پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی استاد فریدون جنیدی ادامه داستان ایران را می‌نویسد - فرزند ایران نشانی خانه‌ پدر را از غریبه می‌گیرد

استاد فریدون جنیدی ادامه داستان ایران را می‌نویسد - فرزند ایران نشانی خانه‌ پدر را از غریبه می‌گیرد

استاد فریدون جنیدی با انتقاد شدید از استناد مورخ‌ها به منابع غربی در تدوین تاریخ ایران، از نگارش جلد دوم کتاب «داستان ایران بر بنیاد گفتار‌های ایرانی» خبر داد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | limited edition leopard nike air

این شاهنامه‌پژوه به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تازه‌ترین اثری که از من منتشر شده کتاب «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» است و هم‌اکنون جلد دوم این اثر را در دست نگارش دارم. برای من عجیب است چطور در یک‌ سده‌ اخیر نویسندگان تاریخ ایران شرم نکرده‌اند و در به دست دادن تاریخ ایران از منابع غربی استفاده کرده‌اند؟ این اتفاق غم‌انگیز است که چطور فرزند ایران سراغ نشانی خانه‌ پدر را از غریبه می‌گیرد؟!

او در ادامه اظهار کرد: در جلد نخست این اثر از آغاز تا خاموشی دماوند را روایت کرده‌ام. در این اثر با اتکا به منابع ایرانی از اوستا گرفته تا متون پهلوی، شاهنامه و دیگر متن‌های اصیل ایرانی در تدوین این تاریخ استفاده شده است، از این‌رو کتاب من تنها اثری است که در بیان تاریخ ایران فقط از منابع ایرانی بهره گرفته است. در جلد دوم تاریخ ایران از شش‌هزار سال پیش تا زمان هخامنشی‌ها روایت می‌شود. بر اساس منابع ایرانی، خاموشی دماوند به شش‌هزار سال پیش برمی‌گردد. بر اساس الواح گلی به دست‌آمده در جیرفت، تاریخ کتابت و خط‌ نشانه‌یی ایرانی‌ها به هفت‌هزار سال قبل برمی‌گردد، در حالی‌که تاریخ غرب و یونان به دوهزار و 800 قبل برمی‌گردد؛ آن‌گاه چطور غرب می‌تواند راوی تاریخ ایران باشد؟! آن‌ها اصلا عمرشان به تاریخ ایران‌زمین قد نمی‌دهد.

پیش‌تر جلد نخست «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» دربرگیرنده‌ روایت ایران از آغاز تا خاموشی دماوند منتشر شده است. در معرفی این اثر آمده است: دفتر نخست از مجموعه‌ دوجلدی «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» با عنوان «از آغاز تا خاموشی دماوند» پژوهشی ژرف با نگاهی تازه و دیگرگون در راستای شناخت فرهنگ و تمدن دورکرانه‌ ایران‌زمین است که نگارنده‌ آن با نگاهی موشکافانه و روشنگرانه، بر پایه نوشته‌های ایرانی آن را به نگارش درآورده است. بنیادِ نظری این کتاب بر شاهنامه فردوسی، اوستا، متون پهلوی، و دیگر نوشته‌های برجای‌مانده از نویسندگان پس از اسلام و ... استوار است. این کتاب دربرگیرنده‌ یازده فرگرد و هر فرگرد دارای چندین بخش است که از آن جمله است: آفرینش از دیدگاه ایرانی، پیدایی کوه‌ها و دریاها در گیتی، آغاز سخن‌گویی در میان مردمان، پیدایی اندازه میان مردمان، خانه‌های زمان جمشید، پیدایی پره، درجه و پرگار، کره‌ زمین، آگاهی ایرانیان از آن سوی کره، دگردیسی جانوران تا مردمان.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید