یکشنبه, 09ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها ضرورت تشکیل شبکه انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی سراسر کشور

انجمن‌ها

ضرورت تشکیل شبکه انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی سراسر کشور

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ گردهمایی بزرگ انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی که طی دو روز در شهر تاریخی یزد برگزار شده بود با صدور بیانه‌ایی به کار خود پایان داد. در این بیانیه بر لزوم تشکیل شبکه تشکل‌های دوستدار میراث فرهنگی و همچنین ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تاکید شد.
 
به گزارش CHN پس از قریب به 7 سال از برگزاری اولین نشست تشکل‌های دوستدار میراث فرهنگی سراسر کشور در همدان،‌ این‌بار شهر تاریخی یزد میزبان دبیر و نماینده بیش از 25 تشکل دوستدار میراث فرهنگی بود. این گردهمایی به منظور آسیب‌شناسی تشکل‌های دوستدار میراث فرهنگی و همچنین لزوم تاسیس شبکه مل این تشکل‌ها برگزار شد.
 
در این همایش دو روزه، شرکت‌کنندگان علاوه بر بیان مشکلات و معضلات پیش رو فعالیت دوستداران میراث فرهنگی در استان‌ها، و بررسی لزوم تشکیل شبکه ملی، بیانیه‌ای صادر کردند.
 
در بخشی از این بیانیه آمده است: «آسیب‌شناسی فعالیت انجمن‌های مردمی و بحث و بررسی موضوع بنیاد گذاشتن شبکه انجمن‌های تاریخ و فرهنگ ایران، بار دیگر ما را به ضرورت شکل دادن چنین نهادی مصمم ساخت.»
 
همچنین در این بیانیه تاکید شده است: «بررسی تجربه‌های انجمن‌های حاضر در دفاع از میراث فرهنگی و بررسی پیشنهادهای ارایه شده بار دیگر ما را متوجه وظیفه بزرگ و میهنی‌مان در دفاع از هویت ملی نمود که یادگارهای فرهنگی ، بخش مهمی از آن را تشکیل می دهند. ما دعوت می کنیم تا هم میهنان به کوشش خود در پاسداری از یادگارهای فرهنگی و طبیعی و همکاری با انجمن‌های کوشا در این زمینه بیفزایند . هم چنین از مسوولان خواستاریم در دفاع از این یادگارها همتی مضاعف داشته باشند و با جدیت تمام از تخریب این آثار جلوگیری کنند.»
 
متن کامل بیانیه به این شرح است:
به نام یزدان پاک
بیانیه ی پایانی نشست انجمن های دوستدار یادگارهای فرهنگی ایران
(یزد - 25 و 26 شهریور ماه 1389)
ما انجمن های مردمی دوستدار میراث فرهنگی که در شهر یزد گرد هم آمدیم ضمن سپاسگزاری از انجمن دوستداران و حافظان خشت خام یزد و انجمن چارسوق کویر اردکان، که میزبانی این نشست را بر عهده داشتند و نهادهای خصوصی و دولتی و دیگر انجمن های فعال استان یزد که در این راه یاری گر میزبانان بودند ، اعلام می داریم :
1-    آسیب شناسی فعالیت انجمن های مردمی و بحث و بررسی موضوع بنیاد گذاشتن شبکه انجمن‌های تاریخ و فرهنگ ایران، بار دیگر ما را به ضرورت شکل دادن چنین نهادی مصمم ساخت.
2-    بررسی تجربه‌های انجمن‌های حاضر در دفاع از میراث فرهنگی و بررسی پیشنهادهای ارایه شده بار دیگر ما را متوجه وظیفه بزرگ و میهنی‌مان در دفاع از هویت ملی نمود که یادگارهای فرهنگی ، بخش مهمی از آن را تشکیل می دهند. ما دعوت می کنیم تا هم میهنان به کوشش خود در پاسداری از یادگارهای فرهنگی و طبیعی و همکاری با انجمن‌های کوشا در این زمینه بیفزایند . هم چنین از مسوولان خواستاریم در دفاع از این یادگارها همتی مضاعف داشته باشند و با جدیت تمام از تخریب این آثار جلوگیری کنند.
3-    از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خواستاریم ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را به عنوان بزرگترین مجموعه خشتی جهان به سرانجام برساند.
4-    ما ورود منشور حقوق بشر کوروش بزرگ   به ایران زمین و تلاشهای انجام گرفته در این راه را گرامی می داریم و ضمن فراخوانی هم میهنان به برگزاری جشن سالگرد صدور این فرمان در هفتم آبان ماه که آن را "روز کوروش" می نامیم ، از همه ی ایرانیان می خواهیم تا با بهره گیری از فرصت پیش آمده به دیدار این یادمان ارزشمند جهانی بشتابند و کودکان و نوجوانان خود را نیز با این میراث گرانقدر هر چه بیشتر آشنا سازند ؛ هم چنین از نهاد های دولتی خواستاریم تا با تبلیغات گسترده ( به ویژه در صدا و سیما و رسانه های عمومی ) شرایط مناسب را برای بازدید همگان آماده سازند ؛ وزارت آموزش و پرورش می تواند برای بازدید دانش آموزان از منشور بخشنامه ای را صادر نماید ؛ بر ما انجمن های مردمی نیز بایسته است با سازماندهی مناسب برای دیدار گروهی ،از این یادمان و آشنا ساختن هموندان خود با درون مایه ی انسانی این پیام ایرانی اقدام نماییم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید