پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله نخستین شماره مجلۀ ایران‌شناسی فره‌وشی منتشر شد

مجله

نخستین شماره مجلۀ ایران‌شناسی فره‌وشی منتشر شد

نخستین شماره از مجلۀ ایران‌شناسی فره‌وشی با مقاله‌هایی از پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی منتشر شد.

در صفحۀ آغازین این مجله، نخست معنی واژۀ فره‌وشی واکاوی شده است. این واژه مربوط به زبان اوستایی است و در زبان فارسی باستان فرورتی و در زبان پهلوی ساسانی فروهر گفته می‌شده است. این واژه از دو جزء فر یا فرا به معنی پیش و وَر به معنی پوشاندن و نگهداری کردن و پناه بخشیدن است. فروشی نیرویی است که اهورامزدا از برای نگهداری آفریدگان نیک ایزدی از آسمان فرو فرستاد و نیرویی است که سراسر آفرینش نیک از پرتو آن پایدار است. پیش از آنکه اهورامزدا جهان خاکی را بیافریند، فروردِ هر یک از آفریدگان نیک این گیتی را در جهان مینوی زبرین بیافرید و هر یک را به نوبۀ خود از برای نگهداری آن آفریدۀ جهان خاکی فرو می‌فرستد و پس از فنا و زوال آن آفریده، فرورد آن دیگر باره به سوی آسمان گراید و به همان پاکی تقدس ازلی بماند. هیچ وقت کسی را که به وی تعلق داشت فراموش نمی‌کند و هر سال یک بار به دیدن وی می‌آید و آن هنگام جشن فروردین است.

در این شماره که عکسی چشم‌نواز از آوند زرین هخامنشی به روی جلد دیده می‌شود مقاله‌ای از علی وحدتی با عنوان تپه پهلوان، محوطه‌ای از دورۀ نوسنگی-مسسنگی در دشت جاجرم، شمال‌شرقی ایران و با ترجمۀ محمدحسین عزیزی خرانقی منتشر شده است.

مقاله‌های دیگری چون چیاسرخ محوطه‌ای نویافته در حوزۀ رودخانۀ قرسو در کرمانشاه نوشتۀ علی نورالهی، بررسی معماری و هنر سنگ‌تراشی هیتیت نو نوشتۀ علیاصغر سلحشور و سامر نظری، پژوهش در زمینۀ نظام فئودالی بابل در دورۀ کاسی‌ها نوشتۀ کمال بالکان و با ترجمۀ کامیار عبدی به چشم می‌خورد.

گزارش مقدماتی حفاری تپه ربط، شمال غرب ایران نوشتۀ علی بیننده و بهمن کارگر و با ترجمۀ رضا عطایی، آیدا جاوید و اعظم امیری نیز در این شماره به چاپ رسیده است که یافته‌های ازندۀ محوطۀ تپه ربط همچون نقاشی‌های رنگی روی آجرها را عرضه کرده است.

از دیگر مقاله‌های ارزندۀ این شماره از مجلۀ فره‌وشی مقالۀ سرزمين پريان ايرانی نوشتۀ پژوهشگر پرآوازه دیوید بیوار است که یاسر ملکزاده آن را به فارسی ترجمه کرده است. بگدانه، شاه ديوان، و ديگر اصطلاحهای ايرانی در متون آرامی جادویی بابلی نوشتۀ شائول شاکد و با ترجمۀ یاسر ملک‌زاده  نیز در این شماره منتشر شده است.

یونس یوسف‌وند، فرشاد میری و واحد جولائی نیز به بررسی دیوارنگاره‌ها و نقوش برجستۀ قلعۀ تاریخی چالشتر استان چهارمحال و بختیاری پرداخته‌اند.

استاد احسان یغمایی باستان‌شناس و پژوهشگر پرآوازۀ ایران نیز در مقاله‌ای در بخش یافته‌های پراکنده، از آوند زرین هخامنشی نوشته است. آوند زرین هخامنشی که با سرهای شیر آزین شده است به آوند زرین کلاردشت شباهت دارد و از دید استاد یغمایی مربوط به دورۀ پرشکوه هخامنشی است که فلزگران چیره‌دست هخامنشی آن را ساخته‌اند.

در بخش چهرۀ این مجله، در مقاله‌ای با نام مری لیکی، مادرِ شایستۀ دیرین‌انسان‌شناسی، سید میلاد هاشمی زندگی مری لیکی پژوهشگر سرشناس را مرور کرده است.

مجلۀ ایران‌شناسی فره‌وشی مجله‌ای است که در زمینۀ باستان‌شناسی، تاریخ، فرهنگ، زبان‌های باستانی و دانش‌های پیوسته منتشر می‌شود و ایران‌شناسانی چون دکتر حکمت‌اله ملاصالحی، دکتر سیدمهدی موسوی، دکتر نگین میری، دکتر فرزانه گشتاسب، دکتر سیروس نصراله‌زاده، دکتر سعید امیرحاجلو و شاهین آریامنش از اعضای شورای سردبیری آن هستند. علاقه‌مندان می‌توانند این مجله را از کتاب‌فروشی طهوری و افتخارزاده تهیه کنند.

 

میراث فرهنگی یک ملت، نشانه‌هایی از تاریخ یک فرهنگ و یک ملت به شمار می‌رود که روح آن ملت در وجود آنها جنبۀ ابدیت و نوینی به خود می‌گیرد. میراث فرهنگی یک ملت بیانگر هویت فراموش‌نشدنی آن مردم است و عامل مؤثری در جهت شناختن خویش و شناساندن خود به دیگران به شمار می‌رود.

نشانی تارنمای مجلۀ ایران‌شناسی فره‌وشی: http://faravashi.ir

رایانامه: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید