پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری نگین چهار فصل استان سمنان آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی

گردشگری

نگین چهار فصل استان سمنان آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی

خبرگزاری مهر: شاهرود نگین خوش تراش کویر و چهار فصل استان سمنان همچون سالهای گذشته خود را آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی کرده است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike Air Jordan 1 "Black/Pink" Release Date , IicfShops , maroon and silver nike shox women outlet

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان شاهرود از جمله شهرستانهای با اهمیت استان سمنان است که مکان های دینی و تاریخی زیادی دارد. این منطقه سبرسبزترین منطقه استان است و از بناهای مذهبی، مسجدهای قدیمی و با ارزشی برخوردار است.

ارتفاع شاهرود از سطح دریا 1360 متر و آب و هوای آن در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان سرد و معتدل است.

کوتاه ترین مرز میان کویر و دریا در شاهرود

شهرستان شاهرود را قاره کوچک نامیده اند زیرا طبیعت زیبای آن اکثر شرایط اقلیمی کشور را در خوی جای داده است.

اگر از شاهرود و مرکز این شهر به فاصله 15 دقیقه به طرف جنوب بروید کویر به معنای واقعی شروع می شود و اگر به فاصله 50 دقیقه به طرف شمال بروید به جنگل می رسد.

امر مزکر شهر تا ارتفاعات سه هزار و 960 متر شاهرود دو ساعت فاصله است و کوتاهترین مرز میان کویر و دریا نیز در شاهرود است.

بازار شاهرود


پس از رسیدن به شاهرود اگر قصد خرید دارید حتما به بازار قدیمی این شهر سری بزنید، این یادگار دوره قاجار که در گوشه های آن هنوز درهای بزرگ کاروانسرها دیده می شود ما مغازه دارانی مهربان و خون گرم که سعی دارند قدمت خود را به رخ بکشند.

این مکان علاوه بر راسته اصلی دارای سه و چهار صوق و چند کاروانسرا، حمام و مدرسه است.

جنگل ابر


اما اگر مسافری خسته از سفر هستید می توانید اوج مناظر طبیعی شاهرود را در جنگل ابر مشاهده کرد که حدود 45 دقیقه با شاهرود فاصله دارد. در این نقطه گویی طبیعت را به طور اعجاب انگیزی نقاشی کرده اند. مجموعه ای از رنگها و فرم ها.

بهار با لکه های برف مانده بر شیار دره ها و چمن های تازه روئیده همچون ماهوت و مخمل، گل های زرد، قرمز، بنفش و آبی، چاله های پر آب حاصل از برف زمستان و پرندگانی زیبا که نغمه خوش فرا رسیدن بهار را می سرایند.

شهرستان شاهرود هر چند تا کنون آنگونه که باید معرفی نشده اما بی شک دارای مکان های تاریخی و تفریحی بسیاری است که برای دیدن این مکان ها بی انکه خسته از ماندن شوید می توانید روزهای خوبی را سپری کرد.

در بخش بناهای تاریخی می توانید از خانه یغمائی ها، موزه شاهرود و مجموعه تاریخی بسطام دیدن کنید.

خانه یغمائی شاهرود

خانه یغمائی یکی از زیباترین خانه ها شاهرود قدیم و تنهای بنای بادگیر این شهر به شمار می رود، المان های به کار رفته در معماری این بنا بی نظیر است و نقشه آن به صورت یک حیاط مرکزی است که ورودی آن به وسیله یک راهرو به حیاط وصل می شود.

یک بالاخانه روی راهرو نیز قرار گرفته که با عبور از بک راه پله مارپیچی می توانید به آنجا بروید. این بنا در سال 1305 شمسی ساخته شده است. در بخش غربی حایط نیز حوضخانه، اتاق های مهمان، آب انبار، ایوان و تنها بادگیر شهر قرار گرفته است.

مجموعه تاریخی بسطام


شهر بسطام در شش کیلومتری شمال شاهرود قرار گرفته است.

این مجموعه شامل چند اثر تاریخی مانند آرامگاه بایزید بسطامی، مسجد بایزید، مدرسه شاهرخیه و برج کاشانه است که هر یک تاریخچه مربوط به خود را دارد.

برج کاشانه بسطام

در قسمت جنوب شرقی مسجد جامعه شهر بسطام برجی بلند وجود دارد که به نام کاشانه معروف است.

ارتفاع این برج از داخل 24 متر و از بیرون 20 بوده و به عقیده اهالی محلی این برج قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان بوده است.

تپه های سنگ چخماق

این تپه ها در هشت کیلومتری شاهرود قرار گرفت و برای اولین بار در سال 1971 میلادی توسط باستان شناسان مورد کاوش قرار گرفت و تیغه هایی برای بریدن سنگ و اشیای شکار را در آن پیدا کرده اند. دو تپه شمالی و جنوبی آن به دوران اسلامی باز می گردد و سایر تپه ها نیز به دوره های دیگر متعلق است.

اما اگر هوس کرده اید در گذشته سیر کنید شما را به تماشای کاروانسرها دعوت می کنیم. اگر برای لحظه ای چشمان خود را ببندید در عمق خیال خود در این کاروانسرها هنوز هم می توانید صدای زنگوله های آویزان بر گردن شترها که همراه با صاحبان خسته خود از راه رسیده اند را بشنوید.

کاروانسرهای میاندشت، میامی، ده ملا، بدشت، شاه عباس، الهاک و کاروانسرای سنگی از آن جمله هستند.

شاهرود قطب عرفان کشور است

آیا می دانید شاهرود قطب عرفان کشور لقب گرفته و آن به خاطر وجود آرامگاههای عارفان بزرگی چون بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی، ابن یمین فرومدی و شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران است.

آرامگاه بایزید بسطامی در بسطام، شش کیلومتری شاهرود در مجموعه ای مشتمل بر یک مسجد و چند مزار و بنا واقع است.

با فاصله اندکی از آن مزاری برجی شکل با گنبد رک وجود دارد که به امامزاده محمد، فرزند امام جعفر صادق(ع) منسوب است و گفته می شود که امام او را برای راهنمایی مردم، همراه بایزید به بسطام فرستاده بوده به قولی او پیش از درگذشت بایزید فوت کرد ودر محل کنونی به خاک سپرده شده است.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

این آرامگاه در 24 کیلومتری شاهرود در شمال روستای خرقان روی یک تپه به چشم می خودر، فضای سبز اطراف آن به آرامگاه قداست خاصی بخشید است. روی قبر شیخ یک قطعه سنگ مرمری قرار دارد که اشعاری بر آن حک شده است.

آرامگاه ابن یمین فرومدی


این آرامگاه در انتخای روستای فرومد قرار دارد که متعلق به شاعر معروف قطئه سرای پارسی ابن یمین فرومدی است.

باطن ساختمان زیبا و به هیچ وجه با بافت روستا تطابق ندارد و شش گوش است. دارای سنگ قبری داری شش ضلع کوچک است که روی آن نوشته شده است: آرامگاه امیر فخر الدین محمد ابن یمین الدین متخلص به ابن یمین.

آرامگاه شیخ حسن جوری

این آرامگاه در 150 کیلومتری شاهرود در روستای کلاته میر علم فیروز آباد حوالی روستای فرومد واقع است.

این بنا متشکل از یک اتاق بوده که روی آن گنبدی مدور قرار گرفته و از خشت خام ساخته شده است و عاری از هر گونه پیرایه و تشریفات ظاهری است.

بافت تاریخی و با ارزش مجن:

حیف است به شاهرود سفر کنید به مجن ماسوله کویر سری نزنید.

شهر کوچک و زیبای مجن با نمای شهری خاص خود و طبیعتی با صفا که به ماسوله کویر شهرت یافته همچون نگینی در دامنه کوه شاهوار می درخسد. بافت فشرده سنتی به صورت پلکانی بر بالای کوه رو به آفتاب نمایان است به ویژه خانه های بومی که به رنگ سرخه زینت داده شده است نگاه هر تازه واردی را به خود جلب می کند. مجن به علت داشتن طبیعت دلپذیر(آبشار تنکه داستان، فرحزاد و چشمه هفت رنگ) معماری بومی و فرهنگ سنتی تا حدی دست نخورده از جذابترین نقاط ایرانگردی و جهانگردی است.

خارتوران؛ آفریقای ایران


تا حالا آفریقای ایران به گوششتان خورده است، تعجب نکنید خارتوارن شاهرود را به این لقب می نامند.

خارتوران را آفریقای ایران لقب داده‌اند. ذخیره‌گاه زیست کره توران با مساحت یک میلیون و 470 هزار و 640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می آید که در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی شهر شاهرود و 28 کیلومتری جنوب شرقی مرکز بخش بیارجمند و درشمال مرکزی کویر ایران واقع است.

منطقه طرود:


منطقه کویری طرود شاهرود که بزرگترین نخلستان شمال شرق کشور را در خود جای داده به همراه رملهای کویری زیبا و دیدنی چاه جم و بلندای زیبا و دیدنی آرامگاه پیرمردان در این بخش کویری نیز جلوه ای دیگر از قدرت یزدان پاک را به تماشا می گذارد.

آبشار شاهرود: برای استراحت می توانید چند ساعتی را در منطقه تفریحی آبشار و در میان طبیعتی زیبا سپری کنید تا سفر در جاده ای کویری را به فراموشی بسپارید.

سوغات شاهرود برای دوستان و آشنایان دلچسب تر از هر سوغاتی دیگری خواهد بود که مهمترین آن قیسی، برگه، نان شیرمال و آبنبات است.

آنچه مسلم است شاهرود را باید دید و برخوان مردم مهمان نوازش نشست که هر که در این سرا در آید نانش دهند و از ایمانش نپرسند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید