پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز معاملات آینده، در بورس کالای ایران

معاملات آینده، در بورس کالای ایران

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 69، رويه 38

 

همزمان با رونق کم‌سابقه‌ی معاملات آتی بورس کالا، رکورد معاملات قراردادهای آتی(آینده) سکه‌ی طلا، شکسته شد (اطلاعات 28/8/90 – رویه 19).

یکی از دلایل بحران بزرگ مالی جهان که شاید هرگز دنیای غرب از پیآمدهای آن آسوده نگردد، سفته‌بازی بر روی «نداشته»ها و یا قراردادهای معاملاتی معطوف به آینده بود.
از آغاز سال تا هفته‌ی نخست آبان‌ماه، بیشترین ارزش معاملاتی در بورس کالا، مربوط به معاملات آتی (آینده) است که شمار آن 632/757 معامله بوده است که نسبت به سال گذشته، بیش از 9 برابر شده است.
برپایه‌ی همین گزارش، بیشترین ارزش معاملاتی در بورس کالا، مربوط به معاملات آتی (آینده) است که این میزان نسبت به مدت همانند پارسال 1427 برابر شده است...
چنانکه در شماره پیش خواندنی نیز اشاره رفت، خطر و پیآمد بزرگ دادوستدهای آینده فروش کالاهایی است که فروشنده دراختیار ندارد. از این‌رو، حجم معاملات می‌تواند، چندین بار بیشتر از حجم کالاهای موجود باشد. از این‌رو، دادوستدهایی شکل میگیرد که فروشنده کالا را در اختیار ندارد و خریدار، کالایی را که وجود ندارد، به نفر سوم میفروشد و...
در اثر یک بحران یا ایستایی اقتصادی، حجم این معاملات که چندین و چندینبار بیشتر از موجودی کالاست، باعث یک درهم‌ریختگی بزرگ اقتصادی می‌گردد. همچنان که در غرب، شاهد آن هستیم.

باید برای معاملات آینده، مقررات لازم ایجاد گردد و تنها فروشندگان مجاز به فروش کالا یا کالاهایی باشند که در اختیار دارند. هرگاه نتوانیم این مقررات را حاکم بر دادوستدهای معطوف به آینده نماییم، در آن صورت در یک ایستایی اقتصادی، کشور میتواند، با مشکل‌های بزرگی از نظر اقتصادی روبه‌رو گردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید