جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری حمام خان کاشان

گردشگری

حمام خان کاشان

نیکو گرشاسبی نیا

در سرتاسر ایران عزیز، حمام‌هایی از دوران تاریخی مختلف برجای مانده است که بسیاری از آنها هم اکنون باقی بوده و تحت نظارت متخصصین قرار دارد. حمام‌های سنتی ایران که به طرز هوشمندانه‌ای ساخته شده‌اند، با حمام‌های کنونی بسیار تفاوت دارند. در ساخت این بناها از معماری‌ها و گچ‌کاریهای بی‌نظیری استفاده شده است. اغلب این حمام‌ها از دالان‌ها و راهروهای پرپیچ و خمی تشکیل شده است که تفاوت دمای بیرون و درون حمام از این طریق تعدیل و کنترل گردد. معمولا در قسمت سربینه، فضا و سکوهایی تعبیه ‌شده که مردم می‌توانستند ساعتی را در آنجا بنشینند.

حمام خان کاشان یکی از حمام‌های سنتی ایران عزیز است که در بازار کاشان واقع شده است. قدمت این حمام به دوران زندیه و حاکم وقت شهر کاشان، میرزا عبدالرزاق بازمی‌گردد. آنطور که گفته می‌شود، میرزا عبدالرزاق در دوران حکومت خود بر شهر کاشان، در جهت بهبود وضعیت این شهر بسیار کوشید و آثار زیادی را از خود بجای گذاشت.

درب ورودی حمام خان با سردری بسیار زیبا در مجموعه بازار کاشان قرار دارد. کاشیکاری سردر آن از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. چندین پله پایین‌تر، به فضای سربینه می‌رسیم. در وسط این قسمت، یک حوض کوچک قرار دارد که وسایل قدیمی حمام، زینت بخش اطراف آن شده است. دورتادور این قسمت، سکوی پهنی تعبیه شده است. این سکوها امروز مفروش بوده و پذیرای مهمانانی است که از این مکان دیدن می‌کنند.
در این قسمت چای و قلیان فروخته می‌شود و بسیاری از بازدید کنندگان لحظاتی را آنجا سپری می کنند. در پایین این سکوها، قسمت‌هایی تعبیه شده است که محل نگهداری کفش‌ها بوده است. پس از این قسمت، راهروهای باریک و پیچ در پیچ؛ با حوضچه‌های کوچک و بزرگ تعبیه شده در آنها آغاز می‌گردد. در قسمت‌هایی از این حمام قدیمی، حمام‌هایی به شکل امروزی وجود دارد که بعدها به آن اضافه شده است. بنابر اظهارات صاحب ملک، این حمام تا دوازده سال پیش مورد استفاده عموم بوده است.

امروز این حمام شخصی است. گرچه مشخص است که صاحب حمام تلاش خود را برای نگهداری این ملک انجام می دهد اما به وضوح نبود نظارت متخصصین بر این اثر مشهود می باشد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید