جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری چهارمحال و بختیاری سرزمین گیاهان دارویی - وجود سه هزار گونه گیاهی

گردشگری

چهارمحال و بختیاری سرزمین گیاهان دارویی - وجود سه هزار گونه گیاهی

خبرگزاری مهر: چهارمحال و بختیاری با داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و شرایط توپوگرافی و خاص خود، رویشگاه بسیاری از گیاهان دارویی است و این استان بیشترین غنای فلورستیک( تعدادگونه گیاه در میلیون هکتار) را از لحاظ گیاهان دارویی در کشور داراست.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Giftofvision - Luxury, Premium & Contemporary Shopping

به گزارش خبرنگار مهر، گیاهان به عنوان قدیمی ترین منابع طبیعی و مهم ترین منبع تامین غذایی و دارویی بشر، در توسعه جوامع نقش غیرقابل انکاری دارند.

با بررسی آمارهای معتبر مشخص می شود که 25 درصد از داروهای موجود، گیاهی است و بالغ بر 80 درصد از مردم به خصوص در کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته، بیشترین نیازهای درمانی خود را از گیاهان دارویی برطرف می کنند وهمچنین مردم جوامع پیشرفته نیز به استفاده از گیاهان دارویی بسیار تمایل دارند.

 با توجه به لزوم سالم و ارگانیک بودن این گیاهان و نوع خاص کشت آنها، کشورهای معدودی در جهان استعداد تولید گیاهان دارویی با کیفیت بالا و کمیت قابل توجه دارند که می توانند سود قابل توجهی از این راه برای خود فراهم آورند.
 
در روزگار گذشته نیازهای درمانی مردم از گیاهان دارویی  تأمین میگشته و ایران یکی از قطبهای پزشکی در عهد کهن محسوب می شده است.
 
پزشکان نامدار، کتاب های مرجع، درمان های بومی و گیاهان اختصاصی، از مشخصه های طب قدیم این سرزمین بوده و مولفه هایی است که همچنان به قوت خود باقی مانده اند.
 
 
تنوع هفت هزار و 500 گونه ای گیاهان ( که اکثرا خاصیت دارویی دارند) ایران، برابر با کل گونه های اروپاست، همراه با این امتیازات بالا بودن لوکس انرژی خورشیدی که باعث به حداکثر رسیدن مواد اعلا، مواد موثره و آنتی اکسیدان ها در گیاهان می شود.
 
وجود فارغ التحصیلان و دانش آموختگان بیکار یا کارشناسان خبره بازنشسته، پیشینه و فرهنگ چند هزار ساله رویش در تولید گیاهان دارویی، دانشمندان و حکمای بزرگ همه و همه فاکتورهای اساسی هستند که بدون بهره وری مناسب رها شده اند.
 
عدم پایه ریزی درست باعث شده این منابع طبیعی  به صورت خام با قیمت نازل از کشور خارج شوند و پس از فرآوری بخشی از آن با بهایی گزاف دوباره به کشور وارد شوند.
 
 گیاهان دارویی علاوه بر کاربرد غذایی، برای کشاورز درآمدزایی و برای بازرگانان نیز توجیه اقتصادی دارد.
 
 
 
در عین حال تنوع و کمیت گیاهان دارویی ایران، مورد نیاز عموم کشورهای جهان است.
 
هموطنان نیز به تازگی علاقه زیادی به استفاده از داروهای گیاهی نشان می دهند که افتتاح روزافزون عطاری ها موید آن است.
 
کاربرد در صنایع مختلف غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و... دلایلی است که متولیان این بخش و اساتید دانشگاهی باید به خاطرش به همفکری و یافتن راهکار بپردازند.
 
در زمینه گیاهان دارویی باید تحقیقی اساسی در زمینه فرآوری و عرضه در بازار انجام شود.
 
اکنون بیشترین درصد محصولات دارویی کشورهای پیشرفته منشأ گیاهی دارند و این رقم در ایران خیلی خیلی پایین است.
 
استان چهارمحال وبختیاری جایگاه ویژه ای  را از نظر گیاهان دارویی درکل کشور دارد و این استان با غنای 28 بیشترین غنای فلورستیک را از لحاظ گیاهان دارویی در کشور داراست.

چهارمحال و بختیاری با داشتن وسعت یک درصد مساحت کشور حدود دو هزار و 500 تا سه هزار گونه گیاهی که 10 تا 15 درصد آن دارویی هستند را داراست.

استفاده از گیاهان دارویی از دیرباز در این استان متداول و دانش بومی استان در این زمینه غنی است. از طرف دیگر تنوع گیاهی بالا و سازگاری گونه های گیاهی، شرایط مناسبی را برای کشت و اهلی کردن گونه های گیاهی در این استان فراهم آورده است.

آب و هوا، نوع خاک و توپوگرافی در استان چهارمحال و بختیاری، پوشش گیاهی متنوع و متفاوتی به وجود آورده است.
 
دره ها و کوهستانهای استان چهارمحال و بختیاری سرشار از گیاهان دارویی است که بیشتر آنها از گذشته های دور کاربرد دارویی مؤثری در بهبود بیماریها داشته اند و شناخت و طرز استفاده آنها از پیشینیان سینه به سینه نقل شده است.
 
کارشناس مسئول گل و گیاه بخش باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: 42 گونه گیاهی که خاصیت دارویی دارند منحصرا در کل دنیا مخصوص استان چهارمحال و بختیاری هستند.
 
حسین برزگرافزود: این استان پتانسیلهای طبیعی خوبی را از لحاظ گیاهان دارویی داراست.
 
وی گفت: باید بیش از پیش برای توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی استان تلاش شود  و در این زمینه قراردادهایی بین جهاد کشاورزی استان و شرکتهای خصوصی بسته شده است.
 
برزگر ادامه داد: باتوجه به این قراردادها بذر و نشاء و مشاوره رایگان جهت افزایش عملکرد در واحد سطح تولیدکننده با همکاری جهاد کشاورزی و شرکت های خصوصی در اختیار کشاورزان قرارگرفته است.
 
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری مناسب در این استان در خصوص گیاهان دارویی و کشت و تکثیر گونه های دارویی به عنوان تامین کننده نیاز داخلی و خارجی مواد گیاهی خام در وهله اول و صنعتی در درازمدت می تواند در راستای توسعه چهارمحال و بختیاری و افزایش اقتصاد کشاورزان گام بردارد.

..............................
 
گزارش: زهرا سعیدی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید