سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی شهری هزاران ساله در زیر زمین

یافته‌های باستان شناسی

شهری هزاران ساله در زیر زمین

برگرفته از روزنامه اطلاعات

لیلی زمانی

شهر هزاران ساله در زير زمين

این هفته به زیرزمین می‌رویم تا نگاهی داشته باشیم به شهری مخفی که پیشینه آن به دوره پیش از اشکانیان می‌رسد. شهر «سامن» در حدود15کیلومتری جنوب غربی ملایر برسر راه ملایر به بروجرد قرار دارد. جالب آن‌که این شهر پنهان به هنگام حفاری برای کشیدن فیبرنوری توسط شرکت مخابرات استان همدان در عمق 3 تا 6 متری زمین نمایان شد. گفته می‌شود از این شهر ابتدا به عنوان یک شهر مخفی استفاده می‌شد و در برخی از فضاهای آن مردگان دفن می‌شدند.

شهر در یک بستر سنگی و به صورت دست کند ساخته شده است. در شهر سامن، کانال‌هایی کنده شده که به حدود 25 اتاق راه دارد ، در این اتاق‌ها اسکلت‌هایی متعلق به دوره اشکانی وجود دارد که دست‌نخورده در جای خود باقی مانده‌اند. در کنار اسکلت‏‌ها نیز وسایلی به عنوان هدیه مردگان قرار دارد. نوع تدفین نیز نشان می‌دهد که مردگان به صورت چمباتمه دفن شده‌اند. این احتمال نیز داده می‌شود که در این مکان برخی آیین‌های مذهبی مانند میتراییسم برگزار می‌شد. وسعت این شهر 3هکتار تخمین زده می‌شود که به دلیل رطوبت زیاد بخشی از آن مورد کاوش قرار نگرفته است. گفته می‌شود بخشی از آن در زیر خانه‌های ساکنان منطقه قراردارد که در بخش‌هایی از آن فاضلاب شهر جریان دارد.

پس از پاک‌سازی محل‌های کاوش شده، 60 اسکلت شناسایی شدند که درون 9 اتاق قرار داشتند همچنین 6 مورد بقایای انسانی نیز وجود دارند که به‌طور دقیق نشان می‌دهند، این اتاق‌ها در کاربری‌ نهایی به‌صورت محل تدفین استفاده می‌شدند، به‌طوری که استخوان‌ها را جمع می‌کردند و دوباره تدفین‌های جدیدی انجام می‌دادند.

از 60 اسکلت یافت شده، 16 مورد مرد، 26 مورد زن، 14 مورد کودک و یک نوزاد شناسایی شده‌اند و جنسیت 3 مورد از آن‌ها نیز تشخیص داده نشده است. احتمال داده می‏‌شود که در دوره اشکانی از این فضاها به عنوان محل تدفین مردگان استفاده شده است و از اتاق‏‌ها به عنوان گوردخمه استفاده کرده‌‏اند.


نمایی از شهر زیرزمینی سامن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه