دوشنبه, 10ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش نشستی دربارهٔ تاریخ تجزیهٔ ایران

گزارش

نشستی دربارهٔ تاریخ تجزیهٔ ایران

با حضور دکترهوشنگ طالع و فعالان انجمنی استان خوزستان در موزهٔ هفت تپه شوش برگزارشد:
نشستی دربارهٔ تاریخ تجزیهٔ ایران

گزارش و عکس: فرهاد رهبری

نشستی دربارهٔ تاریخ تجزیهٔ ایران  به همت جمعی ازدوستداران میراث فرهنگی خوزستان در روز 21 بهمن ماه 1390 برگزار شد. به گفته دکتر طالع از آخرین دیدار وی از خوزستان نزدیک 20 سال می گذرد. دیدار از موزه هفت تپه به همراه دکتر طالع، علیرضا افشاری و شماری از علاقه مندان صورت گرفت. در این بازدید آقای رضویان راهنمای موزه هفت تپه و چغازنبیل، به ارائه توضیحاتی  درباره دوران ایلامیان، معبد یا زیگورات چغازنبیل و اشیاء مکشوفه و بدست آمده از مناطق کاوش شده پرداخت.

در ادامه، نشستی درباره تاریخ تجزیه ایران و به ‌ویژه تجزیه بحرین از ایران در موزه هفت تپه برگزار شد. 

 

 
دکتر طالع پس از ذکر مقدمه‌ای درباره گستره جغرافیایی ایران و سکونت ایرانیان پس از عصر یخبندان و چگونگی سکونت و جای گیری باشندگان در فلات ایران، به دوره‌های گوناگون تاریخی و سلسله‌های حکومتی و فرمانروایی اشاره‌ای گذارا کرد.

دکتر طالع ضمن تاکید بر دو خصیصه ای که ایرانیان هیچگاه و در هچ دوره‌ای آنرا نداشته و به آن گرفتار نبودند (بت پرستی و برده‌داری) به رویدادهای دوره‌هایی از تاریخ این سرزمین که منجر به جدایی بخش‌هایی از جغرافیای سرزمین ایران شد  و نقشی که استعمارگران و مداخله جویانی همچون روس و انگلیس در آن داشتند، سخن گفت.

و چگونگی جدا سازی کابل، هرات و قندهار و نام گذاری آنها  در قالب کشوری بنام افغانستان و سپس در زمان ناصرالدین شاه و توسط انگلستان، جدایی بخشهایی از سیستان که آنچه امروز از سیستان برایمان مانده تقریبا یک سوم سیستان بزرگ می باشد.

چگونگی تجزیه و جداسازی‌ها تا سال 1349 که شوربختانه بحرین از ایران جدا شد که البته بجز جزیرهٔ بحرین، بحرین کرانه‌ای هم جزو سرزمین و قلمرو ایران بشمار می‌آمد.
دکتر طالع در این زمینه پژوهش‌ها و کتاب‌های ارزشمندی ارایه داده‌اند که از آن دست می‌توان 1- قراردادالجزایر و پیامدهای آن 2- گوشه های پنهان توطئه برای تجزیه مهاباد و 3- چکیده تاریخ تجزیه ایران 4- ناسیونالیسم ایرانی 5- تاریخ تجزیهٔ ایران در شش دفتر و... را برشمرد.

گفتنی است در پایان نشست ناهار در کناره ساحلی رودخانه دز  ترتيب داده شد. سپس به سوی شهر شوشتر در جاده اختصاصی کشت و صنعت نیشکر حركت كرديم. در اين ميان با استقبال آقای غلام حیدر دبیر انجمن خانه جوان شوشتر و از فعالان میراث فرهنگی شوشتر مواجه شديم. پس از آن از مجموعه قلعه سلاسل، نهر داریون و پل شادروان بازديد بعمل آمد. همچنین نشستی به میزبانی غلام حیدر در دفتر این انجمن در قلعه سلاسل برگزار شد. وی در گفتگویی  درباره مجموعه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر و همچنین پیشینه و خاندان شوشتری توضیحاتی برای دکتر طالع و همراهان ارائه نمودند.
در ادامه حضور در شهر شوشتر میزبان، گروه را به بازدید از خانه موزهٔ مرعشی که در بالای سر مجموعه آبشارها وآسیاب‌ها قرار دارد بردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید