جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری «وفس» ماسوله استان مرکزی

گردشگری

«وفس» ماسوله استان مرکزی

برگرفته از روزنامه اطلاعات

لیلی زمانی
 

تا به حال بارها و بارها از روستای ماسوله در استان گیلان خوانده یا شنیده اید. ولی درباره روستایی شبیه ماسوله با همان شیوه خانه سازی، در استان مرکزی کمتر سخن گفته شده است.

برای رسیدن به این روستا باید به استان مرکزی و اراک و از آنجا راهی کمیجان شویم.شهر کوچکی در بخش مرکزی اراک. کمیجان که نام قدیم آن کمجان بوده، خود دارای آثار تاریخی و نقاط دیدنی متعددی است از جمله بازار، قلعه خاندان بهادری، و خانه فخرالدین عراقی شاعر معروف.

کمیجان طبیعت سرسبزی دارد که معروف ترین آن روستایی است که ما برای دیدن انتخاب کرده ایم روستای «وفس». دیگر نقاط دیدنی کمیجان باغ های حسن آباد و شیخ دیل، محمود بلاغی و قوش دره است.غار«ورد» در شمال کمیجان و تپه معروف و باستانی چهل گزی(قلعه تپه) در شهر میلاجرد از دیگر نقاط دیدنی این شهر است.

حال به روستای «وفس» می رویم که مقصد ما در این سفر است «وفس» در میان کوه های نسبتا بلندی قرار گرفته است که از سه طرف آن را دربرگرفته است و تنها قسمت شمالی آن به باغ ها و درختستان ها راه دارد. در بلندترین نقطه روستای وفس کوه قلنجه با ارتفاع در حدود2هزار و745مترقراردارد. دشت پهناور «انجمن» نیز در شمال روستای «وفس» قراردارد.

خانه های مسکونی این روستا در یک طبقه با ایوان و سقف صاف و به صورت متراکم بر دامنه کوه هایی که از شرق و غرب و جنوب آن را در برگرفته اند ساخته شده است. باغ های روستا در میان دره ها و زمین های کشاورزی در شیب کوهپایه ها قراردارند. گویش مردم این منطقه، (شامل روستای وفس، چهرقان، فرک و گورچان) «وفسی» است البته با کمی تفاوت که از قدیمی ترین و کم تعداد ترین گویش های ایران است. نمونه این گویش را در سروده های باباطاهر همدانی می توان یافت. پژوهش های انجام شده نشان می دهد لهجه وفسی که «ووسی» هم نامیده می شود. یادگاری از زبان پارسی باستان و شاخه ای از گویش «تاتی» است.

کوه های روستای وفس از نوع آهکی و رسوبی است که بقایای موجودات و جانوران در لایه های آنها دیده شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید