد: این موضوع نشان می دهد این منطقه از شهر شوش در سالهای دور، جزئی از محوطه باستانی شوش بوده که اینک در زیر بافت مسکونی مدفون شده است. وی گفت: تعیین عرصه و حریم برای یک اثر تاریخی (بنا یا تپه) به منظور محافظت از آن صورت مي گيرد که بسیار جالب است ولي در بخش های مختلف شهر حوادث از این دست به وجود آمده ولي توجهي به آنها در تعيين عرصه و حريم شهر صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وقوع این حادثه همزمان با حضور کارشناس بین المللی و مسولان میراث فرهنگی برای ارزیابی و وضعیت شوش برای ثبت در آثار جهانی بود.

محوطه باستانی شوش مورد ارزیابی کارشناسان یونسکو قرار گرفت

ایرنا - در راستای ثبت جهانی محوطه باستانی شوش، دو نفر از کارشناسان سازمان یونسکو در سفر به شهر باستانی شوش آثار و محوطه باستانی منطقه را مورد بازدید و ارزیابی قرار دادند.

به گزارش روز جمعه ایرنا ،استر لاروچ (ESTHER LAROCHE) رییس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران و گن تانگ (GEN TANG ) ارزیاب سازمان بین المللی ایکوموسی (سازمان بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) در سفر دو روزه به شهر باستانی شوش از باغ موزه و محوطه باستانی دیدن کردند.



فرماندار شوش در نشست مشترک با نمایندگان سازمان یونسکو با بیان اینکه مردم شوش علاقه مند به نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی ایران باستان می باشند گفت: باید تلاش کرد تا زمینه مشارکت هر چه بهتر مردم منطقه در حفاظت از آثار باستانی را فراهم کرد.

' رضا نجاتی ' علاقه مندی و وظیفه ملی نسبت به حفظ میراث چند هزار ساله ایران در کنار وظیفه قانونی را مهم و ضروری دانست و افزود:در فرهنگ مردم ایران حفاظت از میراث فرهنگی همواره مورد توجه بوده زیرا این میراث فرهنگی شناسنامه هویت ملی ماست.

فرماندار شهرستان شوش بیان داشت:توجه دولت نسبت به میراث فرهنگی نشان از اهمیتی است که مردم ایران به میراث فرهنگی داشته ضمن اینکه در راستای تقویت صنعت گردشگری اعتبارات خوبی تخصیص یافته است.
نجاتی گفت:شهر شوش با قدمت هفت هزار ساله و وجود اثر جهانی زیگورات چغازنبیل و جاده ترانزیتی تهران ، اهواز ، دسترسی به راه آهن در تمام ایام سال پذیرای دهها هزار گردشگر خارجی و میلیون ها گردشگر داخلی است که از آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان دیدن می کنند.

فرماندار شوش گفت:با توجه به علاقه مندی مردم این شهرستان به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی گروه های خودجوش ( NGO) و دوستداران میراث فرهنگی در کنار مسئولان انجام وظیفه می نمایند.

وی همچنین به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای ساماندهی محوطه باستانی شوش پرداخت و گفت: زیباسازی ، رنگ آمیزی ، حذف طبقات اضافه ساختمان های مجاور آثار باستانی ، جمع آوری نخاله از محوطه تاریخی ، تامین روشنایی ، جمع آوری تابلوهای اضافه و ساماندهی میادین و پیاده روسازی از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

وی در پاسخ به سئوال ارزیاب یونسکو مبنی بر اینکه با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش احتمال اینکه در آمدی حاصل نشود گفت:تلاش ایران برای ثبت جهانی محوطه باستانی شوش با هدف تقویت صلح ، برادری و نوعدوستی در جهان صورت می گیرد.

'محمدحسین طالبیان' معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

نیز در این نشست گفت:کارشناسان یونسکو به عنوان بازرس و ارزیاب از طرف این سازمان به شوش سفر کرده و پس از بازدید کارشناسی نتیجه را در قالب یک گزارش به کمیته های مربوطه ارائه می کنند.

وی افزود:مجموع گزارش های کارشناسی جمع آوری شده از محوطه باستانی شوش در اردیبهشت ماه سال 1394 شمسی ارائه شده و سپس در کمیته جهانی میراث که بیش از 21 کشور در آن عضویت دارند بررسی می شود.

وی اظهار داشت:این گزارش ها در تیرماه سال 94 در صحن علنی کمیته جهانی ثبت محوطه های باستانی طرح و در نهایت در خصوص ثبت جهانی این اثر باستانی تصمیم گیری خواهد شد.

بازرسان سازمان یونسکو در سفر دو روزه به شهر باستانی شوش در شمال استان خوزستان از باغ موزه ، قلعه شوش ، شهرشاهی ، شهر پانزدهم ، شهرصنعتگران ،کاخ آپادانا و بقعه حضرت دانیال نبی (ع)دیدن کرده و با کاشت نهال در محوطه باغ موزه شوش به سفر خود پایان دادند.
بازدید کارشناسان و ارزیابان سازمان یونسکو از محوطه باستانی شوش مقدمه ثبت جهانی این اثر باستانی می شود.
شهر شوش برای ثبت در فهرست جهانی در سال 2015 به سازمان یونسکو معرفی شده است.
در استان خوزستان زیگورات، چغازنبیل در شوش و سازه های آبی شوشتر در فهرست آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.
در محوطه باستانی 400 هکتاری شوش آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ وجود دارد.
شوش یکی از معروف ترین شهرهای تاریخی و کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است.
شوش با وجود آثار باستانی منحصر بفرد و اثر جهانی چغازنبیل در هفت تپه در تمام ایام سال پذیرای جهانگردان خارجی از سراسر جهان است.

برنامه‌های روز جهانی گردشگری در شوش

عضو هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش از برنامه‌های روز جهانی گردشگری در این شهرستان گفت.

حسن خسرجی با بيان اين كه شعار امسال روز جهانی گردشگری "گردشگری و توسعه جوامع محلی" است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار كرد: به همین مناسبت در شهرستان شوش برنامه‌هایی با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی، بنیاد شوش‌شناسی و پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش ترتیب داده شده که شامل نواختن زنگ گردشگری در مدارس، تبلیغات محیطی شهر، خوش‌آمد‌گویی و اهدای شاخه گل و راهنمایی توریست‌ها، برپایی نمایشگاه عکس شوش در گذر تاریخ در مجموعه فرهنگی دعبل خزایی و اجرای تورهای شوش‌گردی برگزار می‌شود.

http://www.axgig.com/images/06596397023026396030.jpg

اين کارشناس مدیریت گردشگری خاطرنشان كرد: روز جهانی گردشگری (WTD) هر ساله در 27 سپتامبر برابر با 5 مهر ماه در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. هدف از این روز، افزایش آگاهی جامعه جهانی از اهمیت گردشگری و ارزش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن است. این رویداد در پی دست یافتن به فرصت‌های جهانی موجود در اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد است که بر سهم بخش گردشگری را در رسیدن به این اهداف تاکید می‌کند.

خسرجی گفت: در سومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در سپتامبر 1979 در "تورمولینوس" اسپانیا تصمیم گرفته شد تا در سال 1980 روزی به عنوان "روز جهانی گردشگری" در نظر گرفته شود. این روز منتخب با نقطه عطف مهمی در تاریخ گردشگری جهانی یعنی سالگرد تصویب مصوبات سازمان جهانی گردشگری در تاریخ 27 سپتامبر 1970 مصادف شد. در پی همین تصمیم از سال 1980 میلادی تاکنون کشورهای عضو سازمان جهانگردی روز 27 سپتامبر را با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای گرامی می‌دارند و علاوه بر آن موضوع یا در واقع شعاری را برای تمرکز کشورهای عضو مطرح می‌سازند.

وی ادامه داد: مضمون رویدادها و شعار روز جهانی گردشگری مضمون رویدادها و شعار روز جهانی گردشگری در مجمع عمومی و بنا به توصیه شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری مشخص می‌شود. امسال نیز شهر گودالاخارا از کشور مکزیک به عنوان میزبان رسمی مراسم روز جهانی گردشگری انتخاب شده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی شوش تغییر کرد

سعید دیناروند به عنوان مدیر جدید اداره میراث‌فرهنگی شوش منصوب شد. این درحالی است که پیش از این رضا چنانی مدیریت اداره میراث‌فرهنگی شوش را بر عهده داشت.

سعید دیناروند عضو هیان مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش و دانشجوی دکترای تاریخ می باشند.

دوستداران میراث فرهنگی برای ایشان آرزوی موفقیت در راه حفاظت و شناسایی میراث ارزشمند شهرستان شوش را از درگاه ایزد یکتا دارند.

طی یک دهه گذشته به سبب عملکرد ضعیف مدیریت میراث فرهنگی و تعاملات غیر منطقی در سطح شهرستان شوش آسیب های جبران ناپذیری بر آثار تاریخی شهرستان وارد آمده که انتظار برطرف نمودن و جبران گذشته امری بدیهی و واجب از نظر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش می باشد.

بیانیه‌ انجمن‌های پشتیبان و دوستدار میراث فرهنگی خواهان توقف هرگونه ساخت‌وساز در حریم پاسارگاد هستیم

راه مردم- انجمن‌های پشتیبان و دوستدار میراث فرهنگی بیانیه‌ای در اختیار روزنامه راه مردم قرار داده است که متن آن ذیلا در پی می‌آید:

در کمال شگفتی، کارخانه‌ای در حریم درجه‌ یک محوطه‌ی جهانی پاسارگاد ــ که قانوناً هرگونه ساخت‌وساز در آن ممنوع است ــ در حال ساخت است که هر چند سازمان میراث فرهنگی برای مدتی مانع کار آن شده اما با حکم دادگاه و برخی مجوزها قرار است روند ساخت آن ادامه یابد. چنین اقدامی با توجه به جهانی بودن ثبت پاسارگاد و در نتیجه، در خطر قرار گرفتن این ثبت سبب تکرار ماجرای ساخت مجتمع جهان‌نما شده و آبروریزی‌هایی جهانی را در پی دارد. از سویی دیگر، شهرکی صنعتی ــ که به گفته‌ی مسوولان در حریم درجه‌ی 3 (منظری) و به سخن افراد مطلع در حریم درجه‌ی 2 محوطه‌ی جهانی پاسارگاد قرار گرفته است ــ به‌تازگی مجوز برق را هم گرفت تا بدون هیچ مانعی کار خود را آغاز کند. دادن این پروانه هر چند به این شرط بوده است که کارگاه‌های صنعتی در حال ساخت آلاینده نباشند و منظر دیداری پاسارگاد آسیب نبیند و گمان مسوولان بر این است که در این کارگاه‌های صنعتی مواد شیمیایی‌ای که تولید یا دگرگون می‌شود آلودگی‌ای در پی نخواهد داشت، اما اگر چنین نباشد، با توجه به ناتوانی سازمان میراث فرهنگی در متوقف کردن طرح‌های صنعتی و اقتصادی در حال کار، هیچ ضمانتی برای توقف کارگاه‌ها و گسترش آنها در آینده وجود نخواهد داشت. نمونه‌ی بارز چنین مواردی، ساخت مجتمع جهان‌نما در کنار میدان نقش‌جهان است که تنها پس از کشیده شدن موضوع به مجامع جهانی و احتمال در خطر قرار گرفتنِ ثبتِ جهانیِ آن اثر یگانه‌ی دوران اسلامی و آبروریزی و جنجال بسیار بود که اقدام عملی برای کاستن از طبقات مجتمع یادشده صورت گرفت. در همین مورد هم، بر پایه‌ی سخن یکی از مسؤولان، این شهرک صنعتی به جای مشخص‌شده‌ توسط سازمان میراث متعهد نمانده است. این‌که در خبری آمده این مجوز را سه سال پیش سازمان میراث فرهنگی دهبید داده است ــ که باید با مسببانش برخورد شود ــ پس، امروزه سازمان میراث فرهنگی پاسارگاد نمی‌توانست جلو ساخت آن را بگیرد و بر همین مبنا دادگاه رای به سود شهرک صنعتی داد، پذیرفته نیست و مگر باطل کردن مجوزی داده‌شده کاری ناشدنی است؟! آن‌هم هنگامی که مهم‌ترین، باارزش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین میراث جهانیِ کشورمان در برابرش وجود دارد؛ هم‌چنان‌که سازندگان شهرک، بر پایه‌ی خبری که در دی‌ماه 1390 منتشر شده بود، از توافق خود مبنی بر پذیرش جایگاه‌های پیشنهادی مسؤولان سازمان تخلف کرده و جای دیگری را برای ساختن شهرک در نظر گرفته‌اند که به حریم منظری پاسارگاد آسیب می‌زند. وقوع چنین رویدادهای ناگواری نه تنها نشان از ناهماهنگیِ میان‌دستگاهی (هم‌چون جهادکشاورزی و سازمان میراث) دارد که شوربختانه ناهماهنگی‌های درون‌دستگاهی (اداره‌های سازمان میراث) را هم می‌نمایاند که باید در دولت هر چه زودتر در این‌باره تدبیری اندیشیده شود. از این‌رو، ما انجمن‌های تأییدکننده‌ی این بیانیه خواهان تعطیلی و ابطال پروانه‌ی فعالیت این طرح‌ها، حتا در حریم درجه‌ی 3 محوطه‌ی جهانی پاسارگاد، هستیم و از مسوولان سازمان میراث فرهنگی و دیگر مسوولان اجرایی، نمایندگان محترم شورای اسلامی و حتا مسوولان قضایی مرتبط خواهانیم در این راه ما و میراث فرهنگی گرانقدر تمدنی‌مان را یاری کنند و مانع انجام چنین اعمال فرهنگ‌ستیزانه‌ای گردند که در نهایت سبب وهن نظام خواهد گردید. دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران به‌نمایندگی انجمن‌های: انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، انجمن ایلام‌شناسی ایران، انجمن دوستداران اصفهان، انجمن بوم و آفتاب (اهواز)، انجمن فرهنگی بیستون (تهران)، انجمن پاسداشت مفاخر ایران، موسسه پرتو گردشگری (تهران)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا (اهواز)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریشا (ایذه)، انجمن دوستداران حافظ (مشهد)، انجمن حامیان سبز جوان لرستان (الیگودرز)، انجمن سپید پارس (بابل)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش، انجمن فرآوران ایران، انجمن فرزندان پارسه (شیراز)، انجمن مهرگان (شیراز)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری نوژان کارون، انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو (بهشهر)، جمعیت همیاران استان سبز (رشت)، کانون پارس فرهنگ (الیگودرز)، کانون پاسارگاد (گرگان)، مؤسسه فرهنگی بنیاد شوش‌شناسی، مؤسسه پارساسفر جنوب (شوشتر)، مؤسسه نیستان گمشده (مشهد) و بنیاد فردوسی.

تخریب محوطه‌های تاریخی شوش توسط حفاران

تخریب محوطه‌های تاریخی شهرستان شوش توسط حفاران

شهروندان:
شوش علاوه بر محوطه 400 هکتاری متمرکز، دارای صدها محوطه و تپه‌های باستانی است که متاسفانه طی سال‌های گذشته مورد هجوم حفاری‌های غیرمجاز و تخریب‌های گسترده اشخاص ناشناس قرار گرفته‌اند.

محوطه تاریخی شوش

آثار تاریخی زیادی برای ثبت جهانی پشت در کمیته میراث جهانی یونسکو صف کشیده‌اند. در این میان درحالی‌که مسئولان میراث فرهنگی خوزستان بحث به ثبت رساندن محوطه تاریخی باستانی شوش را در محافل مختلف مطرح می‌کنند و جسته و گریخته اخباری از این اتفاق مهم هر از چند گاهی زینت بخش صفحات رسانه‌های الکترونیک و روزنامه‌ها می‌شود، محوطه تاریخی شوش همانند سال‌های گذشته به وفور مورد تعرض، آسیب، تخریب، آتش‌سوزی و… توسط افراد سودجو و کسانی که سودای زیرخاکی در سر دارند، قرار گرفته است که البته همه این جریانات حکایت قصه قدیمی مدیریت ضعیف را در اذهان زنده می‌کند.

بعد از انعکاس اخبار ناشی از آتش‌سوزی‌ها و تخریب‌ها مسئولان اعلام کردند که برنامه‌ریزی‌های مدونی از جمله تجهیز یگان حفاظت، تجهیز و به روز رسانی دوربین‌های مدار بسته و مانیتورینگ از اهواز به‌گونه‌ای که محیط کاخ شوش از مرکز استان قابل رویت خواهد بود در دستور کار آنهاست، ولی سوالی که در ذهن آدمی نقش می‌بندد این است که آیا مدیریت از راه دور در این زمینه جواب خواهد داد؟!طی چند ماه گذشته «تپه جنگل» واقع در اراضی کشت و صنعت هفت تپه که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، مورد تخریب جدی قرار گرفت و طبق گفته دوستداران میراث فرهنگی و اخبار منتشر شده گزارش تخریب‌ها به سمع و نظر مدیریت وقت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان رسید تا با اندیشیدن تدبیری برای حفاظت هرچه بهتر این محوطه تاریخی اقدامات لازم انجام شود، ولی متاسفانه طی ماه گذشته برای دومین بار تپه جنگل مورد تعرض جدی حفاران قرار گرفت به نحوی که با ماشین‌آلات راه‌سازی تپه جنگل که متعلق به دوره ایلامی است، مورد تخریب واقع شد و تقریبا در آستانه نابودی قرار دارد.

 محوطه تاریخی «کاظم حمد» مورد تجاوز حفاری‌های غیرمجاز قرار گرفت

در این خصوص برای اطلاعات بیشتر به سراغ مدیر انجمن آزاد دوستداران میراث فرهنگی شوش رفتیم تا از وضعیت تپه جنگل و دیگر آثار تاریخی شوش با خبر شویم. علی درویشی در این خصوص  با بیان این مطلب اظهار کرد: تپه جنگل در سایه بی‌توجهی مسئولان تخریب شده است و دیگر نمی‌توانیم از این محوطه تاریخی برای آیندگان دستاوردی به جا نهیم و تنها باید به اخبار تخریب این اثر اکتفا کنیم. درویشی در ادامه با اشاره به مشکلات بسیار زیاد آثار تاریخی و باستانی شوش تاکید کرد: به تازگی در منطقه روستای کاظم حمد در خسرج از توابع بخش شاوور، یک محوطه تاریخی بزرگ مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته است و بیم آن می‌رود که این محوطه تاریخی پیش از شناسایی و بررسی‌های علمی و باستانشناسی، همچون محوطه‌های باستانی «بیت لوسی» در سال ۱۳۸۶ تخریب و با خاک یکسان شود.وی یادآور شد: محوطه باستانی «غرب کرخه» یکی دیگر از آثار تاریخی شهرستان شوش است که در برابر فعالیت‌های عمرانی و احداث کانال‌های آبرسانی و عملیات کشاورزی بی‌دفاع مانده است و متاسفانه طی بررسی‌هایی که صورت گرفته بیشتر این تخریب‌ها پس از استعلام و احتمالا بلا مانع بودن از سوی میراث فرهنگی صورت گرفته است.

بزرگ‌ترین شهر دوره ساسانی همچنان توسط دانشگاه آزاد دزفول شخم زده می‌شود

مدیر انجمن آزاد دوستداران میراث فرهنگی شوش خاطرنشان کرد: شهر باستانی «ایوان کرخه» به عنوان بزرگ‌ترین شهر دوره ساسانی در جنوب غرب کشور همچنان توسط دانشگاه آزاد اسلامی دزفول شخم زده می‌شود و به بهانه آموزش دانشجویان کشاورزی، سال‌های زیادی است که به جای کمچه‌های باستان شناسان با تیغه‌های تراکتورها روز به روز تخریب می‌شود.

وی اظهار کرد: بیش از ۶ سال است که پروژه عرصه و حریم محوطه ایوان کرخه معلق مانده و همچنان به نتیجه‌ای نرسیده است و همچنین سیلوهایی که دقیقا در مجاورت دیواره شهر ایوان کرخه با مجوز احداث شدند، در حال گسترش و تاسیس واحد‌های جدید است. درویشی در ادامه افزود: محوطه باستانی «صالح داوود» که مربوط به دوره ایلیمایی است پس از کاوش‌هایی که توسط مهدی رهبر در آن صورت گرفت مجددا به حال خود رها شده است، ساخت و سازهای ناهمگون دقیقا در مجاورت محوطه باستانی صالح داوود ایجاد شده است و متاسفانه با اینکه برخی از ساختمان‌ها با پیگیری یگان حفاظت میراث تخریب شده‌اند با این حال همچنان بی‌پناه در برابر آسیب‌ها و ناملایمتی‌های زمان لگد مال می‌شوند.

وی با اشاره به دیگر محوطه‌ها و تپه‌های باستانی گفت: محوطه‌های باستانی مگرنات، بیت مشهود، تپه‌های باستانی بخش شاوور، محوطه‌های باستانی بیت حمود در غرب رودخانه کرخه، تپه‌های باستانی خارکوب، جعفرآباد و ده‌ها محوطه باستانی دیگر بنا به دلایل مختلف بارها و بارها در معرض تهدید و تعرض قرار گرفته‌اند.

اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه آثار تاریخی، حفاظت آثار را در پی خواهد داشت

مدیر انجمن آزاد دوستداران میراث فرهنگی شوش تاکید کرد: در این بین لزوم تقویت یگان حفاظت میراث، سرکشی منظم و دقیق به محوطه‌های باستانی در سطح شهرستان شوش، انجام پروژه‌های بررسی تعیین حریم و مصوب کردن ظوابط و قوانین حفاظتی لازم از طریق مراجع قضایی در سایه مدیریت و کنترل صحیح محوطه‌های باستانی امری بدیهی به نظر می‌رسد در غیر این صورت برای نسل آینده شاید چیزی جز سرافکندگی به عنوان دوستداران و حافظان میراث فرهنگی نخواهیم داشت.

درویشی ادامه داد: انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش با توجه به رسالت و وظیفه‌ای که بر خود واجب می‌داند با تلاش‌های مستمر نسبت به عضو گیری در سطح شهرستان، بخش‌ها و روستاها اقدام نموده و تلاش‌مان این است تا با اطلاع‌رسانی به موقع برای حفاظت بیشتر گام نخست را که اطلاع‌رسانی است برداریم.

درویشی در پایان یادآور شد: متاسفانه بارها و بارها شاهد این موضوع دردناک بوده و باید همچنان گفت که حجم بالای تخریب محوطه‌های تاریخی و باستانی کم که نشده هیچ، بلکه افزایش پیدا کرده است. ارگان‌های رسمی همچون دانشگاه آزاد اسلامی دزفول، شرکت‌های کشت و صنعت و چندین ارگان دیگر به دلیل تعاملات غیرمنطقی و چشم پوشی و شاید مصلحت اندیشی برخی مدیران هریک به‌گونه‌ای کمر به تخریب محوطه‌های باستانی کهن شهر شوش بسته‌اند. به هر روی فراهم کردن بستر مناسب برای ثبت جهانی هر اثر تاریخی وظیفه‌ای سنگین است که بر دوش مسئولان قرار دارد و با هر چه بهتر اندیشیدن باید این بستر را به وجود آورند نه اینکه جلسات پرونده مهم ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش را پشت درهای بسته برگزار کنند و مردم که به واقع میراث داران واقعی این آثار هستند در بی‌خبری به سر برند. برای رفتن به سراغ پروژه ثبت جهانی شوش باید در ابتدا راه هموار شود و برای این همواری باید اولویت‌ها در نظر گرفته شود که یکی از این اولویت‌ها تعیین حریم محوطه‌های تاریخی و باستانی شوش است. در ابتدا باید پروژه دیوار محوطه تاریخی شوش تکمیل شودکه شدیدا حریم این محوطه را تهدید می‌کند، چندی پیش مقداری از این محدوده را نرده‌گذاری کرده‌اند،‌ این نرده‌ها با ارتفاع ۲ متر پایین‌تر از سطح جاده نصب شده‌اند و به علت جنس این نرده‌ها به راحتی کنده می‌شوند و در حال حاضر مقدار زیادی از این نرده‌ها توسط اشخاص ناشناس مورد سرقت قرار گرفتند. مدیران استانی تا چند ماه گذشته از جایگاه خاص شوش در حوزه میراث فرهنگی استان سخن می‌راندند و اعتقاد داشتند که نگاه‌شان به شوش یک نگاه خاص خواهد بود و در ادامه ادعا کردند که ۲۵ درصد از کل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی خوزستان را به شوش اختصاص خواهند داد و باز در ادامه از تعهدات چندین برابری نسبت به شوش دم زدند و افزودند تمام تلاش‌شان را برای بهبود اوضاع محوطه تاریخی شوش به کار خواهند گرفت. ولی بوی بهبود از اوضاع شوش به مشام نمی‌رسد و اخبار تعرض‌ها و حفاری‌های غیرمجاز بیانگر این واقعیت است.

برای اطلاعات تکمیلی این گزارش به سراغ مسئولان میراث فرهنگی خوزستان رفتیم و در پیگیری‌های مستمر نتیجه‌ای حاصل نشد و تماس‌های مکرر  به ثمر ننشست.

مهندس ارسطو زاده مدیر پایگاه میراث فرهنگی شوش شد

مهندس ارسطو زاده مدیر پایگاه میراث فرهنگی شوش شد

طي مراسمي محمدحسين ارسطوزاده مدير پايگاه جهاني شوش شد با حضور ارسطوزاده تدوين پرونده ثبت جهاني محوطه تاريخي شوش با سرعت بيشتري دنبال مي شود.
طي مراسمي با حضور مدير امور پايگاه هاي ميراث فرهنگي كشور محمد حسين ارسطوزاده مدير پايگاه جهاني شوش شد و رسما كار خود را آغاز كرد. عصر امروز با حضور مدير امور پايگاه هاي ميراث فرهنگي كشور و مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي وگردشگري خوزستان،اعضای هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی،کارکنان مجموعه میراث فرهنگی شهرستان شوش، محمدحسين ارسطوزاده به عنوان مدير اين پايگاه ثبت جهاني معرفي شد. ارسطوزاده دانشجوي دكتراست و در كارنامه درخشان خود رياست اداره ميراث فرهنگي شوشتر، رئيس پايگاه سازه هاي آبي تاريخي شوشتر،ثبت جهاني آثار تاريخي شوشتر، سرپرستي دفتر فني اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان و مدرسي دانشگاه را دارد. ثبت جهاني محوطه تاريخي شوش و تدوين پرونده اين محوطه براي ارسال به يونسكو از جمله دلايلي است كه ارسطوزاده به اين سمت انتخاب شده است.
 با حضور ارسطوزاده تدوين پرونده ثبت جهاني محوطه تاريخي شوش با سرعت بيشتري دنبال مي شود و به اين دليل مي توان از تجريبان وي در ثبت جهاني سازه هاي آبي تاريخي شوشتر نيز استفاده كرد. ارسطوزاده پيش از اين در دانشگاه هاي معتبر خوزستان در بخش معماري تدريس مي كرده است و در شرايط كنوني مدير پايگاه تاريخي شوش است.