جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی همایش ملی نام‌های جغرافیایی و پاسداشت روز ملی خلیج‌فارس

همایش ملی نام‌های جغرافیایی و پاسداشت روز ملی خلیج‌فارس

همزمان با 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس

سازمان نقشه‌برداری کشور، به‌عنوان مسئول کمیتهٔ تخصصی نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران، پنجمین همایش ملی نام‌های جغرافیایی را با هدف کلی اشاعهٔ استفاده و انتشار همسان (سازگار) نام‌های صحیح جغرافیایی، در چهارم اردیبهشت 1391 و در محل این سازمان، برگزار می کند.


این همایش، با حضور و مشارکت علمی استادان و محققان برجستهٔ علوم مختلف ازجمله رشته‌های جغرافیا، تاریخ، زبان‌شناسی، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، مهندسی نقشه‌برداری، کارتوگرافی، سامانه‌های اطلاعات مکانی، سنجش ‌از دور، کاداستر ، . . . و از دانشگاه‌های مختلف کشور ، برگزار خواهد شد.


وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متعددی، به‌عنوان حامی علمی و معنوی این همایش، اعلام همکاری نموده‌اند که از آن بین می‌توان به وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، مرکز آمار ایران، شهرداری تهران، و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اشاره‌کرد.


انجمن‌‌ها و مجامع علمی مختلف، به‌ویژه انجمن جغرافیایی ایران، نیز از این رویداد علمی مهم حمایت‌می کنند.


از نکات قابل توجه این همایش، موضوعات و محورهای جامع آن است، که حوزه‌های متنوعی از کارکردها و کاربردهای نام‌های جغرافیایی (مکان نام‌ها) را دربر می‌گیرد.


از سوی دیگر، با توجه به نزدیکی زمان برگزاری همایش با روز ملی خلیج‌فارس و به‌منظور پاسداشت نام اصیل و تاریخی "خلیج‌فارس"، پیام «پاسداشت نام‌ خلیج‌فارس، صیانت از میراث فرهنگی و هویت جغرافیایی» به‌عنوان شعار این همایش انتخاب گردیده‌است.


در این همایش تازه‌ترین روش‌ها و فن‌آوری‌ها در زمینهٔ استاندارد‌سازی نگارش، تلفظ و ثبت نام‌های جغرافیایی در قالب مقاله و پوستر ارائه می‌شود و اندیشمندان حوزه‌های مرتبط در باره چالش‌ها و راهکارهای موجود در استفاده و انتشار همسان نام‌های صحیح جغرافیایی به هم‌اندیشی و تبادل‌نظر می‌پردازند.


ارسال مقالات تا 10 بهمن ماه 1391 و تنها از طریق تارنمای اختصاصی همایش امکان‌پذیر‌است. علاقمندان برای ارسال مقالات ارزشمند خود و نیز کسب اطلاعات بیشتر در بارهٔ این همایش می‌توانند با مراجعه به  درگاه الکترونیکی (پورتال) همایش‌های سازمان نقشه‌برداری کشور به‌نشانی http://conf.ncc.org.ir ، به تارنمای اختصاصی این همایش وارد شوند.


موضوعات:
• نشر فرهنگ استفاده از مکان‌نام‌های صحیح و دقیق در رسانه‌ها، نقشه‌ها، مکاتبات، اسناد، منابع آموزشی و . . .
• ترویج استفاده و انتشار همسان (سازگار) نام‌های جغرافیایی
• اطلاع‌رسانی درخصوص نقش و کارکرد نام‌های جغرافیایی ( تبیین نقش نام جغرافیایی در بازشناسی هویت تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی مکان)
• ترویج پاس‌داشت مکان‌نام‌ها به‌عنوان میراث غیرملموس فرهنگی
• هم‌اندیشی در زمینه شیوه‌های علمی استاندارد‌سازی نگارش و تلفظ نام‌های جغرافیایی
• تبیین نقش و جایگاه نام‌های جغرافیایی در زیرساخت ملی داده‌های مکانی
• اطلاع‌رسانی درخصوص فوائد همگانی نام‌های جغرافیایی (از جمله در گردشگری، تجارت، ناوبری و حمل‌و‌نقل، پست، معاملات ملکی، امداد و نجات، حفاظت زیست‌محیطی، امنیت و دفاع، و . . .)
• پاس‌داشت نام خلیج‌فارس به‌عنوان یگانه نام تاریخی، اصیل و پذیرفته شده ملی و بین‌المللی


همچنین نمایشگاه تخصصی خلیج فارس شناسی نیز برپا خواهد بود که سازمانهای زیر در آن حضور دارند:
وزارت امور خارجه
سازمان نقشه برداری کشور
وزارت کشور
بنیاد ایرانشناسی
مرکز مطالعات خلیج فارس
شرکت پست
وزارت جهاد سازندگی
مرکز آمار
دانشگاه تهران
دانشگاه شهید بهشتی
شرکت سحاب
انجمن ژئوپلتیک ایران
شرکت گیتاشناسی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید