پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری آب‌پخش؛ نگین سبز استان بوشهر- بفرمایید پنیر نخل!

گردشگری

آب‌پخش؛ نگین سبز استان بوشهر- بفرمایید پنیر نخل!

خبرگزاری مهر: یکی از سرسبزترین نقاط استان بوشهر، منطقه آب‌پخش است که با بهره‌مندی از کانالهای آبیاری پرآب به عنوان نگین سبز استان شناخته می‌شود.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه آب‌پخش دارای بیشترین تعداد نخیلات در سطح استان بوشهر است که یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود.

شهر آب‌پخش مرکز این بخش است که جزو هفت شهر بزرگ استان بوشهر است و از نظر موقعیتی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در استان بوشهر است و به عنوان محور مواصلاتی استان بوشهر با استانهای فارس، هرمزگان و خوزستان قرار گرفته است.

همین موقعیت سوق‌الجیشی سبب شده تا همواره مسافران نوروزی که به مناطق جنوبی کشور سفر می‌کنند برای بازدید از نقاط مختلف جنوب کشور از این شهر عبور کنند و بسیاری از مسافران نوروزی نیز در این منطقه اقامت داشته باشند.

نخلستان‌های سرسبز و سربه فلک کشیده ورودی شهر آب‌پخش جلوه بسیار دیدنی به این منطقه داده است و هیچ مسافری را بدون توقف اجازه عبور نمی‌دهد. وجود کانال‌های پر آب‌ در دو سمت مسیر ورودی شهر آب‌پخش طراوت و نشاط خاصی به این منطقه بخشیده است تا مسافران نوروزی بتوانند از آب و طبیعت در کنار هم بهره ببرند.

آب‌پخش، قطب اقتصادی استان بوشهر

وجود کانال‌های آبیاری متعدد و پرآب در نقاط مختلف منطقه آب‌پخش و دسترسی مناسب به منابع آبی در این منطقه در کنار وجود زمین‌های حاصلخی، این منطقه را به قطب کشاورزی استان بوشهر تبدیل کرده که محصولات کشاورزی متنوعی را تولید می‌کند.

از نخلستانهای اطراف این شهر انواع مختلفی از خرما برداشت می‌شود. از مهمترین نمونه‌های محصول خرما می‌توان به کبکاب، برهی، بریمی، شیخالی، محبوبی، حاج باقری، قندی، شکری و گنتار اشاره کرد.

هر چند محصول عمده منطقه آب‌پخش خرما است ولی از دیگر محصولات این منطقه می‌توان انواع مرکبات خصوصا لیموترش، لیموشیرین، انار، انجیر، انگور و ... را نام برد.

در قسمت‌های زیادی از زمین‌های آب‌پخش، محصول گندم، هندوانه، طالبی به صورت دیم و آبی کاشته می‌شود.

پنیر درخت نخل

در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری‌رنگی وجود دارد که شیرین و گس است و "پنیر نخل" نامیده می‌شود و بسیار مقوی و گران‌قیمت است.

در ابتدای بهار که نخل شکوفه می‌زند، شکوفه‌ها را که تارونه نام دارد، می‌‌چینند و از آن عرق تارونه می‌گیرند که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمان‌گر دردهای معده است. عرق تارونه مقوی، گرم و برای قلب مفید است.

پنیر نخل یا بقولی (غاپ) سوغات لذیذی که از دل نخل بیرون می آید و بسیار مقوی است. مسافران در کنار نخل های بلند و سرسبز آبپخش توقف می کنند تا هم استراحتی کنند و هم سوغات زمستانی آبپخش را خریده باشند.

پنیر میانه تاج نخل مغز ترد و شیرین و لذیذی است که بلحاظ رنگ سفید آن پنیر نخل گفته می‌شود. پنیر نخل که در واقع مریستم انتهایی نخل بوده بسیار مقوی و عامل رشد و نمو و تولید برگ و میوه جدید است. مریستم که یکی از حساس‌ترین بخش‌های گیاهی بوده در صورت آسیب دیدن باعث مرگ گیاه می‌شود.

دورانی نه چندان دور  کنار خیابان نخلستان آبپخش به جای پنیر لیموی سبز و آبدار در فصل تابستان نظر هر مسافری را به خود جلب می کرد و لیموی آبپخش خیلی مشهور بود و استانهای همجوار خصوصا خوزستان صادر می شد.

از لیف خرما هم که انواع حصیر،  پرده، جارو، کیف، سبد، بادبزن و... می‌بافند. در گذشته به طور سنتی خرماها را در قسمتی از حیاط خانه جمع می‌کردند، سپس بعد از گذشت چند روز شیره خرما از آن جدا می‌شد و از طریق یک کانال کوچک در حوضچه‌ای جمع می‌شد، اما امروزه در کارخانه به وسیله دستگاه، شیره خرما گرفته و در قوطی بسته‌بندی می‌کنند. البته در همان کارخانه از شیره خرما، قند و عسل خرما هم تهیه می‌کنند.

 

همچنین از خرماهای نامرغوب برای درست کردن سرکه استفاده می‌کنند که طرفداران خاص خودش را دارد. سرکه خرما طعم خوبی دارد و برای بعضی ترشی‌ها فوق‌العاده است.

از دیگر فرآورده‌های خرما، تهیه اسانس خرما برای صنایع نوشابه‌سازی و رنگ‌های شیمیایی خوراکی است و حالا دیگر محصولاتی چون شکلات خرمایی، خامه خرما، انواع کیک و کلوچه‌‌‌‌های مغز خرمایی و... آن‌قدر معروف هستند که نیازی به توضیح ندارند.

امیررضا عباسی یکی از باغداران اطراف محور ورودی شهر آب‌پخش در گفتگو با مهر اظهار داشت: هر ساله از اواسط بهمن‌ماه مسافران زیادی به قصد گردش به این منطقه سفر می‌کنند و اغلب آنها در کنار نهرهای آب‌ و نخلستان‌ آب‌پخش توقف می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از مسافران اقدام به روشن کردن آتش در نخلستان‌ها می‌کنند ولی آن را خاموش نکرده و باغ را ترک می‌کنند که در برخی موارد مشکلاتی چون آتش‌سوزی در نخیلات را در پی دارد.

این کشاورز ادامه داد: مردم منطقه آب‌پخش بسیار مهمان نواز هستند و با روی گشاده از مسافران نوروزی استقبال می‌کنند و هر ساله میزبان خیل عظیم مسافران و مهمانان نوروزی از نقاط مختلف کشور هستند.

بزرگترین پارک گردشگری استان بوشهر

وجود پارک خضرا که به عنوان بزرگترین پارک گردشگری استان بوشهر شناخته می‌شود محل مناسبی برای استراحت مسافران نوروزی است. برپایی چادرهای اقامت مسافران نوروزی در این پارک تعداد زیادی از مسافران نوروزی را در این پارک بزرگ سکنی می‌دهد.

این پارک دارای فضای سبز بسیار گسترده و وسیع در کنار درختان سرسبزی است که دارای سایه مناسبی برای استراحت مسافران است. شهر بازی بخش دیگری از این پارک بزرگ گردشگری است.

یکی از منطقه‌های دیدنی آب‌پخش منطقه تفریحی چهارراه است که تپه‌های سرسبز آن منطقه محل مناسبی برای تفریح و گردش است. وجود تعداد بسیار زیاد درخت کنار(سدر) در این منطقه محل مناسبی برای اقامت نیم‌روزی گردشگران است.

ارائه صنایع دستی و محصولات کشاورزی به مسافران نوروزی

شهردار آب‌پخش در ارتباط با میزبانی از مسافران نوروزی در این شهر اظهار داشت: پذیرایی با صنایع دستی و محصولات کشاورزی تولیدی منطقه آبپخش از برنامه‌های ویژه شهرداری در مراسم نمادین استقبال از مسافران نوروزی بخش آبپخش است که مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم.

سید محمود موسوی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه بهاره در ایام نوروز از برنامه‌های مهمی است که شهرداری آبپخش همه ساله در این راستا اقداماتی مطلوب انجام داده و امسال با همکاری شرکت کوچ ایل قشقایی شاهد برگزاری نمایشگاه بهاره ویژه مسافران نوروزی و شهروندان آبپخشی در پارک خضراء خواهیم بود.  

وی به نصب فواره در حوضچه‌های پارک خضراء، خلیج فارس و میدان شهرداری آبپخش اشاره کرد و گفت: تمام تلاش خود را برای معرفی چهره‌ای زیبا از شهر به کار گرفته‌ایم و از تمام توان و امکانات مالی در این راستا بهره خواهیم برد.

شهردار آب‌پخش اضافه کرد: رفاه و آسایش مسافران نوروزی و شهروندان آبپخشی از مسائل مهمی است که شهرداری آبپخش همواره بر آن توجه داشته و از تمام توان و امکانات در تحقق این امر بهره می‌بریم.

مسئولان آب‌پخش در تعطیلات نیز در دسترس هستند

بخشدار آب‌پخش گفت: تشکیل کمیته‌های ویژه ستاد تسهیلات سفر بخش و برگزاری جلسات مجزا و توجیهی با هرکدام از کمیته‌های ستاد از اقدامات موثر بخشداری آبپخش برای انجام هرچه بهتر وظایف است و امیدواریم با این برنامه‌های بتوانیم به نتایجی مطلوب دست یابیم

احمد خرم‌روز اضافه کرد: مسئولان ادارات و دستگاه‌‌های اجرایی بخش آبپخش در تمامی برنامه‌های سال همکاری مطلوب داشته‌اند و از ایشان می‌‌خواهیم در برنامه‌ ستاد تسهیلات سفر حضور فعال داشته باشند و زمینه رفاه و آسایش شهروندان و مسافران نوروزی آبپخش را با تمام فراهم کنند.

وی افزود: با جایگاه عرضه سوخت و بانک‌های مجهز به دستگاه‌های خودپرداز مذاکرات و مکاتباتی برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و جلوگیری از اخلال در این سیستم‌ها داشته‌ایم و امید داریم با همکاری و تلاش بیش از پیش مسئولان مربوطه بتوانیم خدماتی مطلوب به مسافران نوروزی و شهروندان آبپخشی ارائه دهیم.

امنیت مطلوبی برای مسافران نوروزی تامین می‌شود

رئیس شورای اسلامی آبپخش گفت: حضور مستمر روسای ادارات و دستگاه‌های اجرایی و اعضاء ستاد تسهیلات سفر بخش در کمپینگ ستاد تسهیلات سفر در بوستان خضراء آبپخش در طول روز الزامی است و باید بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی در این مکان حضور یابند و همکاری‌های لازم را برای بهبود عملکرد این ستاد انجام دهند.

مصطفی رضائی ادامه داد: بیشترین اختلالات در نوروز گذشته در زمینه آب رخ داده و از مسئولان اداره آب بخش انتظار داریم در ایام تعطیلات نوروزی آمادگی کامل برای رفع مشکلات و اختلالات احتمالی را داشته باشند و با جذب اعتبارات کارآمد در راستای نوسازی شبکه آبرسانی در تمامی نقاط شهر اقدام کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های راهبردی از مسائلی است که در بهبود عملکرد ستاد تسهیلات سفر بخش در ایام نوروز خواهد شد و ادارات بخش آبپخش باید در راستای برنامه‌ریزی مدون حضوری فعال و پررنگ داشته باشنند.

مسافران نوروزی مراقب کانال‌های عمیق آب‌ باشند

مسئول مرکز بهداشتی و درمان آبپخش به خطرات ناشی از خفگی و غرق شدن در آب‌ رودخانه‌های اطراف شهر آبپخش و مبادی ورودی شهر اشاره کرد و افزود: نصب تابلوهای تعیین عمق آب‌ها و تابلوهای ممنوعیت شنا ممنوع در حوزه‌های رودخانه‌ها و حاشیه آنها از مسائل مهمی است که انتظار داریم مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ستاد تسهیلات سفر بخش آبپخش به طور خاص بر آن توجه داشته باشند.

عبدالحسین رستمی اضافه کرد: در نوروز 91 برای نخستین بار آزمایشگاه و مرکز بهداشتی آبپخش به صورت شبانه‌روزی برای ارائه خدمات لازم و احتمالی به شهروندان و مسافران نوروزی فعال خواهد بود و آمادگی ارائه خدمات متنوع آزمایشگاهی را داریم.

وی ادامه داد: رنگ‌آمیزی موانع و سرعت‌گیرهای خیابان اصلی شهر آبپخش از مسائل مهمی است که در تامین امنیت جسمانی و سلامت مسافران نوروزی و شهروندان آبپخشی و همچنین جلوگیری از وقوع حوادث راهنمایی و رانندگی در ایام پرترافیک نوروز و پایان سال امری ضروری است و از شهرداری آبپخش می‌خواهیم این مسئله مهم را مورد توجه قرار دهد.

........................................

گزارش: سعید رضایی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه