جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله انتشار نامۀ فرهنگستان ـ شمارۀ 49

مجله

انتشار نامۀ فرهنگستان ـ شمارۀ 49

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی
 
چهل‌ونهمین شمارۀ نامۀ فرهنگستان منتشر شد. این شماره از نامۀ فرهنگستان، همانند شماره‌هاى پیشین، شامل بخش‌هاى گوناگون، از جمله سرمقاله، مقاله، نقد و بررسى، تحقیقات ایران‌شناسى، گلچینى از دیرینه‌ها، فرهنگستان، تازه‌هاى نشر، اخبار و نامه‌هاست.
    در بخش مقالۀ این شماره عناوین زیر دیده مى‌شود: «چند نکتۀ دیگر دربارۀ کُنج یا گَنج»، فتح‌الله مجتبائی؛ «حیرت در پیشگاه خدا»، نصرالله پورجوادی؛ «بررسی حکایات عرفانی از جهت صدق و کذب»، علی خزاعی‌فرید؛ «راهی به سوی عاقبت خیر»، کوروش کمالی سروستانی؛ «بررسی عروضی غزل‌های منزوی»، مهدی فیروزیان.
    در بخش «نقد و بررسی» این شماره از نامۀ فرهنگستان نیز سه مقاله آمده است: «معرفی و تصحیح چند بیت از رودکی» به قلم مسعود قاسمی؛ «نظری به تصحیح دیوان شیخ امین‌الدین محمد بلیانی»، از حسین جلال‌پور؛ «نگاهی به متون طبری»، نوشتۀ محمدصالح ذاکری.
    در بخش «تحقیقات ایران‌شناسی» دو مقاله درج شده است: «ورنر زوندرمان» به قلم بدرالزمان قریب و «کارکرد بازارگانی نزد رستم و دیگر پهلوانان طبقۀ جنگاورِ هندواروپایی» تألیف بهار مختاریان. همچنین در بخش «گلچینی از دیرینه‌ها» مقاله‌ای با عنوان «مکاتبات امیرمهدی بدیع و محمدعلی جمالزاده» به قلم جعفرشجاع کیهانی آمده است. در بخش «فرهنگستان» این شماره نیز این مطالب به چشم می‌خورد: «ارتباط پنهان (تحلیل انتقادی گفتمان نام‌های تجاری در تبلیغات)»، زهرا ابوالحسنی؛ و کارنامۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال 1390.
    سرمقالۀ این شماره از نامۀ فرهنگستان، با عنوان «حبیبی و فرهنگستان» و به قلم دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه