جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز روز جهانی فلسفه در ایران

روز جهانی فلسفه در ایران

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 64، سال نهم، آذر و دی 1389، رویه 19

برخلاف رویه‌ای که می‌بایست بر یونسکو به عنوان سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد، حاکم باشد، این سازمان، به دنبال رای‌‌زنی‌های بسیار، در آستانه‌ی تشکیل همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه، اعلام کرد که از شرکت در این همایش، کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از اعلام تصمیم یونسکو مبنی بر کناره‏گیری از همکاری در برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی فلسفه در ایران، دبیرخانه این همایش در پاسخ به این تصمیم یونسکو، بیانیه‏ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده بود: پایگاه اطلاع‌رسانی یونسکو 18 آبان 1389 در خبری به نقل از مدیرکل این سازمان اعلام کرد یونسکو تصمیم گرفته از شرکت در کنگره روز جهانی فلسفه که قرار است روزهای سی‌ام آبان ماه و اول و دوم آذر 1389 در تهران برگزار شود، کناره‌گیری کند‌. مدیرکل یونسکو علت این تصمیم گفته، شرایطی که بتواند برگزاری این کنفرانس بین‌المللی را تضمین کند احراز نشده است‌.
آنچه این تصمیم را تعجب‌آور و ناموجه می‌سازد این است که مسئولان برگزاری کنگره در طول دو سال و نیم گذشته که از موافقت اولیه یونسکو با برگزاری کنگره در ایران می‌گذرد با یونسکو در ارتباط بوده‌اند و همین امر در تاریخ 27 مهر 1389 به امضای توافق‌نامه‌ای میان دو طرف در پاریس منجر شده بود.

در پی امضای این توافق‌نامه،‌ خانم آلوارز معاون مدیر کل یونسکو نیز در تاریخ دوم آبان 1389 به ایران سفر کرد و ضمن مذاکره با مسئولان ایران از برنامه‌ها و ساز و کارهای برگزاری کنگره اطلاع حاصل کرده.

اعلام شتاب‌زده مدیر کل،‌ تنها در فاصله کم‌تر از دوازده روز به برپایی این کنگره آن هم بدون ذکر دلیل روشن تخلف آشکار از تعهد آن سازمان محسوب می‌شود و توجیه‌پذیر نیست‌.

در رابطه با همایش روز جهانی فلسفه در ایران، مقاله‌ی: ایران، زادگاه فلسفه‌ را در رویه 36 بخوانید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید