پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جاده سازی در جنگل ابر بهانه ای برای ویلاسازی در منطقه است

زیست بوم

جاده سازی در جنگل ابر بهانه ای برای ویلاسازی در منطقه است

برگرفته از خبرگزاری مهر

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با انتقاد از فشارهای صورت گرفته نسبت به جاده سازی در جنگل ابر گفت: هدف از جاده سازی در جنگل ابر تغییر کاربری زمینها و آغاز ویلاسازی در این منطقه است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر صدوق در کارگاه آموزشی نخستین جشنواره محیط زیست و رسانه با گلایه از مسئولان محلی در سمنان و گرگان گفت: هر بار سازمان محیط زیست با ارئه مستندات دقیق و علمی و تخصصی هر گونه راهسازی در جنگل ابر را منجر به نابودی منطقه و آسیب جدی به این جنگل دانسته آنها مصوبات استانی دولت را بهانه کشیدن جاده عنوان می کنند.

وی اضافه کرد: محیط زیست بخشی از دولت است و وظیفه اش حفاظت از عرصه های طبیعی و اکوسیستمهای حساس است و گرنه هیچ مخالفتی با توسعه البته مبتنی بر پایداری محیط نداریم.

صدوق با اشاره به وجود چندین جاده دسترسی محلی برای روستاییان منطقه ابر تاکید کرد: ضرورتی برای ساخت جاده آن هم با ارزیابی شهری وجود ندارد و این چیزی جز بهانه سازی و فراهم کردن فرصت برای زمین خوران و مخربان محیط زیست و منابع طبیعی نیست.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست جنگل ابر را از مهمترین مناطق جنگلی و حفاظت شده در کشور دانست که ارزشهای اکولوژیک فوق العاده ای دارد و در صورت تخریب می تواند مشکلات زیست محیطی عدیده ای برای مردم، جنگل و حیات وحش منطقه به دنبال داشته باشد.

جنگل ابر به این سبب که در محلی واقع شده که محل نشیمن ابرهای باریده خزری است به جنگل ابر معروف شد و یکی از دیدنی ترین مناطق حفاظت شده ایران است که در محل تلاقی دو ناحیه رویشی ایرانی - تورانی واقع شده و در این منطقه رویش صد درصد اتفاق می افتد و جنگل از تنوع با شکوهی برخوردارند.

جنگل سرخدار و بلوط زاران زیبای ابر از مهمترین ذخیرگاههای جنگلی در کشور هستند که ارزش حفاظت و مدیریت صحیح دارند و سازمان جنگلها و محیط زیست ایران تا امروز با هر گونه جاده سازی در این جنگل مخالفت کرده است.

پیش از این محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست گفته بود: بر اساس پیگیریهای سازمان محیط زیست عملیات ساخت و ساز جاده ابر متوقف مانده و اجازه هر گونه تعریضی در جاده ابر به هیچ وجه داده نمی شود و باید وزارت راه گزینه ای خارج از جنگل را مطرح کند تا در صورت ارزیابی زیست محیطی با آن موافقت شود.
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید