جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری چهارمحال و بختیاری مستعد گردشگری ماجراجویانه - قایقرانی در آبهای خروشان

گردشگری

چهارمحال و بختیاری مستعد گردشگری ماجراجویانه - قایقرانی در آبهای خروشان

خبرگزاری مهر: استان چهار محال و بختیاری با دارابودن قابلیتهای فراوان از جمله رودخانه های فراوان بستر مناسب برای توسعه گردشگری ماجراجویانه در سطح کشور است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike air zoom strong unintelligible rose gold

به گزارش خبرنگار مهر، قایق سواری بر روی آبهای خروشان یا رفتینگ یکی از ورزشهای  ماجرا جویانه ای است که در این استان رواج یافته و موجب جذب گردشگر در این استان شده است.

قایق سواری در آب های خروشان یا رفتینگ، یکی از رشته های ورزشی و توریستی پرهیجان در جهان است که علاقمندان  زیادی دارد، قایقرانان حرفه ای باید سعی کنند در میان امواج خروشان رودخانه، با مهارت و تکنیک های خود طوری پارو بزننند و از میان آبهای پر تلاطم به سلامت عبور کنند.

مهیج ترین این مسابقه عبور از قایقرانها از میان موانع و پرت شدن آنها از آبشارهای کوچکی است که اختلاف آن با سطح رودخانه زیاد است.

در مسابقه رفتینگ شرکت کنندگان باید از مسیری عبور می کردند که داری چاله های پر آب هم بود.

این فعالیت تفریحی، ورزشی بسیار جذاب و هیجان انگیز بوده و یکی از بهترین نمونه های سفرهای اکوتوریستی، توریسم ماجراجویانه و ورزشی است. رفتینگ یکی از پرطرفدار ترین شاخه های گردشگری بوده و شرکتهای بسیاری در سراسر دنیا به صورت تخصصی اقدام به طراحی و اجرای اینگونه سفرها می نمایند.

با توجه به اینکه اجرای سفرهای رودخانه ای تخصصی و دشوار بوده و مخاطرات بسیاری توریستها را تهدید می کنند،
لذا برگزار کنندگان اینگونه سفرها باید در این زمینه متخصص باشند و راهنمایان اینگونه سفرها باید سالها تحت تعلیم باشند تا بتوانند از عهده اجرای آنها به نحو مطلوب برآیند.

در رفتینگ مسافران سوار بر قایقهای مخصوص ضمن لذت بردن از هیجان رویارویی با امواج رودخانه ها، از میان جنگل ها، کوهها، دشتها، مزارع، روستا ها و ... گذر کرده و به تماشای مناظری می نشینند که با هیچ وسیله دیگری میسر نیست.
امکانات و تجهیزات ورزشی و ایمنی بسیاری در این فعالیت مورد استفاده قرار می گیرد.

هر شخصی که دوستدار هیجان است می تواند به عنوان عضوی از تیم قایقرانان با استفاده از تجهیزات ویژه و با اتکاء به مهارت راهنما این کار را تجربه کند و به همین دلیل رفتینگ روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند.
 
در یکی از روستاهای حاشیه زاینده رود در چهارمحال و بختیاری( روستای سوادجان) باشگاهی قایقرانی توسط  تعدادی از اهالی آن راه اندازی شده که توانسته این باشگاه از این ظرفیت نهفته در این خصوص استفاده کرده و ضمن اشتغالزایی مسافران و گردشگران بسیاری را به این استان بکشاند.
 
 
مسئول باشگاه قایقرانی زاینده رود سوادجان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه  وجود این ورزش در این منطقه موجب شده که جذب گردشگر در این منطقه افزایش بدهد، اظهار داشت: تاکنون برای باشگاه قایق رانی زاینده رود سوادجان 40 میلیون تومان هزینه شده است.

غلامحسین خسروی بیان داشت: با راه اندازی این باشگاه تعداد 30 نفر از جوانان در رده سنی 18 تا 25 سال در این باشگاه مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در قبل از ماه رمضان در هفته 150 تا 200 نفر از این ورزش پر هیجان  استقبال کردند، اذعان داشت: به دلیل کمبود قایق نمی توان در پایان هفته جوابگو گردشگران باشیم.

خسروی با بیان اینکه بیشتر گردشگران گلایه از این دارند که هیچگونه تبلیغات گسترده ای در این زمینه در استان های مختلف کشور صورت نگرفته، بیان داشت: تبلیغات گسترده این ورزش هیجانی به دلیل کمبود اعتبار باشگاه و نداشتن اسپانسر کمتر صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده مشکل باشگاه نداشتن اعتبار و اعطا نکردن تسهیلات به این باشگاه است، تصریح کرد: در سفر ریاست جمهوری در خواست وام در راستای گسترش این ورزش داده شد که  نه از سوی اداره ورزش و جوانان و نه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد تائید قرار نگرفت و پیگیری نشد.

خسروی با اشاره به اینکه خرید یک قایق برای گسترش این ورزش  15، 10 و هشت میلیون تومان برای این باشگاه هزینه دارد، بیان داشت: علاوه بر قایق باید کلاه ایمنی، جلیقه، وانت برای ارئه خدمات جانبی و ... در کنار این قایق های خریداری شود که هزینه زیادی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در ابتدای مسیر رختکن و سرویس بهداشتی در اختیار گردشگران وجود دارد، بیان داشت: در انتهای مسیر (پل زمانخان) نیز با کمک شهرداری و کمیته امداد سامان رختکن احداث شده است.
 
خسروی با بیان اینکه حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان در راستای کمک هزینه و اعطای تسهیلات برای این باشگاه ضروری است، اذعان داشت: گردشگری حمایتی انجام داده اما تاکنون مجوز گرشدگری برای جذب گردشگر از استان های دیگر برای این باشگاه صادر نشده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در زمینه قایق سواری در آب های خروشان حدود شش گروه در استان فعالیت می کنند که در هفته تورهای را برای  انجام این فعالیت ورزشی به استان آورده می شود.
 

 
مژگان ریاحی افزود: امکانات اولیه توسط گروه ها در مکانهای که این ورزش هیجانی صورت می گیرد مهیا شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون ده تفاهم نامه با تور گردانان در راستای جذب گردشگر  امضاء شده، عنوان کرد:  زیر ساخت مورد نیاز همانند کمپ های کوچک، خانه های استجاری روستایی و ... در حد استاندارد های بین المللی صورت گرفته است.

ریاحی با بیان اینکه این ورزش هیجانی هم برای گردشگران ورزشی و ماجرا جو در آبهای سفید مورد توجه است، اذعان داشت: گردشگر عامه نیز بسیار شیفته این ورزش هستند زیرا که با طبیعت در ارتباط است و از نظر روحی برای گردشگران مناسب است.

وی با اشاره به داشتن قابلیت های این  استان مانند کوه، صخره، چشمه، 60 کیلو متر دریاچه پشت سد، صخره نوردی در پناه آب، سه هزار ساحل رودخانه ای و ....، ادامه داد: توسعه و جذب گردشگر ورزش های هیجانی علاوه به قابیلت ها نیاز به ارائه امکانات مناسب و استاندارد در مناطق است.
 
................................
 
گزارش : زهرا مرادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید