جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز نوشتارهای خوانندگان – مجله خواندنی شماره 82

نوشتارهای خوانندگان – مجله خواندنی شماره 82

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 82، سال دوازدهم، تیر و امرداد 1393، رویه 21

نکته‌ای درخور توجه - آریو طالع

«هر ساعت در ایران دو نفر در اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند.» این مطلب در روزنامه‌های چند روز پیش درج شده بود. صبح که داشتم در بزرگراه صدر به سمت کار می‌رفتم یک دستگاه اتوبوس «تعاونی شماره1» نظرم را جلب کرد. این اتوبوس حداقل 15-10 سال از عمر انقلاب هم پیرتر بود، لخ‌لخ کنان می‌رفت و دود آن همه جا را گرفته بود دوروبر را هم که نگاه کردم دیدم تعداد کامیون‌هایی که دود زیاد تولید می‌کنند هم کم نیست. به پایانه بیهقی که رسیدم ده‌ها اتوبوس با موتورهای روشن کنار هم پارک شده بودند که باز به یاد مقاله‌ای که «در حالت ایستاده میزان تولید آلودگی آن حدود 5 برابر بیشتر از حرکت می‌باشد و حتی میزان ایجاد فرسودگی آن در موتور هم 2 برابر است.»

در همین فکرها بودم، نکته‌ای قابل توجه ذهنم را مشغول کرد که خانم معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس محیط زیست، دارای مدرک دکتری (رشته ایمنی شناسی)، استاد دانشگاه و... چرا فکری و حرفی در این زمینه نمی‌زنند. البته شاید ایشان زورشان به سروسامان دادن به این ناوگان اتوبوسها و کامیونهای از رده خارج نمیرسد و این امر میتواند از حیطه اختیارات ایشان خارج باشد. ولی به نظر من ایشان باید بتوانند که حداقل اتوبوسهای ایستاده را مجبور به خاموش کردن موتورهای خود بکنند. من فکر کنم که حتا با چنین حرکت کوچکی میتوان میزان آلودگی هوای تهران را با چند درصد کاهش مواجه کرد.
در همه جای دنیا (حداقل کشورهایی که دوستان خودشان را با آنان مقایسه میکنند) ماشین روشن ایستاده جریمه سنگینی را به دنبال دارد. هر اتوبوس در هر ساعت ایستاده دست‌کم 4 لیتر سوخت مصرف می‌کند که اگر در روز 2 ساعت این کار را انجام دهد، معادل 730 لیتر در سال می‌شود. خدا را شکر که تعداد اتوبوسها را نمی‌دانم.

***

جنگ تمام عیار ملتها در زمان جنگ سرد دولتها - حمید رضانیا

فدراسیون بین‌المللی فوتبال ( فیفا ) به تبعیت از سرمایه داری جهانی گروه‌بندی تیم‌های شرکت کننده جهت مسابقات جام جهانی را به گونه‌ای ترتیب داده است که کشورهای جهان سوم و مبتدی در تکنیک و تاکتیک نظیر ایران، کاستاریکا، غنا، نیجریه، کامرون و الجزایر نیز شانس پیروزیهای مقدماتی و شرکت در این تورنمنت بزرگ را داشته باشند.

فوتبال الان به بزرگترین صنعت و تجارت جهانی تبدیل شده است. هر سی و دو تیمی که برای شرکت در این جام جهانی انتخاب شده‌اند صرفنظر از مقدار ثروت و اندوخته کشورشان،می بایستی به پشتیبانی ُ« اسپانسر» های بزرگ جهانی نظیر آدیداس، نایک، الاشپورت و پوما در این تورنمنت حاصر باشند و توسط آنها هدایت شوند. لابی‌های متعددی بین مدیران برنامه بازیکنان و باشگاهها انجام می شود و قراردادهای میلیون دلاری بسته میشود و میلیونها نفر در هر کشور و چندین میلیارد نفر در سراسر جهان نشئه از زیبایی‌های این فن و صنعت می‌شوند و زیباترین رنگها و زیباترین احساسات و جالبترین گریمها را در صفحه‌های تلویزیون می‌بینند. خواب همه ملتها ی دنیا بهم می‌‌ریزد و د ر چین هشت نفر در اثر خواب زدگی میمیرند. در این مدت یکماه نه کارگران کارخانه‌ها به‌خاطر ظلم و تعدی کارفرما در جلوی مجالس ملی جمع میشوند ونه کشاورزان به‌خاطر عدم رسیدگی به داشت و برداشت شکوه‌ای از وزارتخانه‌ها دارند. جوانان همه در شرط بندی و بعد هم کرکری و بعد هم تماشا و بعدهم خواب، زنده باد فوتبال، یکماه خواب خرسی در دنیا به نفع جامعه سرمایه‌دار.

***

فقیرتر شدن نقطه به نقطه

من یک بانوی خانه‌دار هستم و دارای بودجه‌ی محدودی برای اداره خانه می‌باشم. برخلاف هیاهوی آقای وزیر اقتصاد که مدعی است «نقطه به نقطه تورم در حال کاهش است» من هر هفته که برای خرید کلی با بودجه مشخص به بازار روز مراجعه میکنم، متوجه می‌شوم که این هفته نسبت به هفته پیش، کالای کمتری می‌توانم بخرم و برخلاف ادعای وزیر اقتصاد متوجه می‌شوم که «هفته به هفته» (یا به گفته‌ی ایشان «نقطه به نقطه») همه چیز گرانتر می‌شود.
چرا باید به مردم اینگونه دروغ تحویل داد در حالی که با یک مراجعه سرپایی به «دکان و بازار» معلوم می‌شود که نه تنها هیچ چیزی ارزان نشده است، بلکه برخی کالاها حتا روزانه نیز گرانتر می‌شوند.
از آقای وزیر می‌پرسم که از زمان وزارت ایشان، کدام کالا ارزان شده است که ایشان از کاهش تورم نقطه به نقطه حرف می‌زنند؟!
آقای وزیر، آقای وزیران، آقای وکیلان همه چیز به صورت هفته به هفته (نقطه به نقطه) در حال گرانتر شدن است. آرزو به دل شدیم که در این سالها بهای یک کالایی کاهش پیدا کند. هر روز باید گفت دریغ از دیروز.
آقای وزیر اقتصاد برخلاف ادعای جنابعالی نه تنها تورم نقطه به نقطه در حال کاهش نیست بلکه کالاهای روزمره‌ی مردم هفته به هفته در حال گرانتر شدن است. بگذریم از بهای برق، آب، گاز، تلفن و خودرو، اجاره و...

فاطمه توسلی ـ خانه‌دار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید