پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی کتاب «از آستارا تا استارباد» نوشتهٔ دکتر منوچهر ستوده منتشر می‌شود

کتاب «از آستارا تا استارباد» نوشتهٔ دکتر منوچهر ستوده منتشر می‌شود

فریدون نوزاد

 

 

به‌تازگی انتشارات بلور کتابِ ارزنده و پژوهشی «از آستارا تا استارباد 10 +1 جلد» نوشتهٔ سرو کهنسال ایران دکتر منوچهر ستوده را آماده چاپ و نشر کرده است. کتاب «از آستارا تا استارباد» به کوشش محمدرضا توسلی به زیور طبع آراسته شده است. نبود این کتاب، برای جامعهٔ فرهنگی ایران و پژوهندگان جوان و سخت‌کوش احساس می‌شد.

چاپ دگربارهٔ این کتاب از اهم واجبات جهان نشر بود که کلیه نسخ آن به فروش رسیده بود و عدم حضورش در پیشخوان کتابفروشیها مایه تاسف به شمار می‌آمد.

کتاب «از آستارا تا استارباد» کامل‌ترین کتاب پیرامون آثار بازمانده از باشندگان حاشیه دریای کاسپین (مازندران) و ساکنان نواحی شمال ایران می‌باشد که دقت فراوان و کنجکاوی مقدس استاد دکتر منوچهر ستوده به نگاهداری آنها پرداخت و آثاری را که در معرض نابودی بود دگر باره جاودانگی بخشید. استاد ستوده از سال 1346 کار عظیمی را آغاز کرد و در 1349 اولین چاپ را هدیه مردم قدرشناس ایران نمود.

کار از نخست تا پایان گام به گام مورد بررسی و شناخت و معرفی قرار گرفت و با کمبود امکانات پیش رفت ، حتی یک قطعه کوچک کاشی از نظر دور نماند.

گفتنی است که ایشان در بخشی از مقدمهٔ جلد اول کتاب از آستارا و استارباد بیان می‌کنند که وقتی در تابستان همان سال، دکتر منوچهر ستوده، به نواحی کوهستانی رو می‌آورد و یکی دوماه در دیلمان و کلارستاق و نور و کجور و لاریجان به گردآوری مطالب و عکس برداری و نقشه کشی و خواندن کتیبه ها و سنگ های قبور قدیمی می‌پردازد، نگارنده به این نتیجه می‌رسد که اگر روزی این کار سامانی پذیرد و آنچه ننوشته اند نوشته شود ، مثنوی هفتاد من کاغذ شود .

پس از چاپ نخست کتاب، نسل پویا و فرهنگ دوست ایرانی آنچنان از این کار استقبال کردند که در همان آغاز انتشار مجلدات دهگانه این اثر مرجع نایاب گشت. با موافقت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جناب دکتر مهدی محقق و جناب دکتر توفیق سبحانی و با مساعدت دانشمند گرامی جناب عنایت الله مجیدی از موسسه دائرة المعارف بزرگ اسلامی اجازه چاپ آزاد و مجدد آن برای استفاده عموم اخذ گردید که امید است یکی پس از دیگری بقیه مجلدات چاپ و نشر گردد.

کتاب از آستارا تا استارباد را باید کتابخانهٔ آثار و بناهای نوار شمالی ایران دانست. در این کتاب، به اختصار و مفید تاریخ و جغرافیای منطقه را در اختیار خواننده نهاد. به معرفت اندیشان صاحب فتوت در انجام باز نشر این مرجع نایاب  زهازه و دست مریزاد می گوئیم.

رشت امرداد 1393

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید