پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری روستای فوشه نگینی درخشان در قلعه رودخان فومن

گردشگری

روستای فوشه نگینی درخشان در قلعه رودخان فومن

خبرگزاری مهر: روستای فوشه همچون نگینی درخشان در قلعه رودخان شهرستان فومن می درخشد و هر ساله میزبان مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | 208 - Nike Sportswear Tech Fleece Ανδρική Φόρμα CU4 Μπεζ / Λευκό 495 - nike air max commander shoes sale

به گزارش خبرنگار مهر، اگر از سمت فومن برای گذراندن یک روز خوش و به یاد ماندنی به طرف قلعه رودخان حرکت کرده باشید پس از گذشتن از بازار قلعه رودخان و در فاصله 400 متری بازار در سمت راست تابلویی مصور با عنوان روستای فوشه نظر هر مسافر و گردشگر را به خود جلب می کند.

در این تابلو چشم تنها بخش کوچکی از زیبایی های روستای فوشه را به تصویر می کشد، این روستا دارای چشم اندازهای خدادادی و چشم نواز که هر مسافر یا گردشگری را که وارد این روستا می شود غیر ممکن است که در مسافرت آینده خود این روستا را برای گذراندن یک روز خوش و زیبا انتخاب نکند.

 گردشگران مسحور چشم اندازهای خدادادی و چشم نواز فوشه 

روستای فوشه که در جنوب غربی شهرستان فومن قرار گرفته یکی از روستاهای همجوار قلعه رودخان 82 کیلومتر مربع مساحت دارد که از جنوب و جنوب غربی و غرب به جنگلها و ارتفاعات وکوهستانهای زیبا و از شرق و شمال شرقی به روستاهای حیدر آلات و قلعه رودخان منتهی می شود.

این روستا با توجه به پراکنده بودن خانه های روستایی تقریبا شبیه یک روستای خطی است که رودخانه ای زیبا و بکر که در کنار کوه زیبا و سر فلک کشیده قرار گرفته جلوه خاص به روستا بخشیده است که از پدیده نادر در جهان به شمار می آید.

مناطق مسکونی با بافتهای سنتی و قدیمی در دو طرف رودخانه به صورت پراکنده قرار گرفته اند که جلوه خاص به این روستا زیبا بخشیده است، اختلاف ارتفاع نسبت به سطح دریا در نقطه خروجی رودخانه 175 متر و در مناطق مسکونی بالا دست 370 متر بوده و بلندترین ارتفاعات این روستا تا دو هزار 800 متر نیز می رسد.

روستای فوشه از ابتدای ورودی تا انتها که به فاصله چندانی تا ارتفاع کوه ندارد ازکنار کوه سر به فلک کشیده و حاشیه رودخانه می گذرد که امروزه تعداد زیادی گردشگر و مسافر را به خود جذب و همینطور وجود پوشش گیاهی و جنگلهای بکر در ارتفاعات این روستا همچنین باغهای چای در دامنه ها پرشیب روستای فوشه جذابیت این روستا را دو چندان کرده است.

این روستا بیش از 200 خانوار جمعیت دارد که شغل اکثر مردم چایکاری و در کنارآن به دامداری، پرورش کرم ابریشم و کشت برنج اشتغال دارند، فاصله این روستا تا شهرستان فومن 22 کیلومتر است.

روستای فوشه دارای محله های کوچکی به نامهای جراویر، مشه، سله، نظرآلات، توت باغ، عبدالله روبار،اسپی سیکین، فوشه، لیلی سرا، شاویزن، خرنش للکی پرده سر و ولی نایه بوده که هر کدام از این محلات دارای زیبای خاص خود هستند.

رودخانه ای از ابتدا تا انتهای روستا و در دو قسمت رودخانه و حتی مناطق مرتفع تر وجود دارند که از چشمه های پر آب روستای فوشه سرچشمه می گیرد اکثر افرادی که به این روستا سفر می کند از آبگیرهای پرآب و زلال این رودخانه برای شنا استفاده می کنند.

وجود جنگلهای بکر و دیدنی در حاشیه رودخانه، جنگل و مرتع به نامهای دریا لات، کله ماسون، ریحانه، شهرگاه و بقعه متبرکه آقا شیخ جمال که در دل جنگلهای بکر فوشه و در کنار تراس رودخانه ای که درختان شمشاد آن را احاطه کرده اند قرار دارد که هم زیارتیست و هم محیط بسیار زیبایی برای کوهپیمایی عمومی به شمار می آیند، انار دشته، اسکاسون، لیسندی و غار خون فوشه از دیگر مکانهای دیدنی روستای فوشه هستند.

غار خون فوشه با دهلیزها و دالانهای متعدد از غارهای بسیار دیدنی و زیبای گیلان است

غار خون فوشه با دهلیزها و دالانهای متعدد از غارهای بسیار دیدنی و زیبای گیلان است که در قلب جنگلهای زیبای فوشه قرار گرفته که در فهرست غارهای ایران به ثبت رسیده است ارتفاعات خون، برنا، دایلسر، دزدبن، مناره کل و تیکاو از مناطق بسیار زیبا و دیدنی روستای فوشه هستند که استقبال زیادی را در بین کوهنوردان صعود کنندگان به ارتفاعات دارند.

اما روستای فوشه با داشتن این همه مناطق بکر و دیدنی دارای مشکلات فراوانی هست مشکلاتی چون افت فشار آب، نبود پل برای عبور و مرور مسافران و روستائیان که مدتهاست روستائیان فوشه با آن دست پنجه نرم می کنند.

به هر حال اکثر کشورها به سمت می روند که ازطریق جذب توریسم و مسافر کسب درآمد می کنند با توجه به اینکه چنین مناطق زیبا و دلپذیری را برای جذب مسافر ندارند و برای ساختن یک منطقه جالب و دیدنی میلیاردها تومان سرمایه گذاری می کنند اما گیلان با داشتن چنین موهبت الهی که تنها هموار کردن راه می خواهد نه سرمایه گذاری کلان مثل کشورهای خارجی.

نداشتن یک اقامتگاه مناسب و نبود سرویس بهداشتی نیز از دیگر مشکلات  روستای فوشه است که مسئولان باید توجهی ویژه به این مهم داشته باشند.

نبود پمپ بنزین در منطقه قلعه رودخان که 30 کیلومتر با فومن فاصله دارد و بسیار اتفاق افتاده که مسافران به دلیل نداشتن بنزین یک باک در دست می گیرند و کرم رانندگان دیگر را طلب می کنند که این از شان و منزلت یک گردشگر یا مسافر بدور است.

مردمان روستای فوشه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر نخریدن برگ سبز چای را از مهترین مشکل خود عنوان و از مسئولان خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

با همه گفته ها اگر به غرب گیلان و شهرستان فومن سفر می کنید بطور حتم از این روستای زیبا و گردشگر پذیر که به یقین دیدن تمام مناطق آن در یک مرحله سفر امکانپذیر نیست، دیدن کنید.

لزوم تامین و توسعه زیر ساختهای گردشگری روستای فوشه

فرماندار شهرستان فومن روستای فوشه را از جذاب ترین نقاط دیدنی گیلان توصیف کرد و گفت: این روستا هر ساله میزبان مسافران، گردشگران و کوهنوردان زیادی از اقصی نقاط کشور است.

محمد فلاح شجاعی با اشاره به اینکه فومن دارای جلوه های گردشگری طبیعی، تاریخی و حتی زیارتی است، افزود: این جاذبه ها شهرستان فومن را به کانون گردشگری گیلان و کشور تبدیل کرده است.

وی همچنین بر ضرورت زیر ساختهای توسعه گردشگری در روستای فوشه فومن تاکید کرد و اظهارداشت: با ایجاد و توسعه مسافرکاشانه ها، راه، آب، جایگاه تامین سوخت و سایر موارد ضریب ماندگاری گردشگری در منطقه بیشتر خواهد شد.

فرماندار فومن غار فوشه را از جاذبه های بی بدیل گردشگری گیلان دانست و بر لزوم معرفی دیگر جلوه های طبیعی، تاریخی، سوغات، صنایع دستی و سنتی منطقه را یادآورشد.

وی در ادامه به مشکلات روستای فوشه اشاره کرد و یادآورشد: این روستا توانمندی زیادی در بحث گردشگری و کشاورزی دارد از اینرو باید با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات مکفی از این فرصتها به نحو مطلوب بهره گیری شود.

به هر حال گیلان به ویژه فومن دارای جاذبه های توریستی متنوعی همچون شهرک تاریخی ماسوله، قلعه رودخان، غار فوشه و سایر موارد است بنابراین ظرفیتهای مزبور این شهرستان را کانونهای گردشگری کشور و حتی جهان تبدیل کرده است از اینرو می طلبد مسئولان توجهی ویژه نسبت به توسعه زیر ساختهای این منطقه داشته باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید