جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری بافت؛ دومین شهر مرتفع ایران

گردشگری

بافت؛ دومین شهر مرتفع ایران

بافت این دیار آرمیده در دامان طبیعتی زیبا و سرسبز با 2250متر ارتفاع از سطح دریا دومین شهر مرتفع ایران است. بافت که در 150 کیلومتری جنوب غرب استان کرمان واقع شده، منطقه‌ای است با دشت‌های مخمل گونه، باغ‌های گردو، آبشارها، قله‌های پربرف وغارهای حیرت‌انگیز که هر سال شمار زیادی از دوستداران طبیعت را به سوی خود می‌کشاند تا از چشم‌اندازهای زیبا و مناطق ییلاقی و بکر آن بهره‌مند شوند.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | college women in nike tempos basketball - 103 - Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391

این طبیعت سرسبز که به واسطه منطقه رابر به رامسر جنوب ایران شهرت یافته است، با درختان گردوی کهنسالش میهمانان تازه‌وارد را مجذوب خود می‌کند. گفته می‌شود نام قدیم بافت گئومات بوده و یکی از شاهان ساسانی آن را به نواده خود هدیه داده است.

بافت گواه آثاری چون تپه یحیی و دیگر قلعه‌ها و اماکن تاریخی ریشه در روزگاران کهن دارد.

تپه یحیی یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته شده در ایران است و براساس کاوش‌های انجام شده توسط پروفسور لمبرگ گارلوفسکی و گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد آمریکا قدمت آن به 8500 سال قبل برمی‌گردد. قدیمی‌ترین نشانه‌های این سکونت‌گاه بشری تعدادی خانه خشتی است که به صورت محوطه‌های چهار گوش بر جای مانده است.اندازه هر ضلع این بناها به 5/1 متر می‌رسد و اغلب بدون درگاه هستند، و به نظر می‌رسد ورود و خروج به این محوطه‌ها از طریق روزنه‌ای در سقف انجام می‌شده است.

این گروه کاوشگر در تپه یحیی مجسمه دوگانه‌ای که از سنگ تالک تراشیده شده است، کشف کرده‌اند که در نوع خود بی‌مانند است ومشابه آن در هیچ‌یک از دیگر محوطه‌های باستانی یافت نشده است. در این کاوش‌ها دست‌نوشته‌هایی با قدمت 5400 سال نیز به دست آمده است که این تاریخ 400 سال بیش‌تر از کهن‌ترین خط‌ به دست آمده است.

 

* جاذبه‌های طبیعی

شهرستان بافت با وجود جاذبه‌های طبیعی همچون پارک ملی خبرو، آبشار بنگان، دره گلوچار، بندر هنزا، بندر گوغر، شاه ولایت و غارهایی چون طرنگ، جفریز و شب پوه قطبی فعال در صنعت گردشگری کشور به شمار می‌رود.

آبشار بنگان یکی از جاذبه‌های گردشگری بافت است که در روستایی به همین نام واقع است. این آبشار در دل صخره‌هایی شگفت قرار گرفته وآب خروشان آن به پایین‌ دره‌ای تنگ در حرکت است. در دو سوی دره پونه‌هایی سرسبز، درختان نسترن، آلبالوی وحشی و بلندای آن درختان کهکم، ارچین، قسنک، کرکیچ وگردو با جلوه‌گری گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند.

بندر هنزا دیگر منطقه گردشگری بافت در دره‌ای به طول 3 کیلومتر و پوشیده از درختان گردو واقع است.

در این محل علاوه بر درختان کهنسان، چمنزارها، چشمه‌سارها، قلل مرتفع کوهستانی، جنگل‌های انبوه و رودخانه‌ای پرآب، بافت مسکونی و شیب‌دار روستا نیز جالب و دیدنی است و دوستداران طبیعت را مجذوب خود می‌کند.

تخت‌سر طتشتک هم منطقه‌ای پوشیده از چمن وبوته‌های وحشی است که در ارتفاعات بندر هنزا قرار دارد.

دره گلوچار واقع در بالای روستای گلوچار و پوشیده از درختان ارس بزرگی است که محیطی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم آورده است.

بندر گوغر با درختان جنگلی و کشتزارهایی سرسبز و رودخانه‌ای پرآب در شمال گوغر و دامنه کوه بیدخوان واقع است که می‌توان ساعت‌ها در زیر سایه گسترده درختانش به نظاره طبیعت زیبا نشست.

منطقه تفریحی شاه ولایت نیز با پوشش گیاهی انبوه و جنگل درختان بنه بالای روستای خبرو در دامنه کوه چشم‌‌اندازی زیبا دارد. در 3 کیلومتری بنگان بافت با گذشتن از دره سالار در دامنه کوه لاله‌زار در کنار ارتفاعات بنه‌ به طبیعت زیبای اور سوئیه می‌رسیم. در این محل درختان کهکم و ارچن به دلیل حفاظت منطقه هر روز بزرگتر شده و بر زیبایی این محل می‌افزایند. این مکان با صفا با جاذبه‌های طبیعی خود می‌تواند سالانه پذیرای گردشگران بسیاری باشد.

جنگل بادام سه چاه دهسر نیز بسیار زیبا است و اوایل بهار شکوفه‌های درختان، زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

پارک ملی خبرو و پناهگاه حیات وحش روچون با 170 هزار هکتار مساحت از دیگر مناطق دیدنی شهرستان بافت است که با توجه به اقلیم و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری می‌تواند به عنوان جاذبه‌ای زیبا و بکر مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

این منطقه با برخورداری از سه نوع آب و هوای سردسیری، معتدل و گرمسیری در سال 78 به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

در پارک ملی خبرو پناهگاه حیات وحش روچون گونه‌های مختلف جانوری چون پلنگ، کل، گربه وحشی، یوزپلنگ، کاراکال، رودک عسل خوار، سگ تور، شغال، کفتار، گراز، آهو، روباه و انواع پرندگان شکاری، بلبل، کبک، تیهو، شاهین، هدهد، دارکوب باغی، جغد کوچک، کلاغ، ابلق، و زاغ نوک‌سیاه و خزندگانی مانند بزمجه، انواع مارمولک، مار جعفری، مار بالدار و مار دست‌بندی یافت می‌شود.

زیستگاه خرس سیاه

پیش از این خرس سیاه آسیایی و نژادی از گورخر نیز در منطقه به چشم می‌خورد که اینک اثری از آنها نیست.

به گفته ساکنان محل تا سال 41 شمسی این منطقه زیستگاه خرس سیاه آسیایی بوده که غذای خود را از میوه‌های اهلی و وحشی مانند زیتون، انجیر، خرما وعسل تامین می‌کرده است.

بعضی از گونه‌های جانوری این پارک از جمله یوزپلنگ و کاراکال و پرندگانی چون هوبره در سطح کشور منحصر به فرد هستند. در این منطقه بادام کوهی، پسته کوهی، زیره سیاه وانواع گیاهان دارویی به وفور یافت می‌شود.

غارها

از دیگر جاذبه‌های بافت می‌توان به غارهایی چون طرنگ، جفریز وشب‌پره اشاره کرد.

غار یکی از شگفتی‌های آفرینش است که با اشکال و چشم‌اندازهای جالب خود همواره مورد توجه انسان بوده است.

از غار طرنگ بافت این طولانی‌ترین غار استان کرمان با دالان‌ها و تالار خفاشان به عنوان قطب گردشگری یاد شده است.

برای رسیدن به این غار باید روستای زیبای طرنگ و دره‌ای سرسبز و پوشیده از درختان گردو، چنار، بادام کوهی و پسته کوهی را پشت سر گذاشت.

غار طرنگ در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا واقع شده است. این غار که 5000 متر طول دارد با راهروهایی به عرض یک تا 15 متر و دمای 14 تا 20 درجه سانتی‌گراد از تهویه نسبتاً خوبی برخوردار است و در هیچ جای آن کمبود اکسیژن احساس نمی‌شود.

داخل غار با فلش‌هایی توسط هیأت کوهنوردی استان کرمان علامت‌گذاری شده است اما رفتن به داخل غار بدون راهنما و افراد خبره امکان پذیر نیست ولازم است از تجهیزات ویژه غارنوردی و سنگ‌نوردی استفاده شود.

در این غار جانورانی همچون خفاش و حشراتی چون پشه و سوسک سیاه که از فضله خفاش تغذیه می‌کنند به چشم می‌خورد و هیچ پوشش گیاهی در آن دیده نشده است.

غار جفریز در روستای جفریز گوغر و در دامنه تپه‌ای آهکی واقع است و محیط داخلی آن با قندیل‌های مرمرین، ستون‌های آهکی و سنگهای گل لکمت کف غار، جاذبه کم نظیری دارد. برابر اظهار نظر پژوهشگران، غار جفریز بسیاری از ویژگی‌های غار علیصدر همدان را دارد و این احتمال وجود دارد که پس از بررسی‌های دقیق‌تر این غار حتی زیباتر و بزرگتر از غار علیصدر تشخیص داده شود.

غار شب‌پره در کوه خبرو در دره‌ای به همین نام واقع است. این غار که با دهانه‌ای بسیار بزرگ شبیه تالار بزرگی با 40 متر ارتفاع و 20 متر پهناست و مکانی دیدنی برای گردشگران به شمار می‌آید.

شهرستان بافت یکی از بزرگترین تولید کنندگان گردو، خشکبار و زیره در کشور است و از نظر مواد معدنی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. کرومیت، منگنز و سنگ‌های تزئینی از جمله معادن این شهرستان به شمار می‌آیند.

از سویی از بافت به عنوان سرزمینی یاد می‌شود که از دامان آن بزرگان و نیک نامانی برخاسته‌اند و همواره به عنوان یک قطب فرهنگی، بستر و مهد پرورش نیروهای انسانی کارآمد بوده است.

وجود نیروهای انسانی پرتلاش و با استعداد و آثار دیدنی و چشم‌نواز گردشگری از این سرزمین، خطه‌ای ارزشمند ساخته که در صورت برنامه‌ریزی صحیح و توجه مسئولان می‌توان آن را به جایگاهی رساند که شایسته آن است.

گزارش: نرجس شهید زاده


منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه