جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست جشن‌ها و گردهمایی‌ها کودکان بی هویت، نمره موقت و زمان «اوراقی شدن»

جشن‌ها و گردهمایی‌ها

کودکان بی هویت، نمره موقت و زمان «اوراقی شدن»

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

در این زمینه، مظفر الوندی دبیر مرجع ملی حقوق کودک، با تاکید بر این که داشتن هویت جزو حقوق اولیه کودک است، گفت: این مساله از اصول بنیادین مندرج در کنوانسیون حقوق کودک بوده و ما نیز به این مساله توجه داریم. وی با بیان اینکه نداشتن اطلاعات دقیق از این موضوع، ما را در تصمیمگیری دچار اشتباه میکند، ادامه داد: ما به دنبال آن بودیم که اطلاعات دقیق را جمعآوری کنیم مشخص شود، چه تعداد از کودکان ما در شرایط بی‌هویتی به سر می‌برند.

shock drop air force 1 full uv reactive | Grailify - nike roshe mango premium gold pack High OG Panda - boys lime and gray flex nike shoes sale

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 87، سال سیزدهم، تیر و امرداد 1394، رویه 11

برپایه‌ی گزارش خبرگزاری ایلنا، بسیاری از فرزندان زاده شده و یا باشنده در این سرزمین شناسنامه ندارند.

در این زمینه، مظفر الوندی دبیر مرجع ملی حقوق کودک، با تاکید بر این که داشتن هویت جزو حقوق اولیه کودک است، گفت: این مساله از اصول بنیادین مندرج در کنوانسیون حقوق کودک بوده و ما نیز به این مساله توجه داریم. وی با بیان اینکه نداشتن اطلاعات دقیق از این موضوع، ما را در تصمیمگیری دچار اشتباه میکند، ادامه داد: ما به دنبال آن بودیم که اطلاعات دقیق را جمعآوری کنیم مشخص شود، چه تعداد از کودکان ما در شرایط بی‌هویتی به سر می‌برند. هرچند که وجود یک فرد فاقد هویت نیز برای ما مسالهای قابل توجه است.دبیر مرجع ملی حقوق کودک با اشاره به این موضوع که مرجع ملی حقوق کودک کار اجرایی نمیکند اما در خصوص مسایل مرتبط با کودکان جلساتی را با دستگاههای مربوطه برگزار میکند، اظهار کرد: «خوشبختانه روندی که برای حل مساله کودکان فاقد شناسنامه وجود دارد، مثبت است. چنانکه در دفتر ریاست‌جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مرجع ملی حقوق کودک جلساتی برای حل این مساله برگزار شد». الوندی خاطرنشان کرد: «از طریق اصلاح مسایلی نظیر ابهامات قانونی یا استنباطهای غیرمعمولی از قوانین، به دنبال حلوفصل مساله کودکان فاقد هویت هستیم».

وی در ادامه افزود: «به وزیر دادگستری گزارشی از جمع‌بندیهایمان در این خصوص ارایه و پیشنهادهایمان را نیز مطرح کردیم یعنی حساس‌سازی لازم را انجام دادیم». وی اضافه کرد: تمام سعی ما بر این است که به این کودکان هویت داده شده و در واقع هویت آنان به رسمیت شناخته شود، به این معنا که با دادن کارت هویت یا یک کد یا به هر نحو دیگر، هویت کودک به رسمیت شناخته شود تا مراحل قانونی، حقوقی و دادگاهی نیز طی شود. الوندی با بیان اینکه باید شرایط به گونهای باشد که به محض اطلاع از تولد یک کودک هویت وی مورد شناسایی و تاکید قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در خصوص شیوه اعطای هویت به چنین کودکانی باید میان دستگاه‌های مربوطه همچون سازمان ثبت احوال، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی هماهنگی ایجاد شود تا موضوع به نتیجه برسد.

 

شناسایی هویت کودکان برای  برخورداری از حقوق الزامی است

وی درباره شناسایی هویت کودکان حاصل ازدواج زنان ایرانی و اتباع بیگانه گفت: «در خصوص این مساله ما مشکل تغییر قوانین را داریم، اما راجع به این موضوع نیز صحبتهایی شده است.»

دبیر مرجع ملی حقوق کودک ادامه داد: «سعی داریم حداقل هویت اتباع خود را به رسمیت بشناسیم تا حقوق این کودکان به رسمیت شناخته شده و قادر باشند به مدرسه رفته و تحت پوشش سازمانهای حمایتی قرار بگیرند و از همه امکانات رفاهی برخوردار شوند».

اما شگفتی در آن است که دبیر مرجع ملی حقوق کودک، موجود زنده را با «خودرو » مقایسه میکند و میگوید: «هر فردی که در کشور متولد میشود، باید هویتی داشته باشد... زمانی که اتومبیلی وارد کشور میشود، باید شماره موقت به آن داده شود، اما متاسفانه در خصوص کودکی که متولد میشود، چنین توجهی وجود ندارد.

اگر کل مساله را به دبیر مرجع ملی حقوق کودک بسپاریم، به طور حتم پس از آن که خودروهای وارداتی (ببخشید کودکان به دنیا آمده) یک شماره موقت گرفتند، در 10 یا 15 سالگی آنها را «فرسوده » و «خارج از رده » اعلام میکند و دستور «اسقاط » آنها را صادر می‌کند. [...]

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید