جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری قلعه تاریخی بیاضه با 700 اتاق/ مصر ایران با اهرام ثلاثه شنی

گردشگری

قلعه تاریخی بیاضه با 700 اتاق/ مصر ایران با اهرام ثلاثه شنی

خبرگزاری مهر: روستای بیاضه یکی از روستاهای شهرستان خور و بیابانک و آخرین شهرستان الحاقی به اصفهان که از لحاظ قدمت تاریخی و زیبایی رخ نمایی بسیاری دارد، چنانچه وجود قلعه تاریخی با 700 اتاق در روستای بیاضه تنها بخشی از جذابیتهای این کویر زیباست.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان خور و بیابانک فاصله ای نزدیک به400 کیلومتری شهرستان اصفهان واقع شده و در واقع یکی از شهرستان‌های کویری استان اصفهان به شمار می‌رود.

این شهرستان از لحاظ مکان های گردشگری به سبب موقعیت جغرافیایی دارای جذابیتهای بسیاری است و در واقع گذران لحظه‌ها در دل دامان این طبیعت بکر موضوعی است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند، آسمان آبی و بدور از هیچ گونه آلودگی، دریاچه نمک و درختان نخل واقع در این منطقه به همراه تپه‌های شنی تنها بخشی از این جذابیت هاست.

قلعه تاریخی بیاضه که به گفته متولی آن به عصرهای گذشته باز می‌گردد و قدمتی هزاران ساله دارد دارای چنان شکوه و عظمتی است که هر ایرانی با قدم گذاشتن در آن به علم و شکوه دوران گذشته خود می‌بالد.

قلعه‌ای تاریخی و زیبا که در چندین طبقه طراحی شده و دو طبقه آن در زیر زمین و دو طبقه آن در روی و بخشی از آن دارای المان‌های خاص خود است، پیش بینی تهویه هوا برای طبقات زیرین این قلعه خود مبین تیز بینی دقت و ظرافت ایرانیان در هزار سال پیش است.

متولی این قلعه تاریخی در بازدید خبرنگار مهر اظهار داشت: من در سال 1308 در یکی از همین اتاق‌های قلعه به دنیا آمدم و همچنان دوران زندگی خود در آن را به یاد دارم.

وی ادامه داد: در گذشته خندقی نیز در اطراف این قلعه وجود داشت و در واقع دیواره‌های بلند و وجود این خندق سبب می‌شد تا این قلعه از دسترس چپاول‌گران و سارقان در امان باشد، چنانچه حتی تا چند دهه پیش نیز مردم و اهالی روستا دارایی‌های خود را نیز در درون همین قلعه و اتاق‌هایشان نگهداری می‌کردند.

وی گفت: دو طبقه این قلعه نیز در زیر زمین بوده است که به مرور زمان اتاق‌های آن پر شده و دیگر اثری از آن باقی نمانده است و تنها دوطبقه آن پذیرای گردشگران است.

بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر، تا کنون تنها بخشی از این قلعه تاریخی بازسازی شده و وجود کوزه‌ها و صندوقچه‌های قدیمی که در گوشه و کنار اتاقک‌های آن واقع شده است جذابیت خاصی به آن بخشیده است.

در هر صورت پس از خروج از این قلعه زیبای تاریخی قدم به سمت دشت روستای بیاضه نیز لذتی خاص دارد، دشتی که در گوشه و کنارش پذیرای درختان نخلی است که چتر خود را در پهنای کویر باز کرده‌اند و سایه بانی در برابر آفتاب حاکم بر آسمان صاف و آبی می‌شوند.

به گزارش مهر، قلعه تاریخی بیاضه مربوط به دوران ساسانیان است که در دی ماه سال 1380 به شماره 4701 ثبت ملی شده است.

پیاده روی در قلب کویر روح هر گردشگری را تازه می کند

پیاده روی در این دشت سرسبز و زیبا آن هم در قلب کویر و در دل زمستان روح هر گردشگری را تازه می‌کند.

پس از پیاده روی و گذر از کنار نخل‌ها آنچه چشم را به سمت خود جلب می‌کند وجود دریاچه‌ای سفید و آسمانی آبی است که با یکدیگر پیوند خورده و زیبایی خاصی دارد خاکی سفید به سفیدی قلب مردمان آن خطه.

ستاره‌ها بدون آنکه گذران لحظه‌هایت را در این روستای زیبای تاریخی متوجه باشی در آسمان زیبای کویر در حال نمایان شدن است، آسمانی که به راحتی می‌توان در آن حتی با وجودی آسمان مهتابی کهکشان راه شیری و ستاره‌های قطبی را مشاهده و رصد نمایی، به سمت تنها هتل گردشگری این شهرستان حرکت می‌کنیم.

هتلی که در آخرین نقطه روستای بیاضه و در بلندای کویر واقع شده است، هتلی با نمایی زیبا و اتاقک‌هایی که می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب نماید، آب نما و نمایی از یک قتات در حیات این هتل و سالن پذیرایی زیبای آن به همراه ده اتاقی که در اطراف آن واقع شده است خود جذابیتهای خاصی دارد.

هتلی که در بلندای روستای کویری جذابیت خاصی داشت

در هر صورت احداث چنین ساختمانی آن هم در قلب کویر موضوعی است که باید به آن دقت کرد و در حقیقت به کسانی که دین خود را به این مملکت با احداث چنین مجتمع‌هایی ادا کرده‌اند آفرین گفت و البته در کنار آن مسئولین نیز باید بکوشند تا بخشی از مشکلات و موانع موجود سد راه آنها را حذف کنند تا بتوان از این طریق گردشگران بیشتری را از داخل و خارج از کشور به این منطقه فراخواند و بی شک این امر مستلزم معرفی بیشتر چنین مناطقی و علاوه بر آن کمک جهت ایجاد زیرساختهای گردشگری در این منطقه است.

در این خصوص مسئول این هتل گردشگری به خبرنگار مهر گفت: این محل زمانی که ما خریداری کردیم مزرعه ای بود که 200 نخل خرما و قنات داشت.

محمد رجبی در ادامه با اشاره به اینکه ما برای ساخت این هتل پنج سال کار کردیم ادامه داد: اینجا 12 اتاق به همراه یک رستوران دارد و کارهای دامداری و ... هم ما برای آن تعبیه کرده و امکانات لازم را به اندازه یک اتوبوس داریم و البته در حال طراحی اتاقهای جدید هستیم.

وی اظهار داشت: کلیه کسانی که از راه روستای مصر و خور هستند نیز به این منطقه می آیند و برنامه بازدید از قلعه را دارند و اما همچنان در این مسیر یاری و همراهی رسانه ها و دولت طلب می شود.

مسئول این هتل سنتی گفت: باید در کار گردشگری حمایتهای لازم انجام شود و ما هنوز در این عرصه به سود دهی لازم نرسیده ایم.

رجبی تاکید کرد: به طور قطع سرمایه گذاری، حمایت، تبلیغات و ..به دولت باز می گردد به طور مثال دولت نزدیک به یکصد میلیون تومان وام به من داده که بازپرداخت آن ماهیانه چهار میلیون تومان است که این هتل این اندازه برای من سود دهی و درآمد ندارد لذا مجبورم برای بازپرداخت اقساط آن زمین های خود را بفروشم.

وی در پاسخ به مهر در خصوص تعداد خانوارهای این روستا نیز اظهار داشت: در حال حاضر در بیاضه نزدیک به 200خانوار است و جمعیت آن بالغ بر دو هزار نفر است ولی اکثرا چون کاری نیست مشکل دارند.

طرح های که مطرح می کنند هم در روستاها پیاده نمی شود

مسئول هتل سنتی یتا (هتل نوبهار) گفت: ببنید چه اندازه در تهران برنامه ریزی می شود و اما حتی آنچه را هم که مطرح می کنند در روستاها و کویر اجرایی نمی شود.

وی همچنین در خصوص قلعه تاریخی بیاضه نیز به مهر گفت: قلعه ما 700 اتاق داشته چنانچه همه اهالی روستا در این قلعه یک اتاق داشتند و یک نگهبان هم درب قلعه بود و حال باید دید چه بانکی می تواند این تعداد را با یک نفر خدمت رسانی کند.

رجبی ادامه داد: متاسفانه بافت قدیمی این قلعه از بین رفته چنانچه در گذشته اینجا آن اندازه زیبا بود و از ابتدای روستا تا انتهای آن صلا آفتاب به شما نمی خورد و ثبات داشت.

کویر فلیتر هوای مردم است، مردم هم هوای صاف می خواهند

این علاقه مند به روستای تاریخی و زیبای بیاضه در بخش پایانی سخنان خود گفت: هر انسان شهر نشینی دوست دارد به روستا بیاید و کویر فلیتر هوای مردم است.

مصر روستایی که اهرام ثلاثه‌اش تپه‌های شنی است

کم کم خورشید در آسمان زیبای کویر در حال نمایان شدن است و حرکت به سمت قلب کویر را ادامه می‌دهیم پس طی مسافتی نزدیک به 90 کیلومتر به روستای مصر خواهیم رسید روستایی دور از هر گونه هیاهوی شهری و سر و صدا.

اهرام‌های ثلاثه‌اش تپه‌های شنی است، تپه‌هایی که در نزدیکی روستا واقع شده و قدم‌های گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب می‌کند.

تپه های شنی که خاصیت درمانی هم دارد و بسیاری از گردشگران از گوشه و کنار برای استفاده از خواص درمانی آن به این روستا سفر می‌کنند.

وجود شتر و ماشین‌های مخصوص کویر نوردی در این روستای زیبا خود بر جذابیت های گردشگری می‌افزاید و در واقع مبین آن است که نباید ما برای سفر در قلب طبیعت و کویر نوردی میلیون‌ها تومان هزینه کنیم تا در دیگر کشورها این طبیعت بکر را تجربه کنیم بلکه در دامان طبیعت ایران نیز چنین مکان‌هایی وجود دارد.

به پای صحبت با یکی از اهالی این روستا نشستیم تا در خصوص وضعیت گردشگری در آن آشنا شویم وی اظهار داشت: بازدید گردشگران داخلی و حضور آنها در کویر مصر بد نیست اما قطعا این منطقه می‌تواند گردشگران بیشتری را به سمت خود جلب نماید.

وی که منزلش را تبدیل به استراحتگاهی برای گردشگران کرده بود اظهار داشت: در طول سال نیز بعضا گردشگرانی از خارج کشور به این منطقه سفر می‌کنند.

این مرد کویر در خصوص وضعیت کشت و کار در این روستا نیز اظهار داشت: آنچه بیشتر در این منطقه کشت می‌شود علوفه از قبیل یونجه و .. است.

مهمان نوازی مردم این خطه نیز بسیار قابل توجه است و در واقع کویر از آنها مردمی مهمان نواز و قانع ساخته است.

پیاده روی در ماسه‌های بادی کویر و یا استراحت در قلب کویر و در زیر درختچه‌های گز نیز از موضوعاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد، ماسه های این منطقه به قدری نرم است که زمانی که از تپه‌ها در حال بالا رفتن هستی در برخی مواقع به عمق خاکها فرو می روی و روی ماسه‌ها گرما و در عمق یک نوع خنکی را حس می کنی.

........................

گزارش و عکس: محمد قاسمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید