پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری کلید گم شده اشتغال در میان گیاهان دارویی است

گردشگری

کلید گم شده اشتغال در میان گیاهان دارویی است

خبرگزاری مهر: تپه ها و کوه های استان مرکزی محل تلاقی دو رشته کوه البرز و زاگرس است. این ویژگی استان مرکزی را به ذخیره گاه حدود هشت هزار گونه گیاهی و دارویی تبدیل کرده و فرصتی بالقوه را در اختیار استان برای تولید و اشتغال قرار داده است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | FitforhealthShops - Custom Air Force 1 - Sneaker selbst gestalten - nike air huarache ultra size guide

به گزارش خبرنگار مهر، تپه‌ها و کوههای استان مرکزی محل تلاقی دو رشته کوه البرز و زاگرس است، این ویژگی استان مرکزی را به ذخیره گاه حدود هشت هزار گونه گیاهی و دارویی کرده است و فرصتی بالقوه را در اختیار استان برای تولید و اشتغال قرار داده است.

این روزها که گردش مردم در تفرجگاه ها و ارتفاعات بیشتر از سایر فصول شده است می توان زنان و مردانی را در میان بوته ها و گیاهان کوهی دید که مشغول چیدن سبزی ها و گیاهان خودرو هستند.

استان مرکزی ذخیره گاه گیاهان دارویی

بتول محمدی، از بانوان اراکی که تبحر زیادی در شناسایی گونه های گیاهی مفید و دارویی دارد، می گوید: تپه ها و دامنه کوه ها گنجینه هایی از گیاهان خدادادی است که برای بسیاری از بیماری ها مفید هستند. 

 وی می افزاید: زنان قدیمی شناخت بهتری از این گیاهان دارند در حالی که نسل جوان آن چنان که باید این گیاهان را نمی شناسند و در گردشگاه ها این گیاهان زیرکفش ها له می شود.

محمدی توسعه شناخت گیاه شناسی و آشنا کردن جامعه با گیاهان دارویی را راهی برای استفاده بهتر از گیاهان دارویی و خودروی طبیعت دانست و گفت: جوقاسم، پیچک، گشنیز، نعناع، قره داغ، بنه، بارهنگ، آویشن، سماق، نسترن و سنبل الطیب نام های آشنایی است که از مهمترین گیاهان دارویی است.

 90 درصد گیاهان دارویی جهان در کشور تولید می شود

تاکنون 200 هزار گونه گیاه دارویی درجهان شناخته شده است که 90 درصد آن در ایران موجود است و سالانه 20 هزار تن گونه گیاهان دارویی در کشور تولید می شود.

ایران یکی از کشورهای صادر کننده انواع گیاهان دارویی و صنعتی به دیگر نقاط جهان است و بر اساس اعلام کارشناسان، سالانه تا چهارهزار تن محصول گیاهان دارویی و خوراکی به ارزش هشت میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر می‌شود که در مقایسه با میزان توان کشور در تولید گیاهان دارویی رقم قابل توجهی نیست. 

 رویش 8 هزار نوع گیاه دارویی در استان مرکزی

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: تنوع گیاهان دارویی استان مرکزی بیش از هشت هزار گونه است و بیش از هزار و 350 گونه گیاهی از سطح استان جمع آوری شده است و در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی نگهداری می شود.

حمیدرضا میرداودی افزود: از مهمترین گیاهان دارویی شناسایی شده در استان مرکزی می توان به بومادران، ترخون،موسیر، درمنه، سیر، تره، تاج خروس، شوید، بابا آدم، بابونه بهاری، درمنه دشتی، موسیر، تره کوهی، ختمی، گاوزبان، زیره کوهی، شاهدانه، گلرنگ، کنگر فرنگی و همیشه بهار اشاره کرد.

دو هزار گونه دارویی و صنعتی در استان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: از میان هشت هزار گونه گیاهان دارویی شناسایی شده، دو هزار گونه آن استفاده دارویی و صنعتی می شود.
 
علی اصغرزارعی در ادامه گفت: زعفران یکی از گیاهان دارویی و مورد اقبال مردم است که استان مرکزی در چند سال اخیر به مرکز تولید زعفران مرغوب نیز تبدیل شده است. 
 
 
 وی اضافه کرد: متوسط تولید هرهکتار زعفران در استان 39 کیلوگرم است و در مجموع از سطوح بارور استان، حدود 207 کیلوگرم محصول برداشت می شود.

ایجاد 3 شغل به ازای هر هکتار

بر اساس بررسی های صورت گرفته اشتغالزایی هر هکتار از مزارع گیاهان دارویی سه نفر است که با توجه به وسعت زیاد رویش این گونه های گیاهی می توان زمینه اشتغال مناسبی را ایجاد کرد.
 
زارعی در این باره گفت:‌ اکنون در 135 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی موجود در کشور گیاهان دارویی رشد می کنند که با احتساب فرآوری و فروش به رقم قابل توجهی در زمینه اشتغالزایی می رسیم.
 
اشتغال 100 میلیون چینی در رشته گیاهان دارویی
 
نگاه به آمار جهانی نشان می دهد، میلیون ها نفر از مردم جهان در زمینه کشت، برداشت، فرآوری و سایر جنبه های گیاهان دارویی فعالیت دارند که چین گوی رقابت را از همه ربوده است و 100 میلیون نفر در این کشور در زمینه گیاهان دارویی کار و ارتزاق می کنند.
 
الان حدود 100 شرکت بزرگ و برتر در دنیا در صنعت داروسازی فعالیت دارند و در کشور ما هم 46 کارخانه تولید گیاهان دارویی فعالیت می کند. 
 
 
ایجاد فرصت های جدید شغلی با احیای طب ایرانی 
 
ناصریکتا از پزشکان استان مرکزی گفت: گیاهان دارویی ریشه طب ایرانی است که به عنوان قوی ترین و قدینی ترین طب جهان است اما با گذشت چند قرن اکنون درمان در کشور وابسته به نسخه های شیمیایی است که عمدتا فناوری آن سوی آبی دارد.
 
وی افزود: طبق آمار،  بین 30 تا 80 درصد مردم جهان از جمله ایران به طب سنتی و گیاهان داوریی اعتقاد دارند و از آن استفاده می کنند که با وجود این استقبال و توان کشور در زمینه تولید گیاهان دارویی می توان فرصت های جدید اشتغال در کشور ایجاد کرد.
 
تاکید سند چشم انداز به توسعه اشتغال در زمینه گیاهان دارویی
 
مطالعه سند چشم اندار حکایت از توجه این سند به گیاهان دارویی و طب سنتی است و در بند هشت اهداف کمی بر توسعه اشتغال این بخش تا 100 هزار نفر در کشور تاکید کرده است.
 
حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده های آن به 100 میلیارد دلار در سال رسیده است و در حالی که ایران مهد طب سنتی و داروهای گیاهی است سهم اندکی را از بازار جهانی دارد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه