شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر بواسیر (همورویید)

خبر

بواسیر (همورویید)

برگرفته از تارنمای راسخون


نویسنده: دبورا تکاک
مترجم: مینا اسماعیلی

 
18روش درمانی جهت غلبه بر بواسیر

چطور می توان جای کرم های مخصوص همورویید را در سوپرمارکت یا داروخانه پیدا کرد؟ خیلی ساده است: کافی است به دنبال مشتریانی بگردید که کت های بلند پوشیده، عینک دودی زده و سبیل مصنوعی گذاشته اند! برای بعضی ها همورویید یک مسأله بسیار شرم آور است. اما واقعاً نیاز به این همه خجالت زدگی نیست. همورویید هم جزو بیماری های شایع است و از این جهت قابل توجه است که به طور تقریبی از هر ده نفر هشت نفر در طی سالیان عمر به آن دچار می شوند. حتی ناپلئون بناپارت هم از همورویید رنج می برد و گفته می شود که درد دیوانه کننده ی همورویید به شکست سخت وی در واترلو کمک کرد. اما لزومی ندارد که همورویید شما را نیز همچون ناپلئون در نبرد واترلو مغلوب سازد. وریدهای متورم ناحیه مقعد هم درست شبیه به وریدهای واریسی، یک بیماری ارثی هستند. اما علت و اتفاقاً درمان آن، می تواند به چیزهایی نظیر رژیم غذایی و عادات مربوط به اجابت نیز مربوط شود. پس دست از سرخ شدن و خجالت کشیدن بردارید. راحت روی بالش خود بنشینید و آنچه را متخصصان در خصوص این مشکل عمومی و شایع گفته اند، مطالعه کنید.

کوشش در جهت نرم کردن مدفوع به منظور انجام سهل تر اجابت مزاج

مؤثرترین راهکار برای مبارزه با همورویید این است که یکراست به سراغ منشأ اصلی مشکل بروید. در اغلب مواقع درست در سمت دیگر آن عضو تحتانی که گرفتار همورویید است، یک آدم نالان و شاکی نشسته است. اگر تا به حال نشنیده اید که خروج مدفوع نباید کار طولانی و دشواری باشد. به احتمال زیاد دچار همورویید هستید. زور آوردن هنگام دفع، درست همان نوع فشاری را که برای پرخون و متسع شدن وریدهای مقعد لازم است فراهم می آورد. سپس مدفوع سفت وضع را با ایجاد خراش بر روی قسمت های زخمی و آسیب دیده ی قبلی وخیم تر می کند.
راه حل چیست؟ زیاد مایعات بنوشید. به مقدار زیاد غذاهای حاوی الیاف گیاهی مصرف کنید و به درمان های زیر رجوع نمایید.

چرب کردن قسمت های داخلی

همین که مقدار مایعات و الیاف گیاهی رژیم غذایی خود را افزایش دهید طبعاً باید مدفوع نرم تر و آسان تر دفع شود. برای آنکه عمل دفع با سهولت انجام گیرد می توان با استفاده از ژل های نرم کننده هیدروکربنی (1) به روده کمک نمود. با استفاده از پنبه یا انگشت ژل را در 1/5سانتیمتری داخل مقعد قرار دهید.

تمیز کردن مقعد با ملایمت

وظیفه شما در قبال همورویید، حین اجابت مزاج به پایان نمی رسد. این مسأله بسیار حائز اهمیت است که خود را به نحوی مطلوب و با ملایمت تمیز نمایید. دستمال توالت ممکن است باعث ایجاد سایش و خراش شده و یا مواد شیمیایی موجود در آن ایجاد تحریک کنند. تنها از دستمال های غیر معطر و سفیدی که زیر شیر آب گرفته و مرطوب نموده اید استفاده نمایید.

انتخاب دستمال توالت نرم تر و لطیف تر

اگر تاکنون راجع به دستمال توالت های دارای ماده ی نرم کننده نشنیده اید، به این دلیل است که این دستمال ها هنوز برای فروش عرضه نشده اند! می توانید دستمال های کاغذی معمولی آغشته به کرم نرم کننده ای را بیابید که مهربان ترین دستمال های موجود در بازار نسبت به هموروییدند!

نخارانید

همورویید ممکن است با خارش توأم باشد و هنگام خاراندن احساس کنید بهتر می شوید. اما هرگز نگذارید مغلوب این احساس شوید. زیرا ممکن است به دیواره این رگ های ظریف صدمه بزنید و مشکل را حادتر کنید.

امروز پیانو بلند نکنید

بلند کردن اشیاء سنگین و انجام ورزش های سخت، بسیار شبیه به همان زور آوردن هنگام دفع است. اگر مستعد همورویید هستید، از یک دوست کمک بخواهید. یا برای بلند کردن آن پیانو و میز آرایش سنگین کارگر بگیرید.

نشستن در وان

نشستن در وان کوچک (یا نیم تنه) - در حالی که زانوهایتان را در حدود 7/5تا 10/5 سانتی متر از آب گرم داخل وان بیرون آورده اید - درمانی است که هنوز هم در صدر فهرست روش های درمانی پیشنهادی اکثر متخصصان قرار می گیرد. آب گرم، درد را از بین می برد و در عین حال گردش خون را که به جمع شدن وریدهای متسع کمک می کند، افزایش می دهد.

مصرف داروهای مخصوص همورویید

به عقیده ی دکتر«گات رایت»: «کرم و شیاف های بسیاری جهت درمان همورویید در بازار یافت می شوند و ضمن این که عموماً مشکل را به کلی برطرف نمی کنند (برخلاف آنچه تبلیغات این داروها مدعی آن هستند)، بیشتر به عنوان یک مسکن موضعی ساخته شده اند و تنها می توانند اندکی از ناراحتی فرد بکاهند».

انتخاب یک کرم

دکتر «لِف» می گوید: «پس از مصرف شیاف از کرم استفاده نمایید. شیاف ها بر هموروییدهای خارجی کاملاً بی اثرند و در مورد همورییدهای داخلی هم چون حرکت کرده و از قسمت آسیب دیده ی مقعد بسیار فاصله می گیرند، چندان مؤثر واقع نمی شوند».

با نارون کوهی معجزه کنید

به گفته ی «ماروین شاستر» استعمال نارون کوهی در ناحیه مقعد توسط پنبه، یکی از درمان های قابل دسترسی برای درمان همورویید خارجی است. به ویژه اگر خونریزی وجود نداشته باشد. آرایشگران هنگامی که ضمن کار، بریدگی به وجود می آید، از نارون کوهی استفاده می کنند. زیرا این گیاه باعث انقباض وریدها می شود. هر چیز سرد می تواند به رفع درد ناشی از همورویید کمک کند؛ یک بطری نارون وقتی که سرمای خود را از دست بدهد بر روی موضع استعمال نمایید. همین عمل را مجدداً تکرار کنید.

مراقب وزن خود باشید

از آنجا که در افراد چاق فشار بیشتری به قسمت های تحتانی بدن وارد می شود. همان که هنگام ابتلا به واریس با مشکل مواجهند، در صورت دچار شدن به همورویید هم مشکل بیشتری خواهند داشت.

کنترل مقدار نمک مصرفی

بله البته که دوست دارید سیب زمینی سرخ کرده اتان را از نمک بپوشانید. اما با این کار ممکن است همورویید بدتر شود. مصرف نمک زیاد باعث ماندن مایعات در سیستم گردش خون و در نتیجه اتساع وریدهای ناحیه مقعد و نقاط دیگر بدن می گردد.

از غذاها و نوشیدنی های خاصی اجتناب کنید

بعضی از غذاها با آنکه همورویید را بدتر نمی کنند، با ایجاد تحریک بیشتر هنگام عبور از روده ها موجب وخیم تر شدن وضعیت مقعد می گردند. در خوردن قهوه، غذاهای محتوی ادویه های تند و تیز، آبجو و کوکاکولا دقت نمایید.

حامله اید؟ فشار را حذف کنید

زنان باردار بسیار مستعد ابتلا به هموروییدند. دلیل این امر تا حدی مربوط به آن است که رحم مستقیماً بر روی وریدهایی که خون وریدهای هموروییدی مقعد را به سمت بالا هدایت می کنند، قرار می گیرد. یک روش درمانی خاص برای افراد باردار این است که هر 4تا6 ساعت 20دقیقه بر روی پهلوی چپ بخوابند. با انجام این کار فشار کمتری بر روی وریدهای مهمی که کار هدایت خون اندام های تحتانی بدن به سمت بالا را به عهده دارند، وارد می آید.

آنان را جا بزنید

گاهی اوقات منظور از واژه همورویید، وریدهای متسع نیست. بلکه مقصود بیرون زدگی و افتادگی لایه ی داخلی مقعد است.(2) اگر دچار این نوع همورویید هستید، سعی کنید آن را به جای خود یعنی داخل مجرای مقعد بازگردانید. همورویید اگر به همین حالت باقی بماند زمینه بروز انسداد فراهم می آید.

روی دونات بنشینید!

منظورمان یک کوسن دونات مانند است. این کوسن ها در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم بهداشتی و پزشکی عرضه می شوند و برای مبتلایانی که مجبور به زیاد نشستن می باشند، مفیدند.

Clenzone را امتحان کنید

این وسیله ی کوچک، به جایگاه نشیمن توالت وصل می شود و آب را به صورت جریان باریکی پس از هر بار دفع به ناحیه مقعد می پاشد. این وسیله محل را خوب تمیز کرده و در عین حال مانند یک وان نیم تنه برای تسکین درد عمل می کند(3).

روشی متفاوت

دکتر «گرادی دیل» می گوید: «بیماری دارم که دریافته کولین سونیا تنها چیزی است که در کنترل همورویید او مؤثر است. استفاده از کولین سونیا یک روش قدیمی است. ولی هنوز هم می توان آن را در برخی از فروشگاه های عرضه ی داروهای گیاهی یافت». در مجله ی «گیاه درمانی نوین»(4)، کولین سونیا کانادنسیس(5) یا استون روت(6) به عنوان دارویی که استفاده ی اصلی آن در تقویت ساختمان و عملکرد وریدهاست، معرفی شده است. این گیاه به ویژه برای درمان همورویید مفید است. به عقیده ی دکتر «دیل» این گیاه مانند یک ماده ی قابض که احتمالاً در درمان همورویید مؤثر است، عمل می کند. در صورت ابتلا به همورویید حاد، روزی 2بار، هر بار2کپسول 375میلی گرمی همراه یک لیوان آب، بین غذا مصرف نمایید. برخی از مردم ناگزیرند به منظور کنترل علایم بیماری به مصرف روزانه ی این گیاه ادامه دهند. (اما بهتر است قبلاً نظر پزشک خود را جویا شوند). دکتر«دیل» می گوید: «من همیشه این دارو را برای بیماران هموروییدی در دسترس دارم».

پی نوشت ها :

1. مثل وازلین. «ویراستار پزشکی»
2. این بیماری در واقع اصلاً همورویید نیست و به آن بیرون زدگی یا پرو لاپس رکتوم گفته می شود که در درمان خاص خود را دارد. «ویراستار پزشکی»
3. به نظر می رسد که استفاده از توالت فرنگی نسبت به توالت شرقی در بیماران مبتلا به همورویید، ناراحتی کمتری ایجاد کند که علت آن وضعیت قرار گرفتن تنه و ران هاست. «ویراستار پزشکی»
4. New Age Herbalist.
5. Collinsonia Canadensisi.
6. Stoneroot.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید