پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری «کتله خور» طولانی‌ترین غار افقی خاورمیانه شد

گردشگری

«کتله خور» طولانی‌ترین غار افقی خاورمیانه شد

پس از فعالیت ۳ ساله غارنوردان و تکمیل نقشه‌برداری بخشی از غار کتله‌ خور، این غار با ۲۰ کیلومتر و ۱۱ متر توانست لقب طولانی‌ترین غار افقی خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | adidas am4par women wear shoes , Sunrise Underwire Bikini Top by Endless Online , JofemarShops , Australia

خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری - غار کتله‌خور، غاری است خشکی -آبی، واقع در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در 80 کیلومتری جنوب قیدار و 173 کیلومتری شمال همدان و 410 کیلومتری تهران و 5 کیلومتری شهر کوچک گرماب واقع است. در بعضی ازمناطق غربی ایران به کوههای کم ارتفاع کتله می‌گویند و احتمالاً وجه تسمیه غار نیز به همین علت باشد که غار در یکی از این کوهها قرارگرفته‌است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و بجای کتله خورشید به آن کتله خور گویند.
 
جدای از زیبایی منحصر به فرد این غار و قدمت طولانی که برخی آنرا به دوران ژوراسیک پیوند می‌دهد، کتله خور توانسته لقب طولانی ترین غار افقی خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.
 
«سارا عدالتیان» عضو هیات مدیره و عضو تیم نقشه برداری غار کتله خور در این خصوص به CHN‌ گفت: «اولین نقشه غار کلته خور توسط یک آلمانی در سال 2003 انجام شد. او توانست در آن سال حدود 11 کیلومتر از غار را نقشه برداری کند. این نقشه برداری به صورت دستی انجام شده و دارای برخی ایرادات بود.»
 
به گفته او، با فعالیت حدود 15 غار نورد در طول 3 سال گذشته نه تنها نقشه اولیه غار کتله خور تکمیل و ایرادات آن رفع شد بلکه 19 کیلومتر و 11 متر دیگر به نقشه این غار افزوده شد.
 
این غارنورد یادآور شد: «از میان 15 غارنورد شرکت کننده در پروژه کتله خور، 6 غارنورد نقشه برداران اصلی این طرح بودند که در نتیجه فعالیت‌های 3 ساله آنها رسم نقشه‌ای 20 کیلومتر و 11 متری از غار کتله خور است.»
 
«جواد نظام دوست» رییس انجمن غار نوردان و غارشناسان ایرانیان نیز دراین خصوص به CHN گفت: «هرچند با نقشه برداری 20 کیلومتر و 11 متری غار کتله خور این غار را می‌توان به عنوان طولانی ترین غار خاورمیانه معرفی کنیم اما مسیرهایی نیز پیدا شده که هنوز نقشه کشی نشده‌اند یعنی نمی‌توان گفت نقشه برداری این غار پایان یافته اما می‌توان نام طولانی ترین غار خاورمیانه را به آن اختصاص داد.»
 
گفته می‌شود، تاکنون لقب طولانی ترین غار خاورمیانه از آن غاری 20 کیلومتری در یمن بوده که تاکنون نقشه این غار ارائه نشده‌است. اما با تکمیل نقشه غار کتله خور و ارائه آن به جوامع بین‌المللی این غار به عنوان بزرگترین غار خاورمیانه میزبان گردشگران خواهد شد.
 
به گزارش CHN، غار کتله خور یک غار  5 طبقه است که صعود آن نیاز به طناب و وسائل خاص ندارد و می توان به سادگی در آن حرکت کرد. لازم به ذکر است که طولانی ترین غار جهان غار ماموت است که 5 ایالت رابه هم متصل میکند که می گویند 630 کیلومتر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید