سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ داریوش چنین گفت

کتاب‌

داریوش چنین گفت

احسان عسگریان

 

 

نام کتاب: از زبان داریوش،
نویسنده: پروفسور هایدماری کخ،
مترجم: دکتر پرویز رجبی،
سال چاپ: 1385،
شمارگان: 5500 نسخه،
قیمت: پنج هزار تومان

در سال‌های 1933 و 1934 در حین حفاری تخت‌جمشید چندین هزار لوح گلی در دیوار استحکامات آن یافت شد که مربوط به دوران داریوش بزرگ هخامنشی بود. در این لوح‌ها بیشتر یادداشت اداری، حساب‌رسی‌ها و جیره‌ی کاری کارگران نگاشته شده بود. با استناد به این مدارک نویسنده توانسته اطلاعاتی در مورد نظام دقیق مالی امپراتوری هخامنشی، طرز زندگی مردم در آن دوران و روش مردم‌داری داریوش به رشته‌ی تحریر درآورد.
هم‌چنین دیگر منابع استفاده‌شده در این کتاب سنگ‌نبشته‌های بیستون، آرامگاه داریوش در نقش‌رستم و نقش‌برجسته‌های تخت‌جمشید است که با استناد به آنها به شخصیت داریوش بزرگ و مراسم متداول در آن زمان پرداخته است.

در این کتاب در فصل یک، به سلسله‌اتفاقات و فرآیند‌های انجام‌شده، که در نهایت منجر به تشکیل سلسله هخامنشی شد، می‌پردازد.

در فصل دو منابع مورد استفاده در این کتاب را که نبشته‌های شاهان هخامنشی و نوشته‌های نویسندگان یونانی است به تفصیل معرفی می‌کند.

در فصل سه با استناد به لوح‌های ايلامي (عیلامی) یافت‌شده در تخت‌جمشید به شرح و تفصیل سازمان اداری، بلندپایه‌ترین مقام‌های نظام اداری، کارمندان و کارکنان، وضعیت دستمزد‌ها و مالیات‌ها می‌پردازد.

فصل چهار مربوطه به تأسیسات و بناهای باعظمت دوران هخامنشی است. در فصل 1-4 به تعداد و فضای حاکم بر شهرها، روستاها، چاپارخانه‌ها و در فصل 2-4 به مراحل ساخت کاخ‌های داریوش در شوش پرداخته می‌شود. در فصل 3-4 نویسنده به مراحل ساخت تخت‌جمشید و توضیح سنگ‌نگاره‌های آن می‌پردازد.

فصل پنج کتاب به تفاوت زندگی روزمره‌ی زمان هخامنشیان با زندگی سلطنتی می‌پردازد. در فصل 1-5 به ساختار خانه‌های مردم عادی پرداخته و آنها را با کاخ‌های سلطنتی مقایسه می‌کند. در فصل 2-5 به اسباب استفاده شده در منازل و جزئیات آنها پرداخته می‌شود. در بخش 3-5 به ظرف‌های غذاخوری در دوران هخامنشی و تزئینات آنها می‌پردازد. در فصل 4-5 به جزئیات مبل‌های استفاده‌شده در دوران هخامنشی می‌پردازد. فصل 5-5 لباس‌های استفاده‌شده در دوران هخامنشی و فصل 6-5 زیورآلات استفاده‌شده در آن دوره را معرفی می‌کند. فصل 7-5 به وسائل آرایشی از جمله آینه برنزی می‌پردازد. فصل 8-5 یک روز از زندگی یک کارگر خزانه را به صورت داستان توضیح می‌دهد.

فصل 6 به طور کلی به موقعیت زنان در شاهنشاهی هخامنشی می‌پردازد. فصل 1-6 به موقعیت اجتماعی زنان در شاهنشاهی هخامنشی می‌پردازد. 2-6 به طرز پوشش زن‌ها در هنر هخامنشی و فصل 7 به ساختار ارتش در زمان هخامنشی می‌پردازد. فصل 1-7 سپاه جاویدان را که متشکل از 10 هزار نفر بود معرفی می‌کند و در فصل 2-7 به سلاح‌های استفاده‌شده در زمان هخامنشیان می‌پردازد.

فصل 8 به کشاورزی در زمان هخامنشی می‌پردازد. فصل 1-8 به علاقه شاه‌های هخامنشی به باغ‌ها اشاره و طرز آبیاری آنها توسط سدها و قنات‌ها را مرور می‌کند. فصل 2-8 به توصیف قراردادهای اجاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی می‌پردازد. فصل 3-8 به رژیم غذایی مردم عادی در زمان هخامنشیان می‌پردازد.

فصل 9 به معرفی دین‌های رایج در زمان داریوش پرداخته و سیاست او در رابطه با آنها را توضیح می‌‌دهد.

فصل 10 به جمع‌بندی اطلاعات کتاب پرداخته است.

همان‌طور که خود نویسنده نیز در آغاز کتاب بازگو کرده، تا کنون اکثر محققان برای تحقیق در مورد تاریخ دوره‌ی هخامنشیان تنها از نوشته‌های مورخان یونانی، که عقاید سیاسی شخصی خود را به تاریخ اضافه می‌کردند، استفاده می‌کردند. یکی از نقاط قوت این کتاب استفاده‌ی بیشتر از منابع دست‌نخورده‌ی پارسی برای بیان حقیقت است. از دیگر نقاط مثبت این کتاب پرداختن به منابع (نگاره‌های تخت‌جمشید) با توضیحات دقیق است که در کمتر کتابی یافت می‌شود. در مقابل، به نظر من، نویسنده با دیدی صنعتی و اروپایی به مراسم متداول در آن زمان و شخصیت داریوش پرداخته است که این باعث شده که از درک حقیقت و واقعیت نفس عمل مردم ایران در آن زمان دور بماند. این موضوع نیاز به توضیح بیشتری دارد که در آینده به آن خواهم پرداخت. و شاید گفتن این نکته هم مناسب باشد که سبک نگارش علمی کتاب، با وجود ارزش بالای مطالبش، می‌تواند برای خوانندگان غیرحرفه‌ای خسته‌کننده باشد.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1391-05-23 20:02
:D کتاب بسیار خوبی است من آن را به تازگی تمام کردم و تنها 3 مشکل در آن پیدا کردم که هر 3 در فصل 10 بوده و بسیار جزئی بودند و هر 3 در رابطه با دین بودند در کل کتاب خیلی خوبی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه