پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش تصويری گزارش تصویری از روستای خرانق

گزارش تصویری از روستای خرانق

عكس: محمد جهان آبادی - سهیلا علیپور

روستای خرانق از توابع شهرستان اردکان در 80 کیلومتری شمال شرقی یزد واقع شده است. روستای خرانق از شمال به کوه‌ هامانه، از جنوب به کوه خونزا و اشتری، از غرب به کوه بندر و چک چک و از شرق به صحرا و ریگزارهای حدفاصل ساغند و خرانق محدود می‌شود. در مورد قدمت و وجه تسمیه خرانق روایـات مـتعددی وجـود دارند. برخی براین باورند که در هزاره دوّم پیش از میلاد، یکی از پیروان زردشت به نام ”خود افروز“، رباط و روستای خرانق را بنیان نهاده است. بنابرروایتی دیگر، این روستا همان خورنقی است که بهرام گور در آن پرورش یافته است. در هر حال این روستا به دلیل آثار و بناهای تاریخی به جا مانده از قبیل مسجد قدیمی، گورستان و کاروانسرا قدمتی طولانی دارند. از مهم‌ترین بناهای تاریخی این روستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مسجد جامع و منار جنبان، که در وسط روستا و در کنار حسینیه کوچک خرانق واقع شده، شامل یک شبستان و یک صحن کوچک چند ضلعی است. در ضلع شمالی صحن و در بیرون مسجد، مناره قطور و بلندی وجود دارد که از نظر معماری قابل توجه است.

این مناره که دو راه پلکانی برای رفت و برگشت دارد، از سه طبقه تـشکیل شده است. حرکت و جنبیدن مناره، علت اصلی شهرت آن می‌باشد. این بنا، حدود دو قرن قدمت دارد.

دسترسی: روستای خرانق از طریق شهرهای یزد، اشکذر و اردکان، با جاده آسفالت قابل دسترسی است.

 

دیدگاه‌ها   

+2 #1 Guest 1391-09-12 14:28
با درود و ادب
بسیار بسیار زیبا بودند
سپاسگزارم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید