پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش تصویری ایران دورت بگردم - کوه‌های مینیاتوری چابهار

گزارش تصویری

ایران دورت بگردم - کوه‌های مینیاتوری چابهار

عکاس: حسین زندی

حدود 40 تا 50 کیلومتری پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه‌هایی در سمت چپ جاده نمایان می شود که به «کوه‌های مریخی» یا «مینیاتوری» معروف هستند. این کوه‌ها با توجه به منظره کاملاً متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به سوی دریا ایجاد کرده یکی از زیباترین جاده‌ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان و بلکه ایران را خلق کرده است.

 

 

 

 

 

**********

 

برگرفته از تارنمای باشگاه خبرنگاران جوان

کوه‌های مینیاتوری چابهار، منحصر به فرد و ناشناخته

کوه های مریخی، مناظری از کوه های کره ماه را برای انسان تداعی می کند و جنس رسوبی آنها و هم چنین فرسایش خاص کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، حدود 40 تا 50 کیلومتری پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه هایی در سمت چپ جاده نمایان می شود که به «کوه های مریخی» یا «مینیاتوری» معروف هستند. این کوه ها با توجه به منظره کاملاً متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به سوی دریا ایجاد کرده یکی از زیباترین جاده ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان و بلکه ایران را خلق کرده است.

این کوه ها از منحصر به  فردترین کوه های ایران است و منظره اعجاب برانگیز و چشم نواز آنها از جمله معروفترین جاذبه های شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود اما به دلیل معرفی نشدن کافی، کمتر مورد بازدید عموم قرار گرفته  است.

کوه های مریخی، مناظری از کوه های کره ماه را برای انسان تداعی می کند و جنس رسوبی آنها و هم چنین فرسایش خاص کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است. این کوه ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند. به خاطر همین غیرعادی بودنشان، در سال های اخیر و در میان گردشگران، به «کوه های مریخی» شهرت یافته اند و جزو نمونه های بدبوم (بدلند) و پدیده بوم شناختی ویژه ای است.


ثبت کوه های مینیاتوری

«خسرو افسری»، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این باره می گوید: کوه های مریخی که به آن مینیاتوری نیز گفته می شود از جمله جاذبه های بدیع و دیدنی چابهار است که گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور جذب خود کرده است.

وی می افزاید: کوه های مخروطی شکل در یک سو و «تالاب صورتی» و ماسه های سرخ رنگ با درختچه های بیابانی در سوی دیگر، سبب شده اند تا جاده چابهار- بندر گواتر یکی از زیباترین جاده های استان سیستان و بلوچستان قلمداد شود. وجود پرندگانی هم چون فلامینگو، عقاب دشتی، حواصیل و تیهو، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

وی با اشاره به وجود تالاب صورتی در بین این کوه ها، تصریح می کند: جایی که دشت میان جاده آبگیر می شود، تالاب هایی را پدید می آورد که در سمت دریا صورتی رنگ می شود و منظره زیبایی را می آفریند و این رنگ بندی طبیعی عکاسان زیادی را برای بهره بردن از جاذبه طبیعی به سوی خود جذب می کند.

افسری خاطرنشان می کند: این کوه ها جذابیت خاصی دارند به همین منظور پیگیر ثبت کوه های مینیاتوری در فهرست سازمان حفاظت محیط زیست کشور هستیم.

علت شکل گیری کوه های مریخی

دکتر «کاظم شعبانی گورجی»، مدیرگروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان درباره علت به وجود آمدن این رشته کوه ها می گوید: فرآیندهای تکتونیکی به دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از جمله مهم ترین دلایل شکل گیری این کوه ها است.

وی می افزاید: این کوه ها براثر فرسایش سریع به وسیله باد و باران به این شکل در آمده است و یکی از پدیده های جذاب و کم نظیر زمین شناسی به شمار می آید.

وی در ادامه می گوید: این کوه ها از جنس سنگ های رسوبی با ترکیبات مارن، رس و آهک و به رنگ سفید مایل به طوسی است که در اثر فرسایش، شیارهای زیبایی بر آن ها ایجاد شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ارتفاع کوه های مریخی می گوید: ارتفاع کوه های مریخی در نقاط مختلف، متفاوت است بطوری که برخی از آن ها 5 متر و برخی دیگر بیش از 100 متر ارتفاع دارند.

شعبانی می افزاید: نظیر این رشته کوه ها را می توان در«هزار دره» در شرق تهران که از کنگلومرا که از ماسه سنگ های کنگلومرائی و به مقدار کمی رسوبات رسی تشکیل شده است یافت.

وی با اشاره به نقش این کوه ها در اقتصاد منطقه و کاربرد مواد تشکیل دهنده آن در صنعت، می گوید: کوه های مریخی از نظر اقتصادی برای مردم منطقه اهمیت ویژه ای دارد بطوری که می توان از مواد اصلی سازنده آنها که به طور عمده مارن، رس و ترکیبات آهکی است در تولید سیمان و همچنین ساخت آجر استفاده کرد.

وی در ادامه می افزاید: هم چنین باید آنالیزهای شیمیایی و مهندسی روی این ترکیبات انجام و مشخص شود که چگونه می توان بیشتر از آنها در ساخت سیمان و آجر استفاده کرد.

شعبانی به اهمیت این کوه ها در جذب گردشگر اشاره می کند و می گوید: این منطقه باید به عنوان یک «ژئوپارک» ثبت جهانی شود زیرا ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم منطقه دارد.

مدیرگروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، خاطرنشان می کند: در جهان تنها چند کشور چنین مناظر زیبا و بکری دارندبه عنوان مثال کشور مغولستان از این جاذبه گردشگری برخوردار است و از چندی پیش به ایجاد اماکن تفریحی و سیاحتی در مجاورت این نوع کوه ها اقدام کرده است و با این اقدام خود، هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران از سراسر دنیا در این منطقه است.

«دکتر غلامرضا نوری»، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در باره شکل گیری کوه های مریخی چا بهار به ایسنا گفته است: این کوه های زیبا از نوع رسوبی هستند و به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر درآمده اند که بومیان این منطقه به سبب شکل غیرعادیشان، از آنها با عنوان کوه های مریخی نیز یاد می کنند.

وی می افزاید: شیارها و تراش های زیبای این کوهها که فاقد هیچ گونه پوشش گیاهی هستند، منظره ای رویایی و خیال انگیز را خلق کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به این نکته که این پدیده های طبیعی زیبا ادامه کوه های زاگرس هستند می گوید: این کوه ها در ادامه کوه های زاگرس است که در ادامه به پاکستان می رسد و به غیر از زیبایی منحصر به فرد این کوه ها، از فضای باز و افق دید مناسب این منطقه می توان برای رصد فضای لایتناهی و نجوم هم استفاده کرد.

نوری می افزاید: در میان دره ها و اطراف این کوه ها فسیل انواع صدف ها و آبزیان از جمله نهنگ یافت می شود. وی خاطرنشان می کند: این منظره زیبا با چشم اندازهای طبیعی کم نظیر مانند تالاب لیپار با انواع پرندگان، سواحل ماسه ای و صخره ای دریای عمان با امواج خروشان برای گردشگران و طبیعت گران آغوش گشوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه