جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری گزارش اکتشاف و نقشه برداری غارهای خوش آب و غار چاه کبوتر

گردشگری

گزارش اکتشاف و نقشه برداری غارهای خوش آب و غار چاه کبوتر

برگرفته از تارنمای ایران نامه

طی خبری مبنی بر اینکه دهانه غار ناشناخته ای توسط آقای حمزه قنبری کشف که در منطقه دشت مارمولکی واقع در ( منطقه چم خوش آب) بود  برآن شدیم  این اکتشاف را انجام داده تا ابعاد جدیدی از این غار را پیدا کنیم. بعد از تحقیقات در مورد آب و هوای منطقه و شرایط مساعد تصمیم قطعی شد طبق هماهنگی آقای حاجی هاشمی قرار ساعت پنج بامداد میدان آزادی (دروازه شیراز) بود .  ساعت 15/5 حرکت آغاز شد به سمت سه راه سیمین خانم زارعی به ماملحق شدند ساعت 30/5 از اصفهان  به سمت کوهرنگ حرکت کردیم .

سرپرست : مهرداد حاجی هاشمی

مسئول فنی: احمد ریاحی

راهنما : آقای حمزه قنبری

گزارش نویس: پگاه فرجیان

زمان : 6/5/91

اعضا : مهرداد حاجی هاشمی،  محمد منصوری احمد رضا ریاحی , سمیرا زارعی، پگاه فرجیان و حمزه قنبری

مکان وموقعیت جغرافیایی: ایران، استان چهار محال و بختیاری،شهرستان کوهرنگ، چلگرد، منطقه چم خوش آب، دشت مارمولکی

نام غار1: غار خوش آب

نام محلی یا نام های دیگر غار: غار حنیفه

ارتفاع از سطح دریا: 2524

ویژگی های خاص درون غار: وجود سنگهای کنگلو مرا که توسط فشار آب انحلال پیدا کرده بودند، وجود گل در مسیر های انتهایی غار، احتمال سیلاب درون غار، حوضچه آب زیر زمینی که باید در آن غواصی کرد

کشفیات: تکه هایی از سفال، حجم زیادی از زباله هایی که توسط آب رودخانه به داخل غار می آید

رسوبات فیزیکی: گل، ماسه، ماسه سنگ

رسوبات شیمیایی:  به ندرت دراپری ها ، فلا استون ها و حوضچه های کوچک ریم استون دیده می شد.

حیات در غار: خفاش، پشه، قارچ

ارتباط فرهنگی(شایعات): گفته شده گوسفندی به داخل غار رفته و دیگر بر نگشته!! ، این غار انتها نداره!!

نام غار 2: غار چاه کبوتر

ارتفاع از سطح دریا: 2550

وسایل مورد نیاز : وسایل شخصی غارنوردی، ست SRT ، کارابین پیچ، کارابین ساده،  طناب استاتیک 4 حلقه  ، طناب انفرادی، تسمه اسلینگ120 و 80، وسایل نقشه برداری غار، کیت کمکهای اولیه، آچار، ابزار کمکی برای امداد احتمالی، پروتکت، صفحه پلاک، ابزار ریگینگ و.........

آقای قنبری در ابتدای اتوبان ذوب آهن اول ورودی جاده درچه به ما ملحق شدند ایشان راهنمای غار و از اولین اکتشاف کنندگان غار بودند و مسیر حرکت را می دانستند در راه بچه ها از برنامه هایی که دراین مدت رفته بودند صحبت کردند ساعت 45/6 شهرکرد را به سمت کوهرنگ ترک کردیم، فیل آباد,  سورشجان , بابا حیدر، کوهرنگ، چلگرد از منطقه هایی بودند که از آنها گذر کردیم نرسیده به روستای شیخ علی خان به دوارهی میرسیم که سمت چپ به منطقه چم خوش آب رفتیم به رودخانه که رسیدیم صبحانه را آنجا خوردیم از پلی که بر روی رود خانه بود گذشتیم . ما در کوهپایه زردکوه بختیاری از رشته کوههای زاگرس بودیم . شش کیلو متر در جاده خاکی حرکت کردیم اینجا دشت مارمولکی است ، فرعی اول را به سمت راست رفتیم بعد از پیمایش 200 متر با ماشین به رودخانه ایی فصلی رسیدیم که دهانه غار در کف رودخانه بود و در هنگام بارندگی تمام آب منطقه وارد این غار می شود با چند نفر محلی آشنا شدیم در راه خانه های عشایری و دامهایشان به وفور مشاهده می شد.خوشبختانه این غار از غارهایی بود که اتومبیل تا پای دهانه هم می رفت دو غار در آن منطقه به نام های خوش آب و غار چاه کبوتر وجود داشت .

سرپرست تیم، بچه هارا به دو گروه تقسیم کرد  تیم نقشه برداری و تیم اکتشاف .افراد تیم نقشه برداری خانم زارعی و خانم فرجیان  و افراد تیم اکتشاف آقای حاجی هاشمی، آقای منصوری ، آقای ریاحی و آقای قنبری بودند.

تیم اکتشاف از غار خوش آب کار خود را آغاز کرده و مسیر سمت راست غار را ادامه می دهند و ماهم شروع به نقشه برداری کردیم در مسیرمان به 3 چاهک برخورد کردیم بعد از اتمام مسیر سمت راست در انتهای غار حوضچه آبی وجود داشت که احتمال غواصی در آن می رود که جز برنامه بعدی ما شد.

تیم اکتشاف تصمیم میگیرند از غار خارج شده و غار چاه کبوتر که دهانه آن چاهی است را شروع به رول کوبی و پیمایش کنند، در همین حین آقای ریاحی به تیم نقشه برداری ملحق شدند. تیم اکتشاف در مسیر برگشت خود به دهلیز جدیدی در سمت چپ و سقف غار برخورد کرده که آقای حاجی هاشمی برای شناسایی اولیه وارد آن شده و بعد از اینکه حدود پنجاه متر آن را پیشروی میکنند به دهانه برگشته تصمیم میگیرند به غار چاه کبوتر رفته و اکتشاف آن را تمام کنند و دوباره وارد غار خوش آب شده و مسیر جدید را شناسایی کنند.

غار چاه کبوتر چاهی به ژرفای حدود 12 متر بیشتر نبود که کارگاه آن را توسط سنگ محکمی بلوک کردند و وارد آن شدند. تیم اکتشاف به غار خوش آب برگشته و مسیر جدید را که در اوایل غار وجود داشت ادامه می دهند و ما هم که نقشه برداری دهلیز سمت راست را تمام کرده بودیم  شروع به نقشه برداری از  مسیر جدید کردیم .

در پیش رو دو حوضچه آب بود که چاهکی 3-4 متری در بالای آنها وجود داشت و بچه ها با طناب انفرادی و بلوک های سنگی محکم  ایمنی کار را بالا بردند تیم اکتشاف به چاهی حدود 35 متری برخورد میکنند که در روبروی آن دهلیز فرعی دیگری قرار دارد که باید تراوس شود ولی بچه ها اول مسیر پایین را فرود میروند، در پایین چاه گل باتلاق مانندی وجود داشت که حرکت را سخت میکرد و در هر گامی که برداشته می شد چکمه ها از پا در می آمدند و گل زیادی به پاها می چسبید که کار را کند تر می کرد.

تیم اکتشاف در پایین چاه به جستجو می پردازند که آقای حاجی هاشمی مسیری جدید که گل آن را بسته بود و فقط به اندازه سر انسان باز بود  پیدا میکند چون گل آنجا نرم و شل است مسیری به اندازه رد شدن باز میکنند و به چاهکی حدود5متری      می رسند که  به علت کم بودن زمان، اکتشاف ناقص می ماند و ادامه کار به برنامه بعدی موکول میشود همچنین نقشه کشی آن هم تا نقطه 14 به طول تقریبی  220 متر بیشتر ادامه پیدا نکرد.

نکته مهم : لازم به ذکر است برای پیمایش این غار اولین چیز، کنترل آب و هوا بوده چون غار در دره ایی بود که آب رودخانه فصلی و باران درآن فرومیرود و اگر هوا کمی خراب شود سیلاب وحشتناکی داخل غار شده  و بسیار خطر ناک است !!

مشخصات فنی غار، تعداد چاه ها، چاهکها ،رول ها، کارابین ها، متراژ طناب ها، نقشه کامل غار، پژوهش زمین شناسی غار و ........ در برنامه های بعدی که اکتشاف غار تمام می شود در اختیار دوستان گذاشته خواهد شد.

ساعت پنج ناهار را در سرچشمه اصلی کوهرنگ که منظره ایی بسیار عالی با آبشار بسیار قوی داشت خوردیم ساعت 30/5 هم از آبشار را به سمت رودخانه آمدیم و وسایل غار و طناب هایی که در غار گلی شده بودند را همان جایی که صبحانه خوردیم شستیم و ساعت 9 شب به اصفهان رسیدیم .

به گفته مهرداد حاجی هاشمی منطقه چهارمحال و بختیاری و زردکوه به خاطر پدیده ها و ناهمواری های زمین شناسی ، آثار کارستیکی(کارن) فراوان و همچنین میزان بارندگی بسیار زیاد همراه با یخچالهای طبیعی از نظر غارشناسی وکارست بسیار جالب است و توانایی داشتن غار هایی با ژرفای بیش از 1000متر را داشته و باید بیش از قبل به آن اهمیت داد.

سپاسگزاری: بدین وسیله از آقایان حمزه قنبری ، صادق قنبری و  همچنین از عشایر منطقه خوش آب به خاطر مهمان نوازی گرمشان سپاس گزاری می کنیم.