پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش مراسم بزرگداشت پنج استاد سینما برگزار شد

گزارش

مراسم بزرگداشت پنج استاد سینما برگزار شد

مراسم یاد و خاطره علی حاتمی و بزرگداشت پنج استاد تئاتر و سینما ایران با حضور علی نصیریان، جمشید مشایخی، داوود رشیدی و در غیاب عزت الله انتظامی و محمدعلی کشاورز برگزار شد.

به گزارش تسنیم، مراسم یاد و خاطره مرحوم علی حاتمی و بزرگداشت پنج استاد تئاتر و سینمای ایران، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و داوود رشیدی، امشب، 11 اسفند ماه به همت بنیاد سینمایی فارابی در سینما فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدرضا جعفری جلوه، مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی گفت: این محفل، محفل سپاس و افروختن چراغ راه است، محفل دل سپردن به سینمای اصیل،‌متعهد، شرقی و پر امید ایرانی، امشب این محفل یاد کردی است از مردی چراغ راه، علی حاتمی.

در ادامه پس از پخش نمآهنگی که در آن هنرمندانی چون نصیریان، بصیری،‌ انتظامی، رشیدی، کشاورز و... درباره علی حاتمی و کار کردن با او صحبت کردند،‌ مسعود جعفری جوزانی روی صحنه رفت و گفت: نمی‌دانم کدام بی‌راهه و پیچی را اشتباه پیچیده‌ایم که این طور از نظر فکری در سینما فلج شده‌ایم. سینما ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌شود تغییرش داد، اما به یکباره فردی مانند علی حاتمی پیدا می‌شود که با شهامت حرف‌های خودش را با ویژگی خاص خودش می‌گوید.

وی تصریح کرد: تنها کسی که در سینما جهان با علی حاتمی قابل مقایسه است، آکیرا کوروساوا، کارگردان ژاپنی است که براساس آیین‌های سنتی و نشانه‌های مذهبی خودش در ژاپن الهام می‌گیرد است، علی حاتمی نیز از فرش، آیین‌های پهلوانی، نقالی و... ایرانی با جرأت استفاده می‌کند.

جوزانی با بیان اینکه با دیدن عکس فیلم‌های علی حاتمی به ایرانی بودن آن پی می‌بریم، اظهار داشت: حاتمی از نشانه‌های هنری ایران بهره‌برداری کرده و آن‌ها را به روز کرده است. اگر ما به هر اثر هنری، علمی، سیاسی و... دقت کنیم، از زیبایی‌شناسی‌ها و مسائل جامعه نشأت گرفته است، پس همه مردم در ساخت یک اثر بومی سهیم هستند.

این کارگردان تئاتر افزود: وقتی از فرهنگ ایرانی در آثار علی حاتمی صحبت می‌کنیم،‌ منظور به فرهنگی که در جامعه و مرز ایران باشد نیست، بلکه فرهنگ ایرانی تا شبه قاره هند و نقاط مختلف جهان می‌‌رود. آثار علی حاتمی در چهارچوب فرهنگ ایرانی است و به همین دلیل با روح بزرگ ملی ایران پیوند دارد.

وی با بیان اینکه علی حاتمی برای فرهنگ ایرانی است، اظهار داشت: او تنها سینماگری است که از خودش گذشته و با تمام مشکلات کار خودش را انجام داد. حاتمی مانند برخی در شلوغ بازی روزنامه‌ها و حاشیه نبود، بلکه افقی را می‌دید که جاوادانه است.

در ادامه امین تارخ ضمن خواندن متنی در تجلیل از پنج هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران خطاب به جوزانی درباره وضعیت سینما گفت: خیلی از ما وقتی می‌خواهیم در مورد زمانی که گذشته است صحبت کنیم، دلمان می‌سوزد. من سینما را با کارگردانانی چون بیضایی، مهرجویی، کیمیایی و دیگر کارگردانان بزرگ سینما شروع کردم، اما در سه سال اخیر علی رغم پیشنهاد بیش از 35 فیلم‌نامه، هیچ کاری را قبول نکردم.

در ادامه از لیلا حاتمی، دختر مرحوم علی حاتمی به نمایندگی از پدرش تقدیر شد. وی در صحبت‌هایی کوتاه ضمن تشکر از برگزاری این مراسم، گفت: من از کودکی و در کنار پدرم از اساتید سینمای ایران آموختم.

محمدعلی کشاورز که به دلیل بیماری نتوانسته بود در مراسم حاضر باشد، از طریق فیلم از راه دور گفت: «برای ملت خوب و عزیز ایران آرزوی خوشبختی دارم، علی حاتمی را از دانشگاه‌ هنرهای دراماتیک می‌شناسم.» در ادامه به دلیل اشکال فنی تصاویر دریافتی قطع شد، اما اسماعیل شنگله تابلو خطاطی شده توسط غلامحسین امیرخانی به وی تقدیم شد.

جمشید مشایخی دیگر هنرمند پیشکسوتی بود که روی صحنه آمد، او پس از دریافت هدیه و تابلو خطاطی شده، گفت: شازده به کمال الملک گفت تو دامن هنر را آلوده کردی؛ ببخشید، علی حاتمی آن زمانی که زنده بود تجلیل نشد.

در ادامه علی نصیریان و داوود رشیدی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. عزت‌الله انتظامی نیز به دلیل مشکلات ریوی در این مراسم حاضر نشد.

حمید فرخ‌نژاد، علی اوسیوند، سیدجمال ساداتیان، یدالله صمدی، داریوش فرهنگ، مسعود کیمیایی، پولاد کیمیایی، نیلوفر خوش‌خلق  و جمعی از هنرمندان سینمای ایران در این مراسم حضور داشتند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه