جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز «فدرالیسم» «پیش پرده» تجزیه

«فدرالیسم» «پیش پرده» تجزیه

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 79، دی و بهمن 1392، صفحه 12

امپریالیسم آمریکا، برای تجزیه‌ی کشورها، چهره‌ی خود را زیر نقاب تحمیل نظام « فدرالی» پنهان میکند و از این راه وارد میگردد. البته پیاده نظام و یا به سخن درست‌تر « ستون پنجم » امپریالیسم آمریکا « یعنی روشن فکر نمایان » در این میان نقش اصلی را بازی می‌کنند ؛ اندکی دانسته و بسیاری « جَو زده».
سخنان حامد کرزای رییس ‌جمهور افغانستان که با دلیری بسیار در برابر فشار خرد کننده‌ی آمریکا و ناتو در زمینــه‌ی امـضای پیمان دوستی یا در حقیقت پیمان « تسلیم بلاشرط» افغانستان پایداری کرده است، درباره‌ی طرح تجزیه‌ی افغانستان با گذر از مرحله‌ی «فدرالیسم» بسیار روشن‌گر و آموزنده است.
خبرنگار روزنامه لوموند ( Le Mond) چاپ پاریس با حامد کرزای* رییس جمهور افغانستان گفت‌و‌گوی گسترده‌‌ای به عمل آورد. در این گفتو‌گو خبرنگار لوموند از حامد کرزای پرسید: بارها گفته‌اند که ایالات متحده و برخی در غرب می‌خواهند افغانستان را تجزیه کنند... امکان دارد، روشن‌تر در این‌باره صحبت کنید ؟
در برابر این پرسش، رییس جمهور افغانستان می‌گوید :
بعضی کشورها و بعد از آن بعضی افراد این حرف‌ها را به من رساندند که برای طالبان کار می‌کردند.
به من گفتند که اگر جایی در خاک افغانستان به طالبان داده شود، یعنی طالبان اجازه داشته باشند رسما در خاک افغانستان مستقر شوند و حکومت خود را برپا کنند، کار صلح خیلی خوب پیش خواهد رفت.
من دیدم که این راهی است مقرون به هلاک که در یک کشور دو دولت حکمفرما باشد. چند نفری را صدا زدم که در جنبش طالبان بروبیایی دارند و چند نفری را هم از آنهایی که با طالبان سروسری دارند.
از آن‌ها در اینباره استفسار کردم. تایید کردند که بله. چنین خبری را ما هم شنیده‌ایم، اما تکذیب کردند که طالبان چنین خواهشی داشته باشند. این طور که شد، دیدم که نظر ما درست است. یعنی برخی کارهای خاص که به اسم طالبان انجام می‌گیرد، کار نیروها و جریان‌های خاص در غرب است که نمی‌خواهند مذاکره بین شورای عالی صلح با طالبان پا بگیرد و میل دارند طالبان با یک مشت از گروه‌های قومی دیگر در افغانستان طرف مذاکره شود. خیلی هم کار کردند تا مذاکراتی را بین فرماندههان جنگی و گروه‌های قومی سامان دهند و روند مذاکرات را قومیتی کنند. این‌ها که به شما می‌گویم، برای ما به اثبات رسیده است. اما کار این‌ها به ثمر نرسیده، چون مردم واکنش سختی نشان دادند. حالا طرحش چه صورتی داشت، نمی‌دانم. اما این را می‌دانم که غرب توسط برخی بنیادها و به کمک چند چهره خاص از اعضای کنگره آمریکا، درصدد بود در افغانستان حکومت فدرالیستی سرکار بیاورد. خبر داریم که کارهای دقیقی در جریان بود تا از طریق تضعیف افغانستان، این مملکت را به تعدادی خان‌نشین تبدیل کنند. علت این که آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی می‌خواستند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2009 سرنگیرد هم همین بود که دوست داشتند دولت مرکزی، ضعیف و فاقد وجاهت باشد.
* اطلاعات (روزنامه ) – 8 دی ماه 1392 – ترجمه محمود فاضل بیرجندی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید