پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری از یوش تا آسیاب‌سر

گردشگری

از یوش تا آسیاب‌سر

شاید خیلی‌ها استان سرسبز و زیبای مازندران را با دریا و جنگل‌های انبوه آن بشناسند. اما، در واقع این‌ها فقط گوشه‌ای از چشم‌انداز‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری این استان شمالی کشور به شمار می‌آید که به عنوان بهشت گردشگران مطرح است.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

در مازندران بسیاری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی و حتی بسیاری از جاذبه‌های طبیعی برای گردشگران ناشناخته مانده است که با معرفی آن‌ها می‌توان شاهد توسعه گردشگری این استان گردشگر‌پذیر بود.

در حال حاضر در هر شهر و روستای مازندران علاوه بر زیبایی‌های طبیعی که در طبیعت بکر و بی‌بدیل آن نهفته است، می‌توان سراغ یک بنای تاریخی، فرهنگی یا مذهبی را گرفت که از دید بسیاری پنهان مانده است. به عنوان نمونه، می‌توان سراغی از دو روستای یوش و آسیاب‌سر گرفت که وصف دیدنی‌های آن کار آسانی نیست و باید رفت و دید.

* روستای یوش

یوش، روستایی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران است. این روستا به دلیل آن که زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است، شهرت یافته‌است. روستای یوش در البرز مرکزی در میانه جاده‌ای آسفالته شرقی- غربی به طول 110 کیلومتر قرار دارد که از چهل کیلومتری آمل در جاده هراز تا پل زنگوله در جاده کندوان کشیده شده است. این روستا که از ییلاقات بسیار خوش آب و هوا است 14 چشمه دارد که کنار هر چشمه مسجدی کوچک برای نمازگزاران ساخته شده است. روستای یوش دارای باغ‌های زیبای گردو، فندق، گیلاس و زردآلو است. اوزرود یکی از دو سرشاخه اصلی رود هراز از پایین دست و جنوب این روستا می‌گذرد که دشتی سرسبز، پر از درخت و باریک را پدید آورده است. از شواهد و قرائن موجود قدمت این روستا به دوره ساسانیان می‌رسد. اقتصاد این روستا از دامداری، باغداری و پرورش زنبور عسل می‌گذرد و محصولات عمده آن شیر، سرشیر، پنیر، کره، ماست، قره قوروت، گردو، زردآلو، گیلاس، فندق، سیب، آلو، لواشک و عسل می‌باشد.

چنانچه از کرج به سمت چالوس برانید پس از عبور از تونل کندوان به دوراهی یوش می‌رسید.‏

راه دسترسی به روستای یوش دو جاده چالوس و هراز است. گردشگران تهرانی که قصد بازدید از این روستای تاریخی را دارند می‌توانند جاده چالوس را انتخاب کنند؛ چرا که با طی حدود 125 کیلومتر، مسیر کوتاه‌تری پیش روی آنها خواهد بود.وقتی در پیچ و خم جاده چالوس راهی استان زیبای مازندران هستید، با گذر از سد کرج، روستاهای زیبای میانه راه و تونل کندوان به منطقه کوهستانی سیاه بیشه وارد می‌شوید. بسیاری این منطقه را با ماست‌های کیسه‌ای آویخته از سردر مغازه‌ها می‌شناسند که در بیشتر روزهای سال فضایی خنک آمیخته از مه و نم باران را دارد.

با این نشانه‌ها وقتی به منطقه سیاه بیشه رسیدید، بهتر است سرعت را کم کنید تا به پل زنگوله در این منطقه برسید. حالا باید کمی چشم بچرخانید تا تابلویی سبز رنگ در کناره جاده نمایان شود. 35 کیلومتر تا خانه نیما یوشیج. روستای زیبای یوش.

‏یوش دارای تابستان‌های گرم و خنک و زمستان‌های بسیار سرد است. گاهی تا ارتفاع یک متر در این ناحیه برف می‌نشیند.

از یوش کوه‌های سرنو، مازوبند، و علی چال را در شمال و کوه‌های سرخ بند و اشلی را در جنوب می‌توان دید.

پوشش گیاهی منطقه شامل گون، اسپند مورد، گلپر، خاکشیر، پونه و گزنه است.

در یوش انواع درخت و درختچه‌های جنگلی، چون اوجا، سپیدار، بید، تبریزی، ازگیل و ولیک می‌روید.

در محدوده روستای یوش انواع جانوران غیر اهلی از قبیل بز کوهی، خوک، پلنگ، خرس، گرگ، جوجه‌تیغی، خرگوش، شغال، سمور و گربه وحشی یافت می‌شوند.

‏* مکان‌های تاریخی یوش

گنبد کیاداوود واقع بر تپه‌ای مشرف بر گورستان بالای یوش، مقبره سید امین و سید جلال در نزدیکی قبرستان قدیمی روستا، سنگ سیاه رنگ موسوم به اسب زین در کنار رودخانه هراز، باغ شاه، خانه میرزا مهدی، حمام قدیمی که امروزه تخریب شده است و خانه نیما از جاذبه‌های گردشگری یوش است.‏

خانه نیما که آرامگاه وی نیز است از بناهای متعلق به اواخر دوره صفویه است که با ویژگی‌های سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده و با پلان مربع شکل دارای یک حیاط مرکزی و اتاق‌های متعدد در اطراف حیاط است. عناصر تزیینی آن شامل آجرکاری، گچبری، رنگ‌کاری، خراطی، ارسی‌های زیبا و آینه‌کاری است.

پیاده‌روی در روستای زیبای یوش و چشم‌اندازهای زیبای پاییزی، رودخانه یوش، ارتفاعات زیبا، باغ‌های میوه، چشمه‌های بالامحله، پایین محله و چشمه‌‌سر از دیگر جاذبه‌های این منطقه است.

در روستای یوش هتل یا مهمانسرا برای اقامت وجود ندارد و تنها گزینه خانه‌های روستایی است و گردشگران می‌توانند شب را در خانه‌های روستایی سپری کنند. میهمانان نیما پس از بازدید از خانه تاریخی‌‌اش و روستای یوش از بنیانگذار شعر سپید خداحافظی می‌کنند اما سفر کماکان ادامه دارد. پس از یوش نیز جاده چنان است که بود.

15 کیلومتر بعد از روستای یوش یگانه شهر این جاده بی‌مانند واقع شده است. بی‌شک همگان در بلده توقف خواهند کرد. بلده شهر بزرگی نیست و بدون توقف وارد شدن به شهر و خارج شدن از آن کمتر از پنج دقیقه به طول می‌انجامد.

بنام‌ترین اثر تاریخی بلده را می‌توان از کنار تنها میدان شهر دید. بقایای قلعه پولاد متعلق به اوایل دوره اسلامی بر فراز صخره‌ای در جانب شمال شرق شهر بلده جا خوش کرده است.

از بلده دو راه پیش رو دارید که هر دو به یک مقصد ختم می‌شود. اولی مسیر مستقیم بلده به نور است که از طریق آن با طی نزدیک به 30 کیلومتر به شهرستان نور می‌رسید و دومی ادامه جاده یوش بلده است که با حرکت در آن و طی مسافتی 70 کیلومتر به میانه جاده هراز می‌رسید.

‏ * روستای آسیاب سر

روستای آسیاب‏سر از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در 6 کیلومتری جنوب غرب بهشهر و 40 کیلومتری ساری قرار دارد.

این روستای جلگه‏ای، از شمال به روستای قره تپه، از شرق به روستای کوهستان و شهیدآباد، از جنوب به ارتفاعات جنگلی پرشیب و از غرب به روستای گرجی محله محدود می‏شود. این روستا از سطح دریا 6 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن تحت تأثیر اقلیم جلگه‏ای، زمستان‏های معتدل و تابستان‏های گرم دارد.

رودخانه کوهستان در شرق روستا جریان دارد و مرزی طبیعی بین دو روستای آسیاب‏سر و کوهستان است.

روستای آسیاب‏سر در گذشته، قسمتی از روستای کوهستان بوده است و با روستای کوهستان بستگی تاریخی دارد. آسیاب‏های آبی

18 گانه در نام‏گذاری روستا تأثیر به سزایی داشته است. آثار تاریخی مانند آتشکده کوسان، قلعه شاه‏نشین و بقعه امیرکمال‌الدین و امیر جمال‏الدین از قدمت بسیار کهن روستا حکایت دارد.‏

درآمد بیشتر مردم روستای آسیاب‏سر از فعالیت‏های کشاورزی، دامداری و باغداری تأمین می‏شود. گروهی از مردم در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. محصولات عمده کشاورزی آن شامل برنج، گندم، جو، سویا، آفتابگردان و صیفی‏ است. انار، پرتقال، ازگیل و نارنگی از محصولات باغی این روستا است.

پرورش گوسفند، گاو و طیور نیز در روستا رواج دارد.

روستای جلگه‏ای آسیاب‏سر بافت مسکونی متمرکزی دارد، که براساس اختلاف ارتفاع، در دو محله بالا و پایین شکل گرفته‏اند. کالبد خانه‏های روستائیان از نوع فعالیت و معیشت آنان تأثیر پذیرفته است.

خانه‏های قدیمی در قسمت مرکزی روستا ساخته شده و مصالح آن از گل، سنگ، خشت و چوب است. خانه‏های نوساز نیز، با رعایت سبک معماری سنتی روستا با مصالح سیمان، آجر، گچ و تیرآهن ساخته می‏شوند.

* جاذبه‏های گردشگری

حواشی رودخانه کوهستان، از جاذبه‏های طبیعی این روستا است. در گذشته، آسیاب‏های آبی متعددی در کنار این رودخانه وجود داشته است که امروزه مورد استفاده نیست و بقایای آنها به جا مانده است. رودخانه کوهستان علاوه بر حواشی سرسبز و زیبای آن، یکی از منابع مهم‏ تأمین آب کشاورزی روستائیان محسوب می‏شود.

حاشیه جنوبی روستای آسیاب‏سر، از جنگل‏هایی انبوه با انواع درختان توسکا، آزاد، اوجا و طوق پوشیده شده است، که شکوه و زیبایی ویژه‌ای به روستا بخشیده‏اند. ارتفاعات جنوبی روستا با پوشش گیاهی متنوع، چشمه‏های پرآب میان چشمه، شمشیربر و سرچشمه از دیگر جاذبه‏های طبیعی روستا به شمار می‏روند.مردم روستای آسیاب‏سر مانند سایر ایرانیان اعیاد ملی و مذهبی را جشن می‏گیرند و ایام محرم و وفات ائمه اطهار(ع) به عزاداری می‏پردازند. آیین تمنای باران، آفتاب‏خواهی و شیلان کشی نیز در این روستا برگزار می‏شود. در جشن عروسی و جشن‏های روستا اجرای انواع آواها و آهنگ‏های محلی همراه با سازهای محلی لله‌وا، ساز و نی رواج دارد.صنایع دستی روستای آسیاب‏سر مشتمل بر قالی‏بافی، ریسندگی، پارچه‏بافی، جوراب‏بافی، نمد مالی و سفالگری است.

انواع غذاهای محلی توسط زنان روستایی تهیه می‏شود. از جمله غذاهای محلی می‏توان از ترش نرشو، دوپتی، دوغا، آغوز مسما، اسپه آش و قلیه یا ترشی دونه آش نام برد. ‏

شیرینی‏های محلی روستا نیز عبارتند از: آغوز حلوا، حلوای سفید، حلوای سیاه، پشتزیک و نان‏های محلی پنبه نون، کلوایی و فطیر.‏


منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید