پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری چشم انداز آباد گردشگری آتشگاه

گردشگری

چشم انداز آباد گردشگری آتشگاه

خبرگزاری مهر: روستای آتشگاه کرج بی نظیرترین ظرفیت های گردشگری را در خود گنجانده است که در صورت احیای این ظرفیت ها و تقویت زیرساخت های گردشگری می تواند به یکی از مناطق موفق جذب گردشگر تبدیل شود.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | adidas

به گزارش خبرنگار مهر، روستای آتشگاه (آتشکده) در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و در 10 کیلومتری شمال گوهردشت و در پایان یک جاده بن بست  قرار گرفته و یکی از روستاهای گردشگری کلانشهر کرج قلمداد می شود.

آتشگاه با مساحتی نزدیک به دو هزار و 500 هکتار در برگیرنده خانه های مسکونی، زمین های کشاورزی، باغ چراگاه، کوه و... بوده و ویژگی های کوهستانی آن چشم اندازهای زیبا و آرامش بخشی را برای گردشگران پدید آورده است.

جمعیت دایمی این روستا که ساکنان اصلی آن محسوب می شوند بالغ بر 520 نفر بوده و این تعداد در زمان ییلاق با اضافه شدن ساکنان فصلی به دو هزار نفر نیز می رسد.

آتشگاه به انگیزه آنکه جایگاه زرتشتیان بوده آتش کوه یا آتشکده نیز خوانده شده و نشانه های تاریخی بر جای مانده از دوران ساسانیان و اشکانیان در گوشه و کنار آن دیده می شود. در شمالی ترین بخش روستای آتشگاه تپه ای باستانی قراردارد که سفالهای آجری شبیه به سفالهای دوران تاریخی پیرامون آن دیده شده و هم اکنون این تپه با نام تپه مهدیخان خوانده می شود.
 

برخی بر این باورند که پیشترها در تل مهدیخان آتشکده بزرگی وجود داشته که نام آتشگاه نیز از آن گرفته شده و برخی دیگر آن را به وجود سنگهای آتش زنه که در این منطقه یافت می شود منوط کرده اند.

آب و هوای پاک و فرح بخش این روستا و آب کافی و روان در آن موجب شده تا انواع درختان میوه از قبیل گیلاس، گردو، توت سفید و داروهای گیاهی این دیار مشهور و زبانزد شده و گردشگران زیادی تعطیلات و اوقات فراغت خود را در این روستا و کوهستانهای پیرامونش سپری کنند.

 

 همچنین از روستای آتشگاه به جاده کرج –چالوس و منطقه دروان و برغان نیز راه گذری ساخته شده تا گردشگران علاوه بر طی مسیر، نظاره گر  طبیعت بکر و کوهستانی بی نظیری باشند.

از آثار تاریخی و بناهای متبرکه این روستا می توان به باغ و امام زاده پیر پیران اشاره کرد که به جهت بوته طاقی که در این باغ روییده و عمر بالای این بوته برای مردم مقدس شمرده می شود به این جهت با ایجاد نمازخانه ای در کنار این بوته به ذکر دعا و خواندن نماز و عبادت می پردازند.

 روستاهای زیادی  در اطراف کلانشهر کرج وجود دارند که علاوه برآب و هوای مساعد و مناسب از قدمت تاریخی بالایی نیز برخوردار هستند.
 

رسیدگی به وضعیت موجود این روستاها و اقدام در جهت رفع کمبودها می تواند کرج را تبدیل به یکی از قطبهای مهم گردشگری کند و این موضوع محقق نخواهد شد مگر با مساعدت و همکاری مسوولان امر که به جد در این موضوع وارد شده و چالشها وموانع پیش روی این روستاها را مرتفع کنند.

روستای آتشگاه  نیز طی این اقدامات درسالهای اخیر تحولات بسیار زیادی از لحاظ فعالیتهای عمرانی داشته و دهیار ساعی این روستا در این راستا تلاشهای بسیاری را صورت داده که نقشی موثر در رفع مشکلات و چالش های این روستا داشته است.

دهیار آتشگاه با تاکید بر ظرفیت های متعدد و بالقوه این روستا در مقوله گردشگری گفت: روستای تاریخی آتشگاه به لحاظ موقعیت مناسبی که از لحاظ بافت و فضای مناسب و طبیعت دلنشین دارد هر ساله نظرگردشگران بسیاری را به خود جلب می کند و همین امر اهمیت تلاش برای رفاه حال شهروندان و بسترسازی مناسب جهت جذب توریست در این منطقه را دو چندان کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید