پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز جاسوسی خوب است؛ اما افشای آن خیانت است

جاسوسی خوب است؛ اما افشای آن خیانت است

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 76، تیر و امرداد 1392، صفحه 5


دکتر هوشنگ طالع

با انتشارخبر جاسوسی دولت ایالات متحده آمریکا ازمتحدان اروپایی خود در هفته‌نامه اشپیگل (Der Spiegel )  چاپ آلمان؛ افشاگری‌های مامور پیشین دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.

دراین رشته از جاسوسی‌ها که زیرنام " مبارزه باتروریسم " و " امنیت ملی آمریکا " پنهان سازی می‌شوند، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از هم‌کاری کامل کشورهای بریتانیا، کانادا، ‌استرالیا و نیوزیلند برخوردارند. البته دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی و درنتیجه حکومت این کشورها نیز ازجاسوسی آمریکایی‌ها درسرزمین‌شان آگاه بودند و در زمینه‌ی مبارزه به اصطلاح با " تروریسم" و امنیت داخلی ایالات متحده‌آمریکا، با آن ها هم‌کاری هم می‌کردند.

افشای دوبارۀ اسناد تازه از جاسوسی آمریکایی ها از دیگر کشوره و نیز متحدان اروپایی خود رسوایی دیگر برای سردمداران ایالات متحده به بارآورد. البته گفته اند که بالاتر از سیاهی رنگی نیست و برای آمریکای غرق در تباهی و رسوایی، رسوایی اخیر امری است عادی. افشای مساله‌ی جاسوسی آمریکا از متحدان خود در زمینه‌های سیاسی، افتصادی، نظامی و اجتماعی، باعث سرافکندگی رییسان این کشورها برابر ملت‌هایشان گردید. آنان برای کاستن از این " سرافکندگی " دست به ایجاد یک جنگ" زرگری " زدند و با احضار سفیر یا کاردار آمریکا تا آن‌جا که امکان داشت کوشیدند، افکار همگانی مردمان خود را گمراه کنند. جالب این جاست که رجب طیب اردوغان هم‌که در برابر قیام مردم ترکیه نیازمند " گریزگاهی" است، واردبازی بازخواست ظاهری از آمریکایی‌ها شد؛ درصورتی که همگان می‌دانند که او باحمایت ویژه آمریکا به قدرت رسیده است و دراین جاسوسی‌ها سهیم  بوده  است :
می‌گویند روزی قرار بود اسب‌های ناصرالدین شاه را درحضور وی نعل کنند. نعل بندها با بلند کردن دست و پای اسبان سرگرم نعل بندی وهنرنمایی بودند که "‌پشه " هم خود رابه صف رساند و پایش رابلند کرد.


ادوارد اسنودن

 

اما با همه‌ی ظاهر سازی‌های رییسان کشورهای اروپایی، فرمان سازمان سیا ( CIA ) برای فرود آوردن هواپیمای مورالس رییس جمهور مردم بولیوی و گروگان‌گیری وی به مدت 14ساعت در وین (پایتخت اتریش) برای به اطصلاح جلوگیری از فرار افشاگر آمریکایی " دم خروس " آشکار کرد.

سیا ( CIA )  به سران کشورهای فرانسه، ایتالیا، پرتقال، آلمان و... دستور داده بود که با بستن فضای هوایی خود بر خلاف همه‌ی مقررات بین‌المللی هواپیمای مورالس را ناچار از فرود نمایند، زیرا ادوارد اسنودن ( Edward Snowden )  در این هواپیما است. جالب است که هیات حاکمه آمریکا به جای شرم زدگی و درخواست پوزش از کشورها و ملتها، خواستار آن است که افشاکننده این اسناد به واشنگتن تحویل داده شود تا به عنوان «خیانت» محاکمه و اعدام شود؟! به گفته ایرانی ها «یک جو خجالت هم چیز خوبی است».

سران اروپا که به ظاهر از جاسوسی آمریکایی‌ها به خشم آمده بودند، ‌به جای ایستادگی دربرابر خواست آمریکا و شاید دادن پناهندگی به افشاگر آمریکایی، هواپیمای رییس جمهور مردم بولیوی رافرود آوردند تا ادوارد اسنودن را دستگیر و تحویل دولت آمریکا دهند. سران ذلیل اروپا درپی آن بودند که بادستگیری وتحویل وی به آمریکا و درنتیجه با زندانی شدن و سرانجام اعدام او، از افشای بیش‌تر اسنادی که چاکری‌آن‌ها را به آمریکا نشان می‌دهد و باعث سرافکندگی بیش‌تر آنان می‌گردد، ‌جلوگیری کنند.

ازسوی دیگر این کار زشت سران اروپا نشان دهنده خشم فرو خورده آنان نسبت به " مورالس " به عنوان  نخستین رییس جمهور سرخ پوست کشوری است که بیشینه‌ی جمعیت آن کشور را سرخ پوستان تشکیل می دهند.

سفید پوستان حاکم برآمریکای جنوبی تا پیش از مورالس از هرگونه بیداری سرخ پوستان در این کشور (‌برپایه الگوی آمریکایی – کانادایی )‌جلوگیری می‌کردند. حاکمان سفید پوست بولیوی، افزون بر جلوگیری از بیداری سرخ پوستان، دست اندرکارکاستن از شمار جمعیت آنان نیز بودند. برپایه دستورکارصادره از سوی این گونه حکومت‌ها، پزشکان مراکز درمانی دولتی بولیوی،  بیماری بیشترمردان بیمار سرخ پوست راکه به این مرکزها مراجعه می‌کردند " آپاندیس " تشخیص می‌دادند و به بهانه عمل آپاندیس، آن هارا " اخته " می کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید