جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی اسرار کیسه مردان نمکی هخامنشی آشكار شد

یافته‌های باستان شناسی

اسرار کیسه مردان نمکی هخامنشی آشكار شد

برگرفته از ميراث آريا

به کوشش کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی عملیات مرمت کیسه چرمی متعلق به مردان نمکی شماره سه و چهار از سال گذشته تاکنون در حال انجام است.

مسئول پروژه مرمت کیسه چرمی متعلق به مردان نمکی شماره سه و چهار در گفتگو با میراث آریا(chtn) افزود: در داخل این کیسه چرمی که همراه با مردان نمکی شماره سه و چهار، شناسایی شد یک قطعه نمک بزرگ قرار داشت.

منیژه هادیان در توضیح این مطلب با اشاره به آسیب دیدگی و خشکی بخشی از چرم کیسه یاد شده ادامه داد: البته بخش زیادی از این کیسه مربوط به دوره هخامنشی سالم باقی مانده است.

وی با بیان اینکه احتمال می‌رود جنس چرم این کیسه از پوست بز باشد یادآور شد: همچنین کارشناسان به وجود دانه‌های گیاهی مانند جو در لابلای درزهای این کیسه پی بردند که حتی برخی از این دانه‌ها به سنگ نمک نیز چسبیده بودند. کارشناسان احتمال می‌دهند این کیسه به جز حمل نمک برای حمل دانه‌های گیاهی نیز کاربرد داشته است.

این کارشناس ارشد مرمت به انجام بخشی از مطالعات آسیب‌نگاری و دسته‌بندی بر روی انواع آسیب‌ها و عوازض وارد شده بر روی این اثر اشاره کرد و گفت: بخشی از این کیسه در زمان استفاده دچار پوسیدگی و پارگی شده و چندین بار بر روی یکدیگر وصله شده است.

مسئول پروژه مرمت کیسه چرمی مردان نمکی شماره سه و چهار، به آثار چرمی قدیمی موجود در موزه‌ها مانند جلدهای چرمی کتابهای خطی و اشیای دیگر اشاره کرد و گفت: این کیسه چرمی به عنوان یک شیء باستانی با چنین کاربری نمونه‌ای منحصر بفرد و قابل توجه است.


هادیان، شرایط نگهداری و شیوه نمایش کیسه چرمی یاد شده را مرحله پایانی این عملیات اعلام کرد و افزود: مرمت این اثر با چنین ماهیتی نیازمند مطالعات دقیق و آسیب‌شناسی است که بر اساس آن نیز چگونگی حفاظت و نگهداری آن مشخص می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید