گزارش
تاج، تاج افتخار شهر ماست!
- گزارش
- نمایش از یکشنبه, 14 آذر 1389 05:55
- بازدید: 4022
برگرفته از ایران نامه - شاهین سپنتا
امروز 13 آذرماه، آیین یادبود بیست و نهمین سالگرد درگذشت استاد جلال تاج اصفهانی با حضور انبوه دوستداران وی و علاقهمندان به موسیقی اصیل ایرانی در اصفهان برگزار شد. این گردهمایی به کوشش اصغر شاهزیدی از شاگردان استاد تاج اصفهانی بر سر مزار او در تکیه سیدالعراقین در مجموعه تاریخی- فرهنگی تخت فولاد اصفهان برگزار شد. دکتر سیاسی، یکی از سخنرانان در این گردهمایی در سخنانش ضمن برشمردن ویژگیهای برجسته اخلاقی و هنری بزرگان موسیقی ایران همچون جلال تاج اصفهانی و قمرالملوک وزیری درباره جایگاه تاج در هنر موسیقی ایرانی گفت: «در گستره ادبیات، اصفهان مرکز زایش و بالندگی سبک اصفهانی در شعر فارسی است که چهره اعلای آن به عنوان یکی از ارکان ادب فارسی صائب است؛ در هنر موسیقی هم اصفهان کانون سبک اصفهانی است که تاج صاحب این سبک است و خوشبختانه شاگردان او امروز ادامه دهنده راهش هستند که در راس آنها اصغر شاهزیدی است و همچنین آقای سید رضا طباطبایی که راه او را ادامه میدهند».
در ادامه گرهمایی یادبود تاج اصفهانی، هنرمندان دیگری همچون ذبیح الله احمدی، کاویانی، ابراهیم احمدی، سعیدی، دوامی، طباطبایی و حسن اکلیلی، با خواندن شعر و آواز و سخنرانی، جایگاه بلند استاد جلال تاج اصفهانی را در موسیقی ایرانی ارج نهادند. سعیدی در سخنان خود با اشاره به رشد و بالندگی 3 نفر از برجستهترین هنرمندان موسیقی کشور در اصفهان گفت: «در 70 سال گذشته یک مثلث هنری در رشته موسیقی در اصفهان شکل گرفت که جلال تاج اصفهانی استاد آواز، جلیل شهناز استاد نوازنده تار، و حسن کسایی استاد نوازنده نی، در 3 راس آن هستند و این استادان یادگارهایی در عرصه موسیقی از خود به یادگار گذاشتهاند که برای همیشه در آسمان هنر ایران می درخشند. البته این به آن معنی نیست که نخواهیم از دیگر استادان بزرگ موسیقی این شهر مثل نائب اسدالله اصفهانی استاد نی، اکبر خان نوروزی استاد تار، سلیمان خان اصفهانی استاد نی، حسین شهناز استاد تار، و رضا خان باشی استاد تار، نامی نبریم».
از همه اقشار به دیدار تاج آمده بودند
حسن اکلیلی، هنرمند تئاتر، نیز در سخنانش ضمن بر شمردن ویژگیهای هنری استاد جلال تاج اصفهانی، برجستهترین ویژگی اخلاقی او را مردمداری اش دانست که او را مورد توجه مردم کرده بود. وی همچنین افزود: «همین ویژگیهای اوست که باعث میشود این جمعیت میلیونی امروز در اینجا جمع شوند. به این خاطر میگویم میلیونی، چون بدون هیچ گونه اطلاع رسانی در رسانهها و رادیو تلویزیون، این همه افراد علاقهمند در اینجا جمع شدهاند و خدا میداند اگر اطلاع رسانی کامل انجام میشد چه جمعیتی در اینجا حضور مییافت». اکلیلی در ادامه سخنانش همچنین از استادش زندهیاد رضا ارحام صدر یاد کرد که دو سال پیش در آذرماه درگذشت.
به خاطر انبوه جمعیت، بسیاری افراد در بیرون از محل گردهمایی ایستاده بودند
در این گردهمایی همچنین هنرمند نوجوان 12 ساله فواد کیوانداریان، تصنیف جاودانه « به اصفهان رو...» را به یاد استاد جلال تاج اصفهانی به زیبایی اجرا نمود که با تشویق و تحسین حاضران روبرو شد.
پایان بخش این مراسم، آوازخوانی هنرمند اصفهانی، اصغر شاهزیدی بود که شوری دیگر در گردهمایی افشاند و دوستداران تاج را عاشقانه به سر مزار او کشاند تا بار دیگر جایگاه بلند هنر او را بستایند.
جلال تاج اصفهانی، هنرمند پر آوازه ایرانی در سال 1282 خورشیدی در شهر تاریخی اصفهان دیده به گیتی گشود و در 13 آذر ماه 1360 خورشیدی در گذشت. سبک و شیوه آواز خوانی تاج در «مکتب اصفهان» بود که نسبت به مکاتب دیگر به خاطر هفت اصل انتخاب شعر ، همخوانی شعر و موسیقی، نوآوری و تازگی ملودی، گوناگونی تحریر، جمله بندی، همسازی و ابداع، اعتبار خاصی دارد و زنده یاد تاج نیز بر این اصول بسیار پایبند بود. از تاج اصفهانی ترانهها و نصنیفهای زیبایی برجا مانده که مشهورترین و محبوبترین آنها تصنیف «به اصفهان رو ...» بر اساس سروده ای دل انگیز از ملک الشعرای بهار است که به هنگام تبعیدش در اصفهان سروده است و غم درون بهار و ستایش زیباییهای اصفهان در این ترانه در هم آمیخته است و وسعت صدای استاد تاج اصفهانی و اوج هنر آهنگ سازی استاد علی اکبر شهنازی، آن را تصنیفی جاودانه در تاریخ موسیقی ایران ساخته است. تصنیف « به اصفهان رو .. » را می توانید در اینجا بشنوید:
فضل الله شاهزمانی بر مزار تاج آواز می خواند
بر دفتر یادبود تاج عاشقانه مینویسند