سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست نام‌آوران ایرانی بزرگان استاد دنیانی : سهروردی، مظلوم ترین حکیم تاریخ است

نام‌آوران ایرانی

استاد دنیانی : سهروردی، مظلوم ترین حکیم تاریخ است

همایش دو روزه «بزرگداشت روز سهروردی» با سخنرانی حضرات آیات واعظی و فیاضی و استادانی همچون اعوانی، دینانی، یثربی، جوادی، کمالی‌زاده، حبیبی، بستانی و متفکر آزاد، عصر روز گذشته در زنجان خاتمه یافت.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Grailify - nike roshe mango premium gold pack High OG Panda - boys lime and gray flex nike shoes sale

به گزارش فارس، همایش «بزرگداشت روز سهروردی» طی روزهای ششم و هفتم مرداد ماه در تالار الغدیر دانشگاه زنجان و فرهنگسرای اشراق شهر قیدار زنجان برگزار شد.

این همایش با دبیری علمی غلامحسین ابراهیمی دینانی و در سه پانل تخصصی با موضوعاتی هم‌چون «حکمت اشراق، فلسفه و منطق» و «حکمت اشراق، ایران» برگزار ‌شد.

طاهره کمالی‌زاده، دبیر اجرایی همایش بزرگداشت روز سهروردی با اشاره به رساله «عشق سهروردی» گفت: هرچند در منظومه اشراقی سهروردی تنها یک رساله به عشق اختصاص دارد، اما وی در همین رساله حق حقایق سه‌گانه حسن، عشق و حزن را به نیکویی ادا کرده است.

نجف‌قلی حبیبی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در همایش بزرگداشت روز سهروردی به ارائه سخنانی با موضوع «مغالطات و کاربرد آن در فلسفه اشراقی سهروردی» پرداخت. وی با تأکید بر جایگاه علم منطق در آثار سهروردی گفت: مغالطه‌ها یکی از مباحث مهم علم منطق هستند و برای موفقیت در کشف حقایق باید آن‌ها را آموخت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اعتراف سهروردی مبنی بر اینکه در باب مغالطه زیاده‌‌گویی کرده است، گفت: سهروردی در حکمهًْ‌الاشراق بیش از حد به موضوع مغالطه پرداخته و توجه به موضوع مغالطه در نظر او به سه صورت انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به مواردی همچون «اعتبارات عقلی»، «ترکب جسم از ماده و صورت» و «مثل افلاطونی» گفت: سهروردی کوشیده است با تدوین مغالطاتی که مشائیان یا متکلمان مرتکب شده‌اند، دیدگاه‌های آن‌ها را تصحیح کند.

احمد بستانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی به بیان سخنانی با موضوع «عالم خیال و حکمت سیاسی اشراقی» پرداخت.

وی با بیان اینکه مقام سهروردی در تاریخ اندیشه سیاسی ایران تاکنون چندان مورد توجه سهروردی پژوهان نبوده، گفت: شیخ اشراق هرگز برخلاف مشائیانی هم‌چون فارابی به نگارش رساله مستقل در حوزه اندیشه سیاسی نپرداخته است.

وی افزود: سهروردی برای نخستین بار میان دو جریان مهم تاریخ اندیشه سیاسی در ایران پیوند برقرار کرد.

بستانی در پایان تصریح کرد: شیخ اشراق طرحی نو در فلسفه سیاسی در انداخت که در تاریخ اندیشه سیاسی پس از وی تأثیر تعیین کنند‌ه‌ای بر جای گذاشت.

غلامحسین ابراهیم دینانی که برای نخستین بار دبیری علمی یک همایش بزرگ را پذیرفته بود، به ایراد سخنانی در خصوص «جایگاه شیخ اشراق در سیر حکمت و فلسفه ایران» پرداخت.

دینانی، مظلوم‌ترین حکیم تاریخ ایران را سهروردی دانست و گفت: بسیار تاسف می‌خورم که در هشت قرن گذشته حکیم شهید سهروردی همچنان مغفول مانده است و تاسف می‌خورم که شخصیت بزرگی همچون حاجی سبزواری از سهروردی که در حلب به شهادت رسیده با عنوان «شیخ مقتول» یاد می‌کند.

این استاد دانشگاه ضمن تجلیل از پروفسور «هانری کربن» گفت: هانری کربن حق بزرگی بر گردن ما دارد چرا که کتاب‌های سهروردی را در اروپا منتشر کرده است.

دینانی ضمن ابراز تاسف از مهجوریت شیخ اشراق گفت: هیچ فیلسوفی در 14 قرن اخیر این ادعا را نکرده است که سهروردی می‌گوید: من احیا کننده حکمت خسروانی هستم. کیخسرو مردی الهی و حکیم بوده و پادشاه مستبد نبوده است. ما از تاریخ باستان خود اطلاع نداریم و همه پادشاهان را فاجر و منفور می‌پنداریم.

نویسنده کتاب ساحت سخن اصل حکمت را متعلق به ایران دانست و افزود: اصل حکمت متعلق به ایران و بخشی از هندوچین بوده و در غرب به هیچ وجه خبری از حکمت نبوده است و تنها شهر آتن از حکمت برخوردار بود.

وی با انتقاد از برخی مورخان که ذوالقرنین را همان اسکندر می‌دانند، گفت: اسکندر با خونریزی و سفاکی بسیار در ایران نقش بارزی در تخریب حکمت و فلسفه ایران دارد و بسیار تاسف می‌خورم از اینکه برخی از مورخان از وی به نیکویی یاد می‌کنند.

این استاد دانشگاه، هگل را فیلسوف تاریخ معرفی کرد و گفت: وی در یک سخنرانی رسمی مطرح کرده است که معنویت در جهان برای نخستین بار با طرح مسئله نور توسط ایرانیان مطرح شده و سهروردی فیلسوف نور است.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ یک از کشورهای دیگر اسلامی یک فیلسوف هم‌تراز با سهروردی و علامه طباطبایی وجود ندارد گفت: در بین این موضوع اغراق نمی‌کنم و می‌گویم هیچ فیلسوفی در 14 قرن دوران اسلامی همچون سهروردی با قرآن آشنا نیست.

وی ادامه داد: خدای اهورامزدا «نورالانوار» بوده و خدای معرفی شده در «نور» است. سهروردی در تفسیر کلمه نور، نور حسی را مدنظر ندارد و این عقل و ادراک است که از آن تلقی نور می‌شود و نه تنها عقل، بلکه فراتر از آن خداوند نیز نور است.

نور همان ظهور و حضور است که در مقابل غیبت قرار دارد.

وی با انتقاد از کسانی که سهروردی را آتش‌پرست معرفی می‌کنند، گفت: هر کس و حرارت خصلت نور است که در کمال خود در آتش تجلی می‌کند.

دینانی با اشاره به این سخن سهروردی که «حکمت من از آنجایی آغاز می‌شود که حکمت ابن‌سینا به پایان می‌رسد» اظهار کرد: بر این اساس که ابن‌سینا فیلسوفی مشایی است اشتباه بوده و ابن‌سینا یک اشراقی محض است.

دینانی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اولین کتاب مفصل در مورد سهروردی را بنده نوشته‌ام و این جای تاسف است که پس از گذشت 8 قرن کتاب‌هایی که در مورد سهروردی نوشته شده بسیار اندک است.

غلامرضا اعوانی، معاون علمی کنگره بین‌المللی فلسفه در سخنانی به تدوین جایگاه و منزلت شیخ اشراق در تعالی حکمت ایران پرداخت.

وی با بیان اینکه قدر و منزلت سهروردی همچنان شناخته نشده، به گزارش خبرنگار فارس، همایش دو روزه «بزرگداشت روز سهروردی» با تقدیر از عوامل و استادان حاضر در همایش، در فرهنگسرای اشراق شهرستان خدابنده استان زنجان خاتمه یافت.

پس از برگزاری مراسم اختتامیه، میهمانان و استادان حاضر در این همایش از آرامگاه قیدار نبی (ع) و روستای سهرورد بازدید کردند.

 

منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید