پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی فرمان کوروش بزرگ بر اولین نقشه طلایی ایران

فرمان کوروش بزرگ بر اولین نقشه طلایی ایران

برگرفته از مجله افراز (نامه درونی انجمن فرهنگی ایران‌زمین)، سال ششم، شمارهٔ نهم، از پاییز 1385 تا تابستان 1386 خورشیدی، صفحه 4

نقشه فلزی آمیخته از طلا و نقره ایران برای اولین بار در مسجد کبود تبریز به نمایش گذاشته شد.

نقشه ایران که برای نخستین بار با بهره از فلز قیمتی طلا و نقره توسط گروه هنری بهاردوست و به سبک طلاکوبی ساسانی ساخته شده، دارای سایز تقریبی 150 در 115 سانتی‌متر و با وزن 15 کیلوگرم طلا و نقره است.

مهندس «محمد بهاردوست»، سرپرست این گروه هنری درباره مشخصات این نقشه به میراث خبر گفت: «این نقشه اثری است که در آن توانستیم افتخارات ایران باستان و میراث فرهنگی خودمان را به نمایش درآوریم. اگر به عنوان مثال نشنال جئوگرافی خلیج فارس را به نام خلیج ع ر ب ی خواند نشان می‌دهد ما باید تا آنجا که می‌توانیم به اشکال مختلف از میراث فرهنگی و آنچه که ملت ایران صاحب آن است دفاع کنیم.»

او ادامه داد: «یک تیم هنری کار ساخت نقشه را از 2 سال پیش با 5 هنرمند نقره‌کار آغاز کرد. علاوه بر اینکه نقشه ایران را درآوردیم، نشانه‌های ایرانی مثل سربازهای هخامنشی، کاخ آپادانا، فردوسی، رستم و بخش‌هایی از سخنان کوروش کبیر را روی نقشه قید کرده‌ایم. برای پژوهش‌های تاریخی، چهره‌پردازی و طراحی لباس نیز از کارشناسان مخصوص آن فن‌ کمک گرفته‌ایم.»

این گروه هنری در تلاش است تا نقشه طلایی ایران را به تهران منتقل کند و به نمایش درآورد.
دورتادور نقشه را سربازان هخامنشی با استراتژی و نظم خاصی به ترتیب کمانداران و سپس نیزه‌داران پوشانده‌اند. در آبها نیز نیروی دریایی دوره هخامنشی مستقر هستند.
روی هر یک از جوایز ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ یک سرباز نیزه‌دار هخامنشی قرار گرفته که سمبل دفاع از خاک سرزمین است.
همچنین کوروش کبیر به عنوان پادشاهی مدبر در قسمت میانی نقشه وسط کاخ آپادانا «معروف‌ترین کاخ هخامنشی» با نگاهی به دور‌دست‌ها به تصویر در آمده و در سینه او کلمه ایران به سبک ساسانی و به صورت برجسته طلاکوبی شده است در دست چپ او عصایی قرار دارد که انتهای آن در حوالی جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس فرو رفته است.
روی منشور کوروش که در دنیا به بیانیه حقوق بشر معروف است حک شده و بر لباسش وصیت‌نامه او به فرزندانش و بر تاج پادشاهی‌اش نام شاهان سلسله هخامنشی به ترتیب از هخامنش تا کوروش کبیر آورده شده است.
روی این نقشه کاخ آپادانا در پشت سر کوروش همراه با نمادی از مقبره داریوش کبیر در نقش رستم با سخن معروف او (راست مگذار، بد میندیش، گناه مکن) دیده می‌شود. در قسمت شمال غربی نقشه، زرتشت در حوالی دریاچه ارومیه، زادگاهش با توصیه‌های دینی او (گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک) حکاکی شده است.
روی کشتی‌هایی که بر خلیج فارس و دریای مازندران شناورند فروهر سخن معروف خشایار (به این کشور نیاید نه دشمن، نه خشکسالی، نه ناراستی) به فارسی و خط میخی آورده شده است. در سیستان و بلوچستان نیز رستم سوار بر رخش و گرز بر دست شعری از شاهنامه در کنار آن حک شده است.
در منطقه خراسان نیز فردوسی نشسته روی تخته سنگی تصویر شده در حالی که شاهنامه در دست دارد.
در کنار او شعر معروفش حک شده که به میهن‌پرستی فردوسی، ارزش جهانی شاهنامه و مدت زمان تالیف آن اشاره می کند.
و در گوشه‌ای دیگر آرش کمانگیر در حوالی تهران روی کوه دماوند ایستاده، تیر را تا سر حد مرگ کشیده و آماده پرتاب است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید