سه شنبه, 11ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری سنندج؛ شهر عمارتهای تاریخی و آثار زیبایی طبیعی

گردشگری

سنندج؛ شهر عمارتهای تاریخی و آثار زیبایی طبیعی

خبرگزاری مهر: سنندج به عنوان مرکز استان کردستان به دلیل شرایط خاص طبیعی، آب و هوای مطبوع و دلپذیر و همچنین وجود عمارتها و خانه های قدیمی با معماری خاص بومی و محلی یکی از ظرفیتهای اصلی گردشگری در این استان به شمار می رود.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | DH1301 , nike mens woven bonded pants sets made , nike mens woven bonded pants sets made G NRG 'Leopard' , 800 - FitforhealthShops

به گزارش خبرنگار مهر، در دامنه کوه آبیدر و در مسیر رودخانه قشلاق شهری بنا نهاده شده است که به دلیل شرایط ویژه محیطی آن در گذشته به "دژ" معروف شده بود که با گذشت چند سال به "سنه دژ" معروف شد و از سال های نه چندان دور گذشته به سنندج امروزی تغییر نام داده است.

شهر سنندج، مرکز استان کردستان در غرب ایران و در بخش جنوبی استان کردستان قرار دارد و این شهر از نظر طبیعی محصور بین تپه ‌هایی در یک جام فضائی قرار گرفته ‌است به طوری که کوه ‌ها و تپه‌های از جمله آبیدر، کوچکه رش، توس نوذر و گردنه صلوت آباد که ادامه سلسله جبال زاگرس هستند در اطراف این شهر کشیده شده ‌اند.

در پاره ‌ای از نقاط از جمله جنوب غربی و شمال شرقی رشد و گسترش شهر را محدود کرده ‌اند و بخش‌ های زیادی از شهر سنندج بر روی تپه‌هایی واقع شده است که به همین دلیل وضعیت توپوگرافی شهر و کوه‌ های اطراف آن باعث شده ‌است که شهر به صورت طبیعی در یک دره نسبتا مسطح محصور شود.

شهر سنندج

رود قشلاق به طول ۹۵ کیلومتر از سه کیلومتری شرق سنندج عبور می ‌کند که البته امروزه حجم آب دهی رود قشلاق به دلیل گسترش و توسعه فیزیکی شهر و کمبود نزولات جوی به شدت پایین آمده ‌است. از کوه‌ های سنندج میتوان به کوه آبیدر، کوچسار، شیخ معروف، مسجد میرزا، ملاکاوو، چرخ لان و سراج الدین اشاره کرد.

آب و هوای شهر سنندج سرد و نیمه ‌خشک است و در فصل بهار و تابستان هوایی دلپذیر دارد و متوسط دمای سنندج در بهار حدود 15 درجه و در تابستان بیش از 20 درجه است.

با توجه به اینکه دولت صفوی توجه خاصی به شهر سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان اردلان داشت همین مسئله موجب شد که زمینه حضور هنرمندان و معمارانی برجسته از اصفهان به این شهر فراهم شود و در نتیجه معماری سبک اصفهانی که با اقلیم سنندج هم همخوانی و انطباق داشت به طور چشمگیری در این شهر گسترش یافت و عمارات با شکوه و ساختمان‌ های داخل آن و بازار سنندج با پلانی مستطیل شکل که کاملاً تحت تاثیر معماری بازار پیرامون میدان نقش جهان اصفهان بود ساخته شد.

عمارت خسروآباد

یکی از زیباترین چهار باغ‌ هایی که در ایران پس از چهار باغ اصفهان ساخته شد، چهار باغ سنندج در شمال بازار بود، این چهار باغ در دوره قاجار به محله مسکونی چهار باغ تبدیل شد و البته تاثیر سبک معماری اصفهان در دوره زندیه و قاجاریه هم تداوم یافت و چهار باغ و عمارت خسرواباد که یکی از چهار باغ‌های زیبای ایران است در جنوب غرب سنندج ساخته شد که اکنون عمارت خسرواباد و بخشی از چهار باغ آن باقی مانده‌ است.

از عمارت و خانه‌ های تاریخی شهر سنندج می‌ توان به عمارت خسروآباد، عمارت مشیر دیوان، عمارت امجدالاشراف، عمارت وکیل الملک، عمارت احمدزاده، عمارت سرهنگ آزموده اردلان، عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام، عمارت ملک التجار، مجموعه عمارت شیخ محمد باقر غیاثی، عمارت سالار سعید  که امروز به موزه سنندج تبدیل شده است، عمارت آصف وزیری یا خانه کرد، خانه پیر مرادی، خانه معمار باشی، خانه آیت‌ الله شیخ محمد مردوخ کردستانی، خانه گله داری و خانه مجتهدی اشاره کرد.

مسجد جامع سنندج

در شهر سنندج نیز حمام های بسیاری در زمان های قدیم ساخته می شد که هر چند شماری از آنها تخریب شده اند ولی همچنان حمام‌های تاریخی این شهر می ‌توان به حمام شیشه، حمام خان، حمام صلاحی، حمام عبدالخالق، حمام عمارت آصف، حمام عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام و حمام وکیل الملک اشاره کرد.

سنندج شهر مساجد و زیارتگاه ها نیز به شمار می رود و به همین دلیل یکی از ظرفیت های اصلی گردشگری در این بخش وجود مساجد تاریخی و زیباست که بر اساس سبک معماری سالهای گذشته و با کاشی کاری های فوق العاده ساخته شده اند و به همین دلیل از مکان‌های مذهبی سنندج می ‌توان به مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون، مسجد خورشید لقا خانم، مسجد دارالاحسان، مسجد دارالامان، مسجد رشید قلعه بیگی، مسجد وکیل، مسجد وزیر، امامزاده پیرعمر سنندج، امامزاده پیرمحمد، مقبره شرف الملک اردلان، مقبره شیخ محمد باقر غیاثی و کلیسای سنندج اشاره کرد.

عمارت آصف(خانه کرد)

از دیگر جاذبه‌های سنندج می توان به بازار سنندج، بازار سرتپوله، پل قشلاق، سد وحدت، ساختمان شهرداری، موزه سنندج و موزه تاریخ طبیعی اشاره کرد که این آثار و بناهای تاریخی نه تنها در ایام عید بلکه در سایر روزهای سال نیز میزبان خیل عظیمی از مسافران و مهمانان نوروزی است.

سنندج در حوزه فرهنگی نیز ویژگی های منحصر به فردی دارد و به همین دلیل است که سنندج را شهر فرهنگ و عرفان نیز نامگذاری کرده اند که پرورش هنرمندانی برجسته در عرصه های مختلف هنری و فعالیت های چشمگیر آنها در سال های گذشته و در حال حاضر است که باعث شهرت و آوازه این شهر شده است.

استفاده مردان و زنان از لباس های محلی که هر چند در طول سالهای اخیر خیلی کم رنگ شده است، از دیگر ویژگی های فرهنگی در این شهر تاریخی و مرکز استان کردستان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید