سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست ایران پژوهی جهان ایرانی پژوهشگر اوستیایی خواستار گسترش روابط فرهنگی با ایران شد

جهان ایرانی

پژوهشگر اوستیایی خواستار گسترش روابط فرهنگی با ایران شد

ایرنا

 

ایرنا - المیرا گوتی‌یوا پژوهشگر و زبان‌شناس اهل اوستیای شمالی، خواستار گسترش روابط فردی، فرهنگی و علمی میان ایرانیان و اوستیایی‌ها شد.

به گزارش ایرنا؛ گوتی‌یوا که عصر دوشنبه در نشست 'ایرانیان و اوست‌ها' در تهران سخن می‌گفت، تاکید کرد که اهالی اوستیا، ایرانی‌تبار هستند و ایرانیان را برادران خود می‌دانند.

این پژوهشگر اهل اوستیا، خواستار ترجمه آثار پژوهشگران ایرانی به زبان‌های روسی یا انگلیسی شد تا علاقمندان در جمهوری اوستیا نیز بتوانند آنها را مطالعه کنند.

وی همچنین با اشاره به فرهنگ و اسطوره‌های مشترک میان ایرانیان و اوست‌ها، پیشنهاد کرد پژوهشگران ایرانی و اوستیایی‌، تحقیقات مشترکی را در زمینه کشف و بررسی اشتراک‌های تاریخی، فرهنگی و اسطوره‌ای انجام بدهند.

در نشست 'ایرانیان و اوست‌ها، جستارهایی درباره پیوندهای فرهنگی و زبانی'، دیانا سوکایوا متخصص ادبیات فولکلور از اوستیای شمالی نیز بر ضرورت بررسی نقش میترائیسم و آیین زرتشتی در فرهنگ و اسطوره‌های اوستی تاکید کرد.

وی همچنین درباره تاثیری که لشکرکشی شاه عباس به قفقاز بر ادبیات اوستیا داشته است، سخنانی ایراد کرد.
در پایان، حاضران پرسش‌هایی را درباره فرهنگ و زبان اوستیا مطرح کردند و دو پژوهشگر اهل اوستیا به این پرسش‌ها پاسخ گفتند.
شهروندان اوستیا، مردمانی ایرانی‌نژاد و از نسل قبایل تاریخی 'سرمدی' و 'آلان' هستند. زبان اوستیایی‌ها، آسی است که به گروه زبان‌های ایرانیِ شرقی تعلق دارد.
جمهوری اوستیای شمالی، منطقه‌ای فدرال در خاک روسیه است و جمهوری خودمختار اوستیای جنوبی منطقه‌ای است که به عنوان بخشی از خاک گرجستان به رسمیت شناخته می‌شود، اما از سال 2008 اعلام استقلال کرده است.

نشست ایرانیان و اوست‌ها با همت موسسه نگارستان اندیشه، دانشگاه علامه طباطبایی و بنیاد مطالعات قفقاز، عصر دوشنبه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید