جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی دکتر دادبه : «کتاب حافظ» جامع‌ترین کتاب در جهان

دکتر دادبه : «کتاب حافظ» جامع‌ترین کتاب در جهان

به گزارش تارنمای دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، دکتر اصغر دادبه مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی است. وی به تازگی کار اهتمام کتاب ارزشمند «حافظ» را تمام کرده است و فعالیت های دیگر خود را در حوزه ادبیات آغاز کرده که در گفتگو با وی از فعالیت هایشان مطلع شدیم.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

-    جدید ترین اثری که برای عرضه در بازار کتاب ارائه دادید چه بوده؟
جدید ترین کار من را شاید بتوان سهمی که در نوشتن کتاب حافظ داشتم، به حساب آوریم. در این کتاب بنده مقاله مفصلی داشتم که آخرین کار چاپ شده من را تشکیل می دهد که در نمایشگاه کتاب هم عرضه خواهد شد.

-    درباره این کتاب و سهم خود در مراحل نگاشتن آن توضیح دهید؟
«کتاب حافظ» مجموعه مقالاتی درباره زندگی، اندیشه و اشعار حافظ است. این مجموعه دربرگیرنده تمام ابعاد مطالعاتی حافظ است که توسط 25 نفر از متخصصان ایرانی و ایران شناسان خارجی فراهم آمده است و در آن جدیدترین نظریات در قالب 27 مقاله، درباره حافظ ارائه شده است.
مقالات جمع آوری شده در این کتاب ابتدا در جلد 19 دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد اما به جهت اهمیت و نوآوری این مقالات، مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی مصمم شد تا مقالات را در مجموعه‌های واحد تحت عنوان «کتاب حافظ» به جامعه فرهنگی ایران عرضه دارد. من در این کتاب چهار مقاله با عناوین «مکتب حافظ، مکتب رندی»، «جلوه‌های شاعرانه»، «نسخه‌های علمی و غیرعلمی» و «فال حافظ» دارم.
-    این کتاب چه ویژگی خاصی نسبت به دیگر کتب تالیف شده یا جمع آوری شده در این حوزه دارد؟
کتاب حافظ جامع ترین کتاب درباره حافظ در جهان است و برای اولین بار در این کتاب است که تمام آثار خارجی مربوط به این شاعر، یکجا جمع آوری می شود.
-    هم اکنون مشغول چه کاری هستید؟
روی کتابی کار می کنم با نام «تاریخ کلام در ایران» که در تلاش هستیم تا برای پاییز به چاپ برسانیم. برای دایره المعارف هم سه مقاله با موضوع تاریخ جامع کار کرده ام که دو تای آن با عناوین «سیر بلاغت در ایران» و «سیر دستور زبان در ایران» آماده هستند و سومی با عنوان «ادبیات دوره صفوی» هنوز تکمیل نشده است.
-    درباره کتاب «تاریخ کلام در ایران» بیشتر توضیح می دهید و اینکه چه موضوعاتی را شامل می شود؟
علم کلام، علم فلسفه در دفاع از دین است. علم کلام بعد از اینکه با فلسفه آمیخت به یک جور جهانبینی تبدیل شد که بعد از ظهور اسلام رنگ دینی به خود گرفت. هر دینی علم مدافع خود را دارد که این کتاب به بحث علم کلام به عنوان مدافع دین اسلام پرداخته است که دوره تاریخی ظهور اسلام تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید