شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ معرفی کتاب «کوروش هخامنشی بنیانگذار ایران پهناور»

کتاب‌

معرفی کتاب «کوروش هخامنشی بنیانگذار ایران پهناور»

ناهید زندی

 

كتاب شناسي كوروش بزرگعنوان کتاب: کوروش هخامنشی بنیانگذار ایران پهناور
نویسنده: ناهید فرشاد مهر
انتشارات: محمد
چاپ پنجم:  1388
بها: 6800تومان
تعداد صفحه: 393
شمارگان : 5100

 

 

 

نویسنده در این کتاب در تلاش است از اسطوره پردازی بپرهیزد و با دیدی علمی گوشه‌ای از زندگی سیاسی کوروش بزرگ را بیان کند. وی در مقدمه می نویسد: «خصائل و ویژگی‌های ممتاز اخلاق کوروش – نه به عنوان یک فاتح، سیاستمدار و پادشاه و...- بلکه به عنوان یک انسان  وارسته، خودنیاز به تدوین  کتابی دیگر دارد که از توان ما خارج است.»

فرشاد مهر در فصل اول خلاصه‌ای از کوروش نامه ( نوشتۀ گزنفون) را می‌آورد و در فصل دوم کتاب بخش‌هایی از تواریخ هرودوت را که مربوط به زندگی این پادشاه بزرگ است را بیان می کند، نبردهای او با آژی دهاک، کرزوس و نبونید موضوع سه بخش دیگر این کتاب است.
در دوفصل بعد نویسنده کوروش بزرگ را از دیدگاه ادیان یهود و اسلام معرفی می‌کند و در فصل هشتم شهر تاریخی پاسارگاد را مورد توجه قرار می دهد و با دقت و توجه فراوان به معرفی  این یادگاربازمانده از " پدر" می پردازد. در فصل نهم این کتاب ویژگی های ممتاز شخصیت بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی را بیان می کند. در پایان به معرفی هخامنشیان اختصاص یافته است که به صورت خلاصه خواننده را با بازماندگان او آشنا می کند.
از نقاط قوت کتاب می توان به بهره گیری نویسنده از منابع خوب و قابل استناد اشاره کرد و از نقاط ضعف آن نبود فهرست اعلام (نام یاب) در پایان کتاب را می توان برشمرد.

فهرست:
سخن ناشر
پیشگفتار
فصل اول: کورشنامه گزنفون
فصل دوم: تاریخ هرودوت
فصل سوم: کورش و آستیاگ
فصل چهارم: نبرد سارد
فصل پنجم: فتح بابل
فصل ششم: کورش و یهود
فصل هفتم: ذوالقرنین
فصل هشتم: پاسارگاد
فصل نهم: ویژگی های ممتاز
فصل دهم: هخامنشیان
فهرست اعلام

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید