جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست ایران پژوهی جهان ایرانی نامه ۱۰۰ دانشجوی پلی تکنیک به حامد کرزای رئیس دولت افغانستان - برای یاری به سازندگی افغانستان آماده‌ایم

جهان ایرانی

نامه ۱۰۰ دانشجوی پلی تکنیک به حامد کرزای رئیس دولت افغانستان - برای یاری به سازندگی افغانستان آماده‌ایم

برگرفته از مجله افراز (نامه درونی انجمن فرهنگی ایران‌زمین)، شماره سوم، زمستان 1381 خورشیدی، صفحه 38


چهارشنبه 11 دی 1381

ریاست محترم دولت افغانستان
جناب آقای حامد کرزای
وظیفه‌ی خود می دانیم که به نمایندگی از جویندگان دانش‌و پویندگان راه آزادی و به عنوان جمعی از دانشجویان پلی‌تکنیک تهران شادمانی خود را از رهایی ملت افغانستان از بند جنگ، خونریزی، بی عدالتی، جهالت‌مابی، متعصبات خرد ستیز و به تبع آن هرج‌و‌مرج داخلی بیان داریم و امیدواریم شاهد برقراری صلح و خردورزی، این موهبت‌های بزرگ الاهی و دستاوردهای عظیم بشری در همه‌ی منطقه باشیم. بی شک ذره ذره خاک کشور شما، گواه رنج‌ها و دردهای مردمانی است که سالها به جرم پی‌جویی عدالت وآزادی، طعم تلخ جنگ و خونریزی را چشیده‌اند‌.
آن‌چه که امروز تحت نام افغانستان به جنابعالی و دولت متبوعتان به ارث رسیده بی‌گمان، میراث شوم خودکامگانی است که منافع ملی و مصالح ملت افغانستان را فدای طمع‌ورزی‌ها و زیاده‌خواهی های خود کرده بودند:
لشکرکشی‌های ارتش سرخ شوروی، حکومت متعصبانه و جهل‌آمیز طالبان ، از میان رفتن سرمایه‌های عظیم ملی، دانشگاه‌ها و صنایع، تخریب آبادی‌ها، شهرها روستا‌ها و از همه وخیم‌تر اندیشه‌ها واستعدادهای فراوانی که می‌توانست از افغان‌ها چهره‌ای متفاوت بسازد و هم‌چنین از میان رفتن شخصیت‌هایی همچون مهندس احمد شاه مسعود، همه و همه مصیبت‌هایی است که مردم افغانستان در این سالیان متحمل شده‌اند.
البته می‌دانیم که هنوز هم اندیشه‌های پلید در پی سوءاستفاده از این ملت رنجدیده‌اند ولی اطمینان داریم که اراده‌ی پولادین ملت افغانستان این توطئه‌های شوم را نیز از بین خواهد برد.
ما دانشجویان ایرانی، خود از بزرگترین قربانیان جنگیم. نسل ما نسلی است که هشت سال جنگ وخونریزی را، که موجب از بین رفتن زیرساخت‌های اجتماعی واقتصادی کشورمان شد، در سالیان کودکی تجربه کرده است. سال‌های تاریکی که آینده‌ای پر از ابهام و گذشته‌ای پر از سوال برایمان به جا گذاشته است.
امروز وظیفه می‌دانیم که تلاش و کوشش پدران و مادرانمان را قدر نهیم که سامانی هر چند حداقلی برای ما مهیا نموده‌اند، اما چه سود که برآیند رفتارهای نسل گذشته، شرایطی را فراهم آورده است که دانشجویان و متخصصان، نه تنها قدر نمی‌بینند که طرد نیز می‌شوند، نه تنها نمی‌توانند حداقلی از رفاه را برای خود مهیا سازند که گاه از بدیهی‌ترین حقوق شهروندی نیز بی‌بهره‌اند.
آن‌چه که بر ما گذشت می‌تواند بر برادران و خواهران افغانی ما نیز بگذرد. از این روست که می‌خواهیم تجربیات خویش را به گوش دوستان همسایه‌ی خویش برسانیم.
جناب آقای کرزای! ما دانشجویان ایران از نسلی هستم که به دلایل مختلف حساس و مسؤل تربیت شده‌اند. تجربه نیز نشان داده که در صورت فراهم بودن امکانات و آن‌گاه که غم نان و آزادی گذاشته توانا بوده‌ایم و اکنون ]...[ آماده‌ایم در قبال فراهم آمدن شرایط و ایجاد زمینه‌ی تحصیل در دانشگاههای معتبر، در سازندگی کشور همسایه‌ی خود بکوشیم.
متأسفانه سیاست خارجی کشور ما به نحوی نبود که بتواند به شکل رسمی ما را در سازندگی افغانستان سهیم سازد به همین جهت، ما که همواره هم‌زبان و هم‌دل با مردم افغانستان بوده‌ایم به صورت غیر رسمی هم‌کاری خود با دولت و ملت افغانستان را اعلام می‌داریم و از درگاه خداوند متعال، گشوده شدن دریچه‌های آبادانی، آزرادی و استقلال برای کشور عزیزتان و هم‌چنین توفیقات جنابعالی را مسألت داریم.
جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
(پلی تکنیک تهران)

 

 

پاسخ سفارت افغانستان به نامه بیش ۱۰۰ دانشجوی پلی تکنیک - پیام وصل را شنفتن وجدبرانگیز است

پنج شنبه 19 دی 1381

متن کامل پاسخ سفارت افغانستان:
سفارت کبرای دولت انتقالی اسلامی افغانستان – تهران
به نام خداوند جان و خرد
دانشجویان  فرهیخته و فرهنگ‌پرور دانشگاه پلی‌تکنیک تهران
سلامی چو بوی خوش آشنایی
نامه‌ی سرشار از نگرش کلان فرهنگی‌تان واصل گردید. در برهه‌ا‌ی که انفصال، فرهنگ متعارف آن است، پیام وصل و اتصال را شنفتن وجدبرانگیز است. افغانستان و ایران دو هویت مستقل سیاسی از یک فرهنگ و تمدن مشترکند:
ز آغاز تاریخ افغان و ایران
سر خوان دانش چو اخوان نشسته
پیام وزین‌تا‌ن، ارمغانی از چنان پیوند خجسته‌ای است.
ثبات سیاسی و رونق اقتصادی در جغرافیای کلان فرهنگی و تمدن در گروی بازسازی سیاسی و اقتصادی متوازن همه کشورهای منطقه است. متوازن ساختن منافع ملی با منافع تمدنی، راز ثبات سیاسی در این حوزه‌ی جغرافیایی است. این باور ماست.
پیام روح‌پرورتان، بیانگر پروازی است که فراسوی سعادت مشترک را رقم می‌زند.
این پیام سبز بدون تردید با عنایت بهارینه جلالت‌مآب حامد کرزی، رییس دولت انتقالی اسلامی افغانستان مواجه خواهد شد. پیام ارسال گردید. سفارت کبرای دولت انتقالی اسلام افغانستان در تهران، حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی را با کمال اشتیاق گرامی می‌دارد.
رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند ً
چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند

با احترام مجدد
عبدالغفور آرزو
مستشار سفارت کبرای دولت انتقالی اسلامی افغانستان
در تهران

افراز – انجمن فرهنگی ایران‌زمین اعلام می‌کند که از هرگونه یاری کردن به هم‌خانمان‌های افغانی که از توانش برآید، کوتاهی نخواهد کرد و باعث افتخار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید