پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز پاسخ انجمن‌دیابت به‌تبلیغات درمان دیابت (بیماری قند) در ترکیه

پاسخ انجمن‌دیابت به‌تبلیغات درمان دیابت (بیماری قند) در ترکیه

این جراحی در کشور ما هم انجام می‌شد. این روش جراحی زمانی انجام می‌شود که نتوان هیچ اقدام دیگری برای بیمار انجام داد.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - white and silver dunk nike shoes kids boots - 100

رییس انجمن دیابت ایران در واکنش به تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای مبنی بر درمان قطعی دیابت در ترکیه از طریق جراحی متابولیک، ضمن فریبنده خواندن تبلیغات مدعی درمان دیابت با جراحی، گفت: انجمن دیابت ایران نیز مانند دیگر مراکز فعال دنیا، این روش را توصیه نمی‌کند، مگر آنکه «چاقی مفرط» علت بروز دیابت باشد.

دکتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با ایسنا دراین باره گفت: این جراحی در کشور ما هم انجام می‌شد. این روش جراحی زمانی انجام می‌شود که نتوان هیچ اقدام دیگری برای بیمار انجام داد.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک جنبه ژنتیکی و ارثی داشته و قابل درمان نیست، در توضیح دیابت نوع 2 ادامه داد: این نوع از دیابت را می‌توان با تغییر در شیوه زندگی از جمله اصلاح سبک غذایی و فعالیت جسمی مناسب کنترل کرد. بنابراین جهت درمان آن دلیلی برای جراحی وجود ندارد.

رجب در عین حال با اشاره افراد دارای چاقی مفرط گفت: در BMI (شاخص توده بدنی) بالاتر از 40 که راه حلی غیر از جراحی برای کاهش وزن فرد وجود ندارد، می‌توان با جراحی به درمان چاقی مفرط و در نهایت سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی فرد کمک کرد؛ چراکه در صورتی که وزن‌ فرد کاهش نیابد، قند خون‌شان نیز کنترل نخواهد شد. اما باید تاکید کرد که با این کار نیز نمی‌توان بیماری را به طور کامل درمان کرد. از طرف دیگر امکان چاق شدن مجدد فرد نیز وجود دارد. نمونه‌های این موضوع نیز وجود دارد.

وی درباره بیماران دیابتی دارای BMI کمتر از 40، گفت: وزن این دسته از بیماران را می‌توان با روش‌های بدون هزینه و بدون عوارض جانبی نظیر ورزش و فعالیت بدنی مناسب، رژیم غذایی سالم و همچنین مدیریت استرس، کاهش و به دنبال آن قند خون‌شان را نیز کنترل کرد.

به گفته رجب، جراحی‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان درمان قطعی دیابت تبلیغ می‌شود، در حقیقت جراحی متابولیسم است و جهت کاهش وزن و رفع چاقی مفرط است. بی‌تردید این جراحی درمان قطعی دیایت نیست.

رجب گفت: در این تبلیغات ادعا می‌شود که با این جراحی دیابت به طور قطع درمان می‌شود، این درحالیست که چاقی مفرط برطرف و از این طریق به درمان دیابت کمک می‌شود.

رییس انجمن دیابت در پایان تاکید کرد: در صورت نیاز به انجام جراحی جهت کاهش وزن و کمک به درمان دیابت، این جراحی به بهترین روش در داخل کشور انجام می‌شود و نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید