پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی هزار واژه‌های فرهنگستان

هزار واژه‌های فرهنگستان

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی
 
جلد دوم سه فرهنگِ هزار واژۀ حمل و نقل، علوم زمین، و پزشکی، و همچنین جلد اول هزار واژۀ کشاورزی و منابع طبیعی که حاوی مجموعۀ واژه‌های این حوزه‌هاست، از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.
    «هزار واژه» نام عمومی فرهنگ‌هایی تخصصی است که از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر می‌شود. ممارست طولانی در کار واژه‌گزینی که به یافتن و ساختن ده‌ها هزار واژۀ فارسی در برابر لغات و اصطلاحات بیگانه انجامیده است، گروه واژه‌گزینی را قادر ساخته تا دفترهایی حاوی هزار واژۀ مصوّب در بعضی از رشته‌های علمی انتشار دهد.
    گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در طول بیش از هجده سال فعالیت خود بیش از چهل‌هزار واژه را در حوزه‌های مختلف علمی به تصویب رسانده است. در طی این سال‌ها متخصصان بسیاری با این گروه همکاری داشته‌اند که در بعضی از این حوزه‌ها این همکاری همچنان ادامه دارد. در این مدت تعداد واژه‌های مصوّب برخی از گروه‌های تخصصی از مرز هزار واژه فراتر رفت و تدوین فرهنگ‌های موضوعی واژه‌های مصوّب در این حوزه‌ها ضروری می‌نمود. ازاین‌رو، گروه واژه‌گزینی در صدد برآمد تا فرهنگ‌هایی موضوعی با عنوان «هزار واژه» تدوین و به جامعۀ علمی عرضه کند. گروه واژه‌گزینی بنا دارد ازاین‌پس، با تصویب شدن هر هزار واژه در یک حوزه، فرهنگ آن را نیز منتشر کند.
    فرهنگستان زبان و ادب فارسی چهار مجموعۀ هزار واژۀ کشاورزی و منابع طبیعی (368 صفحه)، هزار واژۀ پزشکی (446 صفحه)، هزار واژۀ حمل و نقل (345 صفحه) و هزار واژۀ علوم زمین (280 صفحه) را با شمارگان 500 نسخه، به ترتیب به بهای 160000، 200000، 160000 و 130000 ریال منتشر کرده است.
معرفی: مرتضی قاسمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید