پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری گاومیشان، پلی به قدمت ساسانیان

گردشگری

گاومیشان، پلی به قدمت ساسانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پل زیبای گاومیشان روی رودخانه سیمره پس از تلاقی با رود کشکان ساخته شده است.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Nike

باستان‌شناسان بقایای اولیه پل را مربوط به دوران ساسانی می‎دانند و معتقدند یکی از دهانه‎های پل پس از عقب‌نشینی سپاه ایران در جنگ با عرب‎ها، برای جلوگیری از نفوذ آنان تخریب شد.

بعضی از اهل فن وجه‌تسمیه آن را برگرفته از کلمه (گومیشه) یعنی محل پرورش می‎دانند. بعضی بر این باورند که گاومیش نر در قدیم جفت خود را گم می‎کند و در پی یافتن آن تمامی دره‎ها و غارها را در هم می‎نوردد و سرانجام آن را در غاری در این محدوده می‎یابد، از آن پس این منطقه را گاومیشو نامیده‎اند.

بقایای اولیه این پل مربوط به دوران ساسانی است. قوس‎های جناغی آجری و سایر تعمیرات سنگی نمای فعلی پل، نشانگر مرمت آن در دوره‎های بعدی به خصوص در دوره اتابکان لر کوچک است.

پایه‎های پلی مربوط به دوره ساسانیان بوده که در جنوب این پل هنوز به چشم می‎خورد، اما پل گاومیشان جدیدتر و مربوط به اوایل اسلام است.

این پل از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده بود اما اکنون فقط یک چشمه سالم از آن باقی مانده است. ارتباط چشمه‎ها با مسیر حرکت آب و طغیان آن محرز بوده و این پل بسیار فنی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید