سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری ایران دورت بگردم - روستای دزک درشهرستان سراوان

گردشگری

ایران دورت بگردم - روستای دزک درشهرستان سراوان

عکاس: حسین زندی

روستای دزک در 3 کیلومتری شرق شهرستان سراوان استان سیستان وبلوچستان می‌باشد. درباره وجه تسمیه دزک، آرای گوناگونی رایج است، که مهمترین آن، دژک یعنی دژ کوچک است.


مکانهای گردشگری دزک:

 قلعه تاریخی دزک:

قلعه بلقیس(قلعه دزک) در فاصله 3 کیلومتری شهر سراوان در روستای دزک بنا گردیده است قلعه مورد نظر مربوط به دوره اسلامی است ودارای خندق وآسیاب آبی نیز بوده وتا قبل از سال 1307 مورد استفاده نیز قرار می گرفته است.


مسجد جامع دزک :

پیشینه تاریخی مسجد جامع دزک سراوان به سده‌های نخستین اسلامی باز می گردد.


قلعه خیرآباد

این قلعه درنخلستان دزک ودر قسمت جنوبی این روستا و در مقابل قلعه معروف دزک در محور کولو نرسیده به این روستا واقع شده است. این قلعه برروی تپه سنگی کوچکی بنا شده است که از نظراستحکام وعدم نفوذ از طریق تونل محافظ مهمی برای قلعه محسوب می شود.


موزه تاس و کپل دزک گنجین دران

موزه تاس و کپل شهرستان سراوان، با مساحت ۱۱۸ متر مربع، بیش از پنج هزار آثار تاریخی و کهن را در خود جای داده است. این موزه شخصی است که به همت استاد عبدالله سپاهی بنا گردیده است. بازدید کنندگان موزه از طریق راهرویی که دو طرف آن توسط چوب‌های برگ درخت خرما محصور شده است به سمت موزه هدایت می‌شوند. مصالح بکار رفته در ساخت موزه از چوبهای برگ درخت خرما و طناب‌های بافته شده از برگ درختچه داز میباشند. همچنین از حصیرهای بافته شده از درختچه داز برای پوشش سقف بنا استفاده شده است. و برای نفوذ ناپذیر شدن بنا در برابر باران از یک لایه پلاستیکی استفاده شده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه