پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری ارگ تاریخی راین

گردشگری

ارگ تاریخی راین

برگرفته از فر ایران

اگر چه استان کرمان ، یک استان کویری است. اما در دل این استان، جاهایی وجود دارند که از لحاظ اقلیمی هیچ همانندی با مناطق کویری و کم باران استان کرمان ندارند.
«راین» یکی از این مناطق است که در 100 کیلو‎متری جنوب شهر کرمان و بر دامنه کوه هزار قرار گرفته است.
بر پایه‎‏‎ی نوشته‎های تاریخی، راین با قدمتی کهن که به ساسانیان می‎رسد، در مسیری مناسب برای بازرگانی قرار داشته است و یکی از مراکز داد و ستد کالا و بافت پارچه‎های ارزشمند بوده است. البته راین از گذشته‏ها، به عنوان یکی از مراکز ساخت شمشیر و چاقو و سپس تفنگ هم بوده است که هنوز چاقوسازی، کما بیش در این شهر رواج دارد. وجود آبشاری زیبا در نزدیکی شهر، کوه زیبای هزار به بلندای 4501 متر، باغ‎های فراوان میوه، کانسار‎های مرمر سبز، صورتی سولفات سدیم و چشمه‎های آب معدنی غیر خوراکی سنگین مشابه آب معدنی «اوریاژایرز» فرانسه که در درمان خارجی بیماری‎های راشیتیسم، لنفاتیسم و رماتیسم موثر است، راین را به صورت یک منطقه‏ی جذاب گردشگری درآورده است.

ارگ راین همانند ارگ بم
ارگ راین در این منطقه، از لحاظ تاریخی به شهر جلوه‎ای خاص داده است. ارگ راین با پهنه‎ی بیش از 20 هزار متر مربع که پس از ارگ بم، دومین بنای خشتی جهان از لحاظ پهنه است پس از خراب شدن ارگ بم بر اثر زلزله این شهر بیش از گذشته مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار گرفته است.
این بنای زیبای خشتی که در جنوب شرقی شهر راین و بر فراز تپه‎ای قرار گرفته است، همانندی‏های ارگ بم دارد. نقشه‎ی آن کمابیش مربع شکل است و چندین برج در اطراف آن ساخته شده است.
بارویی که در اطراف این ارگ کشیده شده، بیش از 10 متر بلندا دارد و تنها ورودی ارگ از قسمت شرقی آن است که با سردری بزرگ به محوطه داخلی راه دارد.
دورن ارگ نیز، بخش‎هایی چون بازار، اصطبل‎های زمستانی و تابستانی، زورخانه، اعیان‎نشین‎ و عام نشین‎ وجود دارد. بر اساس کتاب‎های تاریخی، در زمان یزد‎گرد سوم پادشاه ساسانی (سال 21 هجری) که اعراب به فرماندهی مجاشع ابن مسعود سلمی، شهر کرمان و بسیاری از مناطق این ایالت را به تصرف خود درآورند، نتوانستند به ارگ راین که دژی مستحکم بود راه پیدا کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه